آفتاب
گزارش خبرنگار مهر از برزیل؛

نگاهی به اتفاقات روز چهاردهم/ شروع طوفانی آزادکاران وصعود ایران

نگاهی به اتفاقات روز چهاردهم/ شروع طوفانی آزادکاران وصعود ایران

چهاردهمین روز از بازی‌های المپیک برزیل با کسب دو مدال به رنگ‌های طلا و برنز در اولین روز رقابتهای کشتی آراد برای کاروان ایران در ریو همراه بود.

به گزارش خبرنگار مهر، چهاردهمین روز از سی و یکمین دوره بازیهای المپیک برزیل با شروع رقابتهای کشتی آزاد و کسب یک مدال طلا و یک نشان برنز ، ادامه مسابقات تکواندو و حذف نماینده ایران با باخت برابر یک ایرانی الاصل تبعه آذربایجان در روز سوم رقابتهای این رشته برای کاروان ایران دنبال شد. 

شکست تلخ یک ایرانی برابر یک ایرانی
مهدی خدابخشی تکواندوکار کشورمان در این بازیها که در وزن ۸۰- کیلوگرم دور نخست «میگوئل فررا» از هندوراس را قبل از پایان راند سوم ۱۳ بر یک شکست داده بود، در مبارزه دوم مقابل میلاد بیگی تکواندوکار ایرانی تیم ملی آذربایجان ۱۷ بر ۵ قبل از پایان وقت سوم مبارزه، نتیجه را واگذار کرد. سومین نماینده تکواندو ایران در بازیهای المپیک ریو، بعد از باخت به تکواندوکار ایرانی تیم ملی آذربایجان، امیدوار بود تا با صعود او به دیدار نهایی  شانس کسب مدال برنز را داشته باشد که شکست بیگی مقابل دارنده مدال برنز ۲۰۱۲ از انگلستان ، باعث حذف نماینده کشورمان شد.

مهدی خدابخش بعد از شکست برابر حریف ایرانی الاصل خود در مسابقات تکواندو سی و یکمین دوره بازیهای المپیک گفت: "تمام تلاشم را کردم و به هر دری زدم تا به پیروزی برسم اما نشد." 

بیژن مقانلو سرمربی تیم ملی تکواندو نیز پس از شکست مهدی خدابخشی مقابل میلاد بیگی اظهار داشت: "مسابقه خوبی بود. مهدی در دو چرخش امتیازها را واگذار کرد، فاصله که زیاد می شود ورزشکار مجبور است ریسک کند. من فکر می کنم مهدی یک لحظه غفلت کرد."

رضا مهماندوست، مربی تکواندو آذربایجان که زمانی سرمربی تیم ملی تکواندو ایران را عهده دار بود، در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد این مبارزه حساس و دیدار دو ایرانی با هم از دو کشور در المپیک هم گفت: "چه بگویم، به هر حال ایرانی ام و از این نتیجه ناراحت هم شدم."

شروع طوفانی آزادکاران در ریودوِژانیرو
در اولین روز از رقابتهای کشتی آزاد، تیم ایران با دو نماینده در اوزان ۷۴ کیلوگرم و ۵۷ کیلوگرم به مصاف رقبای خود در المیک رفت. رقابتهای وزن ۷۴ کیلوگرم کشتی آزاد بازیهای المپیک ۲۰۱۶ ریو از عصر امروز (جمعه) آغاز شد که حسن یزدانی در فینال رقابتهای وزن ۷۴ کیلوگرم کشتی آزاد بازیهای المپیک ۲۰۱۶ ریو به مصاف «انور گدیوف» از روسیه رفت. در بخشی از این دیدار حساس نماینده روسیه از یزدانی پیشی گرفته بود اما در نهایت نماینده شایسته ایران در این وزن توانست با نتیجه ۶ بر ۶ به پیروزی برسد و قهرمان شود. این مدال طلا پس از ۱۶ سال برای کشتی آزاد به دست آمد.

یزدانی پیش از این پس از استراحت در دور نخست، «آسناگه کاستلی» از هائیتی را با نتیجه ۱۰ بر صفر و سپس «سنور دمیرتاش» از ترکیه را با نتیجه ۷ بر صفر شکست داده بود. او در نیمه نهایی هم «اوسربایف» از قزاقستان را با نتیجه ۱۰ بر صفر شکست داد و فینالیست شده بود. آخرین مدال طلای کشتی آزاد ایران در بازیهای المپیک را علیرضا دبیر در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی کسب کرد که حسن یزدانی بعد از ۱۶ سال دوباره موفق به این افتخار شد.

مرد طلایی کشتی آزاد ایران پس از کسب این نشان ضمن قدردانی از خانواده اش که همیشه وی را حمایت کردند، گفت :" خوشحالم که با مدالم طلسم شکنی کردم. لطف خدا شامل حال من شد تا بتوانم به این موفقیت دست پیدا کنم." 

رضا لایق مربی تیم کشتی آزاد ایران پس از کسب مدال طلای حسن یزدانی گفت: " کسب این مدال شب تاریخی را برای همه ما رقم زد. این موفقیت را به یزدانی و همه مربیانش و مردم ایران تبریک می گویم.  در مورد مسائل فینال و نفوذ روس ها هم باید گفت به هر حال شرایط کشتی همین است و ما برای اینکه بتوانیم مدال بیاوریم باید بجنگیم."

همچنین در روز اول کشتی آزاد برای مردان ایران، حسن رحیمی نماینده ایران در وزن ۵۷ کیلوگرم در دیدار رده بندی رقابتهای وزن ۵۷ کیلوگرم کشتی آزاد بازیهای المپیک ۲۰۱۶ ریو به مصاف «بونه رودریگز» از کوبا رفت و در حالیکه ۷ بر صفر پیش بود توانست  با ضربه فنی بر حریف غلبه کند و صاحب مدال برنز المپیک شود.

حسن رحیمی پس از استراحت در دور نخست در دور دوم «گارنیک مناتساکانیان» از ارمنستان را با نتیجه ۱۱ بر صفر شکست داد و در دور سوم نیز «ویکتورلبدف» از روسیه را با نتیجه ۶ بر یک شکست داده بود. او در نیمه نهایی روردروی «ری هیگوچی» از ژاپن قرار گرفت اما با نتیجه ۱۰ بر ۵ شکست خورد و در یکقدمی رسیدن فینال متوقف شد.

آزادکار وزن ٥٧ کیلوگرم کشورمان پس از کسب مدال برنز المپیک ریو گفت: " از عملکردم راضی نیستم، اما همین که با دست پر به ایران باز می گردم، خدا را شکر می کنم." 

صعود ۹ پله ای ایران 
با کسب این دو نشان طلا و برنز در چهاردهمین روز از رقابتهای سی و یکمین دوره بازیهای المپیک در برزیل، کاروان ایران جمع مدالهای خود را به عدد هفت رساند و با ده پله صعود از رده سی و چهارم به رده ۲۵ صعود کرد. 

دو نماینده کشتی آزاد ایران رقبای خود را شناختند
در این روز مراسم وزن کشی دو اوزان دیگر کشتی آزاد برگزار و نمایندگان ایران حریفان خود را شناختند.  در وزن ۸۶ کیلوگرم، که ۱۹ نفر حضور دارند، علیرضا کریمی در دور نخست به مصاف «محمد سعداوی» از تونس می رود و در صورت شکست این کشتی گیر در دور بعد با برنده «میهایل گانف» از بلغارستان و «اویوتمان ارگودول» از مغولستان کشتی می گیرد. در وزن ۱۲۵ کیلوگرم که ۲۰ کشتی گیر حضور دارند، کمیل قاسمی در دور اول به مصاف «جارویس کوری» از کانادا می رود و در صورت پیروزی بر این کشتی گیر در دور دوم با برنده «رادحونی چبی» از تونس و «کمال عبدالمطلب» از مصر دیدار می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سی و یکمین دوره بازیهای المپیک با حضور بیش از ۱۰ هزار ورزشکار از ۲۰۶ کشور از ۱۵ تا ۳۱ مردادماه به میزبانی شهر ریودوژانیرو برزیل در جریان است. کاروان ورزش ایران در دوره قبل که به میزبانی لندن برگزار شد با کسب ۱۲ مدال (۴ طلا، ۵ نقره و ۳ برنز) به عنوان هفدهمی دست پیدا کرد.

ایران در این دوره از بازی ها تا به حال صاحب ۷ مدال شده است. کیانوش رستمی و سهراب مرادی در اوزان ۸۵ و ۹۴ کیلوگرم وزنه برداری و حسن یزدانی در وزن ۷۴ کیلوگرم کشتی آزاد صاحب مدال طلا شده اند و سعید عبدولی و قاسم رضایی در اوزان ۷۵ و ۹۸ کیلوگرم کشتی فرنگی و حسن رحیمی در وزن ۵۷ کیلوگرم کشتی آزاد به مدال برنز رسیده اند. کیمیا علیزاده هم در ۵۷ -تکواندو آخرین برنز این رشته و اولین مدال تاریخ زنان ایران در المپیک به دست آورده است.

کد N1398558

وبگردی