آفتاب
در نشست نقاشی خط جشنواره ی فرهنگ، رسانه و آموزش عمومی مطرح شد؛

نقاشی خط یک رسانه است/ ترویج فرهنگ صبر، سلامتی، انصاف و رزق حلال ضروری است

نقاشی خط یک رسانه است/ ترویج فرهنگ صبر، سلامتی، انصاف و رزق حلال ضروری است

تهران- ایرنا- کارگاه عملی (ورکشاپ) نقاشی خط نخستین جشنواره ی «فرهنگ، رسانه و آموزش عمومی» با حضور نصرالله افجه ای و علی تن در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی برگزار شد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، در این کارگاه حجت الاسلام ناصری پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران؛ بهزاد تیمورپور، سرپرست فرهنگسرا؛ استاد غلامحسین الطافی، دبیر بخش نقاشی خط جشنواره و 20 هنرمند نقاشی‎خط نیز حضور داشتند.
همراه با این کارگاه عملی، نشستی تخصصی با حضور استادان برگزار و در این نشست نصرالله افجه ی، استاد برجسته و پیشکسوت عرصه ی هنر نقاشی خط، با بیان این که نقاشی خط، یک رسانه است و پیام های زیادی برای ما دارد، گفت: آن چیزی که می خواهیم از یک رسانه یا کتاب و یا واعظی بشنویم، می توانیم از نقاشی خط که زبانی تلویحی و اشاره یی دارد، دریافت کنیم.
وی تأکید کرد: نقاشی خط درکوچک ترین زوایای زندگی ما رخنه کرده و با زبان گرافیک در تلفن های همراه و رایانه ها، در تابلوهای راهنمای اطراف مان و جای جای زندگی مان این نشانه ها را می بینیم که بخشی از آن به صورت نوشتاری و بخشی دیگر به صورت تلویحی و اشاره است.
افجه‎یی با بیان اینکه با نقاشی خط و زبان گرافیک می توانیم بین خودمان و با دنیا ارتباط برقرارکنیم، افزود: سبب بی بهرگی از جامعه‎ یی بهنجار و مطلوب، بی توجهی به فرهنگ و هنر است.
وی در ادامه با اشاره به آثار هنرمندان، گفت: در نقاشی خط باید از ترکیب زیاد رنگ ها و کنار هم گذاشتن آن ها جز در تونالیته، پرهیز کرد. اول باید موضوع و تیتر را انتخاب کنید. در ادامه باید رنگ خوب را شناخت، طوری که بتوانیم درباره ی کارهایی که انجام می دهیم، اطلاعات بیش تر به مخاطب منتقل کنیم؛ مانند آنونس فیلم و جلد کتاب ها که برای مخاطب حکم ویترین دارد.
وی با بیان اینکه کسی که کار می کند باید گرافیک و نقاشی خط را به زیبایی بداند و به شکل های طبیعت بیش تر دقت کند، بیش تر با خودش خط خطی کند و از دل آن ها اثر هنری خلق کند و بیرون بکشد گفت: نقاشی خط، زبانی تلویحی و اشاره است؛ زبان کرولال ها است. کسی که نقاشی خط می کند باید از هنرهای موسیقی، خوش نویسی و خطاطی نیز بداند.
افجه ای در ادامه با معرفی کتابی «معنی هنر»، نوشته ی هربرت مید و ترجمه ی نجف دریابندری، گفت: خلق بعضی از آثارم تا 11 ماه طول کشیده و ساده ترین آن ها دست کم 13 ساعت زمان برده است.

** ترویج فرهنگ صبر، سلامتی، انصاف و رزق حلال ضروری است
علی تن نیز که در این نشست تخصصی حاضر بود، با اشاره به اینکه موضوع های صبر، سلامتی، انصاف و رزق حلال از مسائل روز هستند، گفت: ترویج هرچه بیش تر فرهنگ مدارا، صبر و تحمل در فضای عمومی، نیازی ضروری است و باید مطبوعات و رسانه ها بیش تر بدان ها بپردازند، چراکه مسائل و معضل های امروز جامعه ی ما هستند.
وی در ادامه به انتقاد از هنرجویان پرداخت و گفت: خطاهای جزئی هنرجویان بیش تر در سطح تئوری است و این جای نگرانی چندانی نیست. هنرجویان با مطالعه ی بیش تر در این حوزه می توانند مبانی تئوری خود را تقویت کنند.
در پایان این نشست با حضور بهزاد تیمورپور (سرپرست فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی) و استاد افجه یی و علی تن، از هنرجویان تقدیر شد و به سه هنرجوی منتخب که اثرشان در داوری مقام آورده بود، جایزه هایی اهدا شد.
مهلت فرستادن اثر به بخش های گوناگون نخستین جشنواره ی «فرهنگ، رسانه و آموزش عمومی» (فیلم کوتاه و فیلم نامه، عکس و کارتون) 10 آذر ماه تعیین شده و اختتامیه ی این جشنواره 29 آذر ماه 1395 برگزار خواهد شد.
فراهنگ**3067**1724
کد N1397902

وبگردی