آفتاب
یافته های تحقیقاتی نشان می دهد؛

ارتباط سنگ کیسه صفرا با ریسک بالای بیماری قلبی

ارتباط سنگ کیسه صفرا با ریسک بالای بیماری قلبی

به گفته محققان، افرادی که تاکنون سنگ کیسه صفرا را تجربه کرده اند تا حدودی در معرض ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشگاه تولین لوئیزیانا دریافتند در گروهی متشکل از بیش از یک چهارم میلیون جمعیت آمریکا، افراد دارای سابقه ابتلا به سنگ کیسه صفرا ۱۷ درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی در دهه های بعد زندگی شان قرار دارند.

سنگ کیسه صفرا و بیماری قلبی دارای فاکتورهای پرخطر مشابهی نظیر چاقی، دیابت نوع۲، و میزان ناسالم کلسترول هستند. اما به گفته محققان، این فاکتورهای پرخطر نمی توانند به طورکامل نشاندهنده این یافته ها باشند.

محققان به سرپرستی دکتر لو کی، بیش از ۲۶۹ هزار زن و مرد را به مدت بالغ بر ۳۰ سال تحت نظر داشتند. تنها ۶ درصد از زنان و ۳ درصد از مردان اعلام کرده بودند که تا به حال مبتلا به سنگ کیسه صفرا شده اند.

تیم کی دریافته بود در بین زنان، آنهایی که دارای سابقه ابتلا به کیسه صفرا بودند ۳۳ درصد بیشتر احتمال ابتلا به بیماری قلبی را داشتند و در مورد مردان، سنگ کیسه صفرا با ۱۱ درصد افزایش این ریسک مرتبط بود.

سپس محققان این یافته ها را با یافته های ۴ مطالعه قبل که شامل ۹۰۰ هزار نفر بود جمع آوری کرده و دریافتند افراد دارای سابقه سنگ کیسه صفرا ۲۳ درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند.

کد N1398360

وبگردی