آفتاب
مدیر گمرک اعلام کرد

کاهش 16 درصدی صادرات از همدان

کاهش 16 درصدی صادرات از همدان

مدیر گمرک همدان گفت: صادرات کالا از گمرکات همدان سال گذشته نسبت به سال قبل از آن کاهش 7 درصدی داشته است. همچنین میزان صادرات در چهار ماه ...

دنیای اقتصاد، همدان، مجید ملکیان:مدیر گمرک همدان گفت: صادرات کالا از گمرکات همدان سال گذشته نسبت به سال قبل از آن کاهش 7 درصدی داشته است. همچنین میزان صادرات در چهار ماه ابتدای سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 16 درصدی نشان می‌دهد.

 

جمال خشوعی با اشاره به اینکه گمرک همدان نسبت به سال‌های گذشته فرآیند انجام امور را تسهیل کرده است، اظهار کرد: در گمرک همدان زیرساخت‌های لازم برای توسعه صادرات فراهم شده است. وی با اشاره به اینکه گمرک سنتی همدان که 100 سال قدمت دارد در مدت یک سال به گمرک الکترونیک تبدیل شد، گفت: راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی مشکلاتی داشت که این سامانه اجرا و سبب رضایتمندی بازرگانان شد.

خشوعی با بیان اینکه در سال 93، بالغ بر 40 نفر صادرکننده فعال داشتیم که راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی سبب افزایش این تعداد به 83 نفر شد، تصریح کرد: این سامانه زمینه را برای فعالیت 75 نفر صادرکننده فعال فراهم کرده است. مدیر گمرک همدان با بیان اینکه در شهرستان‌هایی که صادرات دارند شعبه گمرک ایجاد می‌شود، تصریح کرد: به این منظور شهرستان‌های نهاوند، بهار و رزن دارای شعبه گمرک می‌شوند تا خدمات به‌راحتی به صادرکنندگان ارائه شود. خشوعی در ادامه گفت: عمده صادرات استان همدان سیمان است که صادرات این کالا در مدت یاد شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته 49 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در این مدت صادرات سفال 8 درصد کاهش، موتور کولر آبی 31 درصد کاهش، انواع شور و ترشی 21 درصد کاهش و سیب‌زمینی 38 درصد کاهش نشان می‌دهد.

خشوعی گفت: صدور گونی پلاستیکی 73 درصد افزایش، چینی‌آلات بهداشتی 108 درصد افزایش و ظروف تفلون 88 درصد افزایش داشته است.

مدیر گمرک همدان اعلام کرد: در چهار ماه امسال 31 میلیون و 622 هزار و 144 دلار کالا از گمرک همدان و 11 میلیون و 841 هزار دلار کالا از گمرک ملایر صادر شده است که کل صادرات استان را به 43 میلیون و 463 هزار و 165 دلار رسانده است.

وی گفت: امسال چهار میلیون و 409 هزار و 389 دلار سفال و صنایع‌دستی از لالجین صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 4 میلیون و 722 هزار و 877 دلار بوده، 7 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در چهار ماه ابتدای امسال میزان صادرات فرش 380 میلیون و 669 هزار دلار بوده است، گفت: کویت، آمریکا، آلمان، چین و امارات مقاصد صادراتی استان در بخش فرش بوده‌اند. مدیر گمرک همدان به مشکلات صادرات استان اشاره کرد و افزود: بیش از 60 درصد از صادرات استان به عراق بوده است.

خشوعی با اشاره به تعرفه بالای صادرات در عراق اظهار کرد: سیمان ایران ارزان‌تر از دیگر کشورها در عراق به فروش می‌رسد و برای ضربه وارد کردن به سیمان کشور، تعرفه صادرات سیمان ایران به عراق 50 درصد افزایش یافت درحالی‌که این میزان افزایش تعرفه در دیگر کشورها بسیار کمتر از ایران است.

مدیرکل گمرک همدان با بیان اینکه کاهش صادرات در استان به‌طور عمده به بخش سیمان بازمی‌گردد، اظهار کرد: صادرات کشمش به اوکراین نیز سال قبل با کاهش روبه‌رو بود اما با بازگشت آرامش به اوکراین صادرات کشمش در سال 94، معادل 6 درصد افزایش یافت.

مدیر گمرک همدان با اشاره به اینکه گمرک استان همدان در روزهای تعطیل و به صورت شبانه‌روزی در خدمت بازرگانان است، افزود: برای حمایت از صادرکنندگان و تولیدکنندگان بسته حمایتی از سوی دولت صادر و مشوق‌هایی برای تجار در نظر گرفته شد.

خشوعی در ادامه اعلام کرد: در چهار ماه ابتدای امسال 7 میلیون و 259 هزار دلار کالا وارد استان همدان شد که بیشتر خطوط تولید و مواد اولیه بوده است. مدیر گمرک همدان با بیان اینکه بیشترین واردات از کشورهای چین، ترکیه، آلمان، امارات بوده است، اظهار کرد: با اجرای برجام رونقی به حوزه اقتصادی داده شده و امیدواریم تداوم پیدا کرده و به نتیجه نهایی برسد تا بتوان با کشورهای اروپایی مراودات پولی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه 15 قلم کالای وارداتی و 38 قلم کالای صادراتی از طریق گمرک همدان جابه‌جا شده است‌، اعلام کرد: 40 میلیارد دلار صادرات کشور بوده که از این میزان 130 میلیون دلار سهم همدان بوده است.

کد N1398390

وبگردی