آفتاب

المانیتور: ایران در پی گسترش روابط اقتصادی با کشورهای آمریکای لاتین پس از توافق هسته ای است

المانیتور: ایران در پی گسترش روابط اقتصادی با کشورهای آمریکای لاتین پس از توافق هسته ای است

تهران- ایرنا- سایت المانیتور با انتشار گزارشی از سفر آتی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به شش کشور آمریکای جنوبی نوشت : ایران قصد دارد روابط اقتصادی خود را با این کشورها در فضای پس از توافق هسته ای گسترش دهد.

المانیتور نوشت: سفر هیات ایرانی است به کشورهای آمریکای جنوبی به امید سرمایه گذاری بر روی ظرفیت های اقتصادی پس از توافق هسته ای بین ایران و شش قدرت جهان انجام می شود.
به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان قرار است، نخستین سفر دوره ای و منطقه ای خود را به آمریکای جنوبی به مدت یک هفته در صدر هیات عالی رتبه 60 نفره ای به شش کشور آمریکای جنوبی شامل کوبا ، نیکاراگوئه ، اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا انجام دهد.
ظریف روزچهارشنبه 27 مرداد- 17 آگوست- در توئیت خود نوشت: سفر وی و هیات ایرانی به این شش کشور به منظور تقویت رابط اقتصادی و سیاسی صورت می گیرد.
این نخستین سفر ظریف به کشورهای آمریکای لاتین پس از عبور از یکسالگی توافق هسته ای است.
بر اساس اعلام مجید تخت روانچی معاون وزیر امور خارجه، یک هیات 60 نفره از مسئولان تجاری بخش خصوصی ظریف را در این سفر همراهی می کنند. طبق این گزارش، این سفر از روز31 مرداد ماه - 21 آگوست- به کوبا آغاز و سپس به ترتیب به نیکاراگوئه ، اکوادور، شیلی، بولیوی و در آخر به ونزوئلا ختم می شود.
المانیتور با انتشار اظهارات تخت روانچی در این مورد به نقل از وی نوشت: این سفر آغاز فصل جدیدی در روابط ایران و آمریکای لاتین است. آمریکا لاتین برای ایران بسیار مهم است و با وجود فاصله طولانی، زمینه همکاری های بسیاری در عرصه های مختلف وجود دارد.
طبق این گزارش ' ایران دارای روابط سیاسی خوبی با بسیاری از کشورها در آمریکای لاتین است .
المانیتور به نقل از تخت روانچی نوشت: هیچ مشکل عمده ای در گسترش روابط سیاسی وجود ندارد و از لحاظ اقتصادی، حوزه های بسیاری برای همکاری و سرمایه گذاری مشترک وجود دارد، اما تاکنون به طور کامل از این ظرفیت ها استفاده نشده است.
این سایت آمریکایی نوشت: تخت روانچی همچنین اسرائیل را به تلاش برای صدمه زدن به روابط ایران و آمریکای لاتین متهم کرد. او اتهام همکاری نظامی بین ایران و کشورهای آمریکای لاتین را 'مسخره' خواند و گفت که رویکرد پس از توافق هسته ای در روابط با این کشورها اقتصادی است.
المانیتور با انتشار عکس سال گذشته سفر وزیر امور خارجه ونزوئلا به ایران به سوابق روابط دو کشور پرداخت و نوشت: وزیر امور خارجه ونزوئلا اولین سفر خود را پس از توافق هسته ای، روز 20 آوریل2015 به ایران انجام داد و در کنفرانس خبری مشترک با ظریف بر تداوم همکاری های دو کشور در ابعاد مختلف اقتصادی و سیاسی تاکید کرد.
قرار است هفدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد که 120 کشور عضو آ« هستند، در روزهای 23 تا 28 شهریور -13 تا 18 سپتامبر - در جزیره مارگاریتا برگزار شود. ایران اکنون رئیس جنبش عدم تعهد است و این ریاست را در اجلاس جزیره مارگاریتا به ونزوئلا تحویل می دهد .
اروپام** 1599**1572
کد N1398867

وبگردی