آفتاب
مدیر دفتر برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت‌و‌گو با ایلنا:

عملیات مشترک ایران و ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه/ هدررفت آب در اطراف دریاچه به کمترین میزان رسید

عملیات مشترک ایران و ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه/ هدررفت آب در اطراف دریاچه به کمترین میزان رسید

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: از طریق بکارگیری لوله و تاسیسات در مناطق اطراف دریاچه ارومیه هدررفت آب به کمترین میزان خود رسیده است.

محمد مسعود تجریشی-مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه- در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در تشریح وضعیت دریاچه ارومیه بیان داشت: ژاپن خواستار شروع عملیات مشترک در خصوص دریاچه است و به همین منظور این عملیات از جنوب دریاچه طی روزهای آینده آغاز خواهد شد.

وی افزود: مطرح شدن موضوع احیای دریاچه ارومیه در سال 92 آثار مثبت داشته است و آن اینکه مطالبه حفظ این دارایی محیط‌زیستی کشور به یکی از بالاترین اولویت‌های اقشار مردم سرزمین ایران تبدیل شده است که پیگیری وضعیت آن توسط مردم، سنگ محک راستی آزمایی تحقق وعده‌های مسوولان است.

او که بارها از سوی دبیر ستاد دریاچه ارومیه به عنوان کسی معرفی شده است که در صورت عدم حضورش در این پروژه، احیای دریاچه با مشکل مواجه می‌شد، در ادامه تاکید کرد که با استناد به نقشه راه ده سال تدوین شده احیای دریاچه ارومیه با هدف احیای اکولوژیکی دریاچه ارومیه در سال 1402، سال‌های آبی 94-1393 و 95 -1394به عنوان سال‌های تثبیت شرایط دریاچه ارومیه و ممانعت از هرگونه تداوم کاهش تراز آن معرفی و هدف‌گذاری شده است.

تجریشی بیان داشت: طی روزهای آینده عملیات مشترک ایران و ژاپن  از جنوب دریاچه ارومیه با توجه به اولویتی که از لحاظ آب ورودی دارد شروع خواهد شد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در خصوص وضعیت مصرف آب در بخش کشاورزی در اطراف دریاچه بیان داشت: کشاورزان در برخی موارد 45 درصد بیشتر از نیاز گیاه آب مصرف می‌کنند که ما این مصرف را با کمک خود آنها مدیریت کردیم، این کار با استفاده از  بکارگیری لوله و تاسیسات در مناطق اطراف دریاچه ارومیه انجام شده است که هدررفت آب را به کمترین میزان رسانده است.

وی در پایان تاکید کرد که از سال 93 اقدامات کنترلی مصرف آب در بخش کشاورزی در مزارع اطراف دریاچه ارومیه اجرایی شده است و علاوه بر این   تهیه بذرهای مناسب و مقاوم به خشکی و همچنین نحوه کاشت و برداشت به کشاورزان منطقه برای صرفه‌جویی بیشتر در مصرف آب آموزش داده شده است.

کد N1397515

وبگردی