آفتاب

ورزشکاران المپیکی در هر رشته چقدر غذا می‌خورند؟

ورزشکاران المپیکی در هر رشته چقدر غذا می‌خورند؟

همشهری آنلاین: مقدار غذایی که ورزشکاران المپیکی می‌خورند، نه‌تنها بر اساس رشته‌ای که در آن رقابت می‌کنند ممکن است بسیار متفاوت باشد، بلکه نوع بدنی آنان و سبک زندگی‌شان در بیرون از میدان المپیک هم بر این مقدار مؤثر است.

یک تیرانداز در المپیک نیازهای کالری بسیار متفاوتی با یک شناگر دارد. میزان کالری موردنیاز به اندازه بدن هم بستگی دارد، بنابراین میزان کالری که یک ژیمناستیک‌کار ۴۵ کیلوگرمی به آن نیاز دارد کمتری از کالری موردنیاز یک کشتی‌گیر ۹۰ کیلوگرمی است.اکنون ببینیم میزان کالری مورد نیاز ورزشکاران در چند رشته چه تفاوت‌هایی دارد.

  • تیراندازای

شاید کار هدف‌گیری، نشانه‌گیری و شلیک تیر در این ورزش را چندان سنگین نشمارید، اما افرادی که در سطوح بالای رشته‌های متفاوت تیراندازی (تیراندازی با تفنگ، تپانچه و تفنگ ساچمه‌ای) نیاز به طراحی دقیق رژیم غذایی‌شان نیاز دارند.

تیراندازان رژیم غذایی کم‌چربی با مخلوطی از کربوهیدرات‌های ساده و پیچیده و مقدار متوسطی پروتئین نیاز دارند تا از خستگی پس از مصرف مقدار زیادی کربوهیدرات یا «هیپوگلیسمی واکنشی» در امان بمانند که توانایی تمرکز و شناختی را مختل می‌کند. همچنین این تیراندازان نخبه باید از نوشیدنی‌های کافئین‌دار، سیگار و الکل دور پرهیز کنند، چراکه این موارد با توانایی تفکر آنان تداخل می‌کند.

تمرکز ذهنی در جریان تیراندازی هم باعث سوزاندن کالری اضافی شود.

مغز مقدار زیادی کالری مصرف می‌کند و هنگامی‌که افراد به‌شدت فکر می‌کنند و در وضعیت تنش آلود و مضطربی هستند، ممکن است نیازهای کالری‌شان افزایش یابد، به‌این‌ترتیب معناست که ورزشکاران در جریان مسابقه یا بازی نسبت به‌موقع تمرین به مقدارهای بیشتری کالری نیاز دارند.

  • ژیمناستیک

ژیمناستیک‌کارها با وجود حرکت‌های حیرت‌آوری که در بازی‌های المپیک انجام می‌دهند، معمولاً چیز زیادی بر سر میز شام نمی‌خورند.

 ژیمناستیک‌کارها چارچوب بدنی ظریفی دارند اما عضلانی هستند تا بتوانند نیرویی انفجاری لازم برای انجام مثلاً یک پشتک دوگانه را فراهم کنند، اما از طرف دیگر هر گرم اضافی وزن هم انجام این حرکات در هوا را مشکل می‌کند.

به‌این‌ترتیب ژیمناستیک‌کارها به گرفتن رژیم‌های غذایی بسیار محدودکننده مشهورند، و برخی از آنان گاهی اوقات دچار اختلالات خوردوخوراک می‌شوند.

رژیم غذایی مطلوب برای ژیمناستیک‌کارها رژیمی است که دست‌کم دارای ۲۰۰۰ کالری و میزان چربی کم و میزان کربوهیدرات‌های پیچیده و فیبرهای آن بالا باشد. عبارت دیگر، ژیمناستیک‌کارها برای تأمین نیروی انجام آن حرکات زیبا برخلاف نیروی جاذبه احتمالاً بیش از مقداری که یک فرد معمول غذا می‌خورد، غذا نخواهند خورد. یک زن میانگین به‌طورمعمول به حدود ۲۰۰۰ کالری و یک مرد میانگین به حدود ۲۴۰۰ کالری در روز نیاز دارد.

  • ماراتون و دوچرخه‌سواری

دونده ماراتون به‌طورمعمول نیاز به مصرف هزاران کالری در روز مسابقه دارد تا بتواند از پس انجام این مسابقه دو با شدت بالا برآید. دونده معمول ماراتون ممکن است ۲۵۰۰ کالری بیشتر از مقدار کالری موردنیاز برای تأمین انرژی متابولیسم پایه نیاز داشته باشد و به‌این‌ترتیب برخی از دوندگان روزانه ۵ تا ۶ هزار کالری مصرف خواهند کرد.

دوچرخه‌سواران نخبه نیز ممکن است برای مسابقات در مسافت‌های طولانی ۸۰۰۰ کالری یا بیشتر در روز مصرف کنند.

  • تنیس روی میز

ممکن است به نظر برد که حرکت دادن راکتی کوچکی برای به پرتاب کردن توپی کم‌وزن بر روی میزی کوچک ممکن است چندان به کالری نیاز ندارد.

اما تنیس روی میز در سطوح بالای حرفه‌ای لحاظ جسمی کاملاً دشوار است.

میانگین کالری که یک بازیکن حرفه‌ای تنیس روی میز در ساعت در هنگام تمرین می‌سوزاند، ممکن است حدود ۳۰۰ تا ۸۰۰ کالری باشد و این ورزشکاران ممکن روزانه دو جلسه تمرینی داشته باشند که هرکدامشان ۲ تا ۳ ساعت طول بکشد.

اغلب این ورزشکاران حرفه‌ای دست‌کم دو بار در هفته برای یک ساعت و نیم تمرین‌های جسمی اضافه هم انجام می‌دهند. بازیکنان مرد معمول تنیس روی میز حدود ۳۵۰۰ کالری و بازیکنان زن حدود ۲۵۰۰ کالری می‌سوزانند.

این بازیکنان در روزهای مسابقه هم به‌طورمعمول در هر مسابقه ۳۰۰ تا ۵۰۰ کالری می‌سوزانند و هرروز دو یا سه مسابقه انجام می‌دهند.

با توجه به اینکه بازی کردن برای به دست آوردن هر امتیاز در تنیس روی میز فقط ۳ تا ۵ ثانیه طول می‌کشد، این ورزشکاران عمدتاً بر نوعی سیستم با شدت بالای تولید انرژی در بدنشان تکیه می‌کند که سیستم لاکتیک غیرهوازی نامیده می‌شود. به همین علت به بازیکنان این رشته توصیه می‌شود که دو بار در روز تا دو برابر میزان چربی و پروتئین دریافتی‌شان کربوهیدرات بخورند.

  •  شنا

مایکل فلپس شناگر مشهور آمریکای و برنده چندین مدال طلای المپیک فقط برای صبحانه‌ای این چیزها را می‌خورد: سه ساندویچ تخم‌مرغ سرخ‌کرده، یک املت پنج تخم‌مرغی، یک ظرف بلغور، پوره ذرت، سه برش نان تست فرانسوی با پودر شکر و سه پنکیک با چیپس شکلات در کنار آن.

او همچنین در طول روز برای نیرو بخشیدن به خود هنگام تمرینات «شیک»‌های مغذی دارای میزان بالای انرژی و میزان زیادی غذا مصرف می‌کند. خود او می‌گوید تا انرژی لازم برای ۵ ساعت تمرینش در شش روز هفته را تأمین کند. به‌این‌ترتیب میزان کالری مصرفی او در روز ممکن است به ۶۰۰۰ کالری یا بیشتر برسد که برای انجام فعالیت هوازی شدید هنگام شنا لازم است.

  • تفاوت‌های فردی

رژیم‌های غذایی ورزشکاران المپیکی همچنین تحت تأثیر هر عاملی دیگری هم هست که بر زندگی‌شان مؤثر است، از شغلشان گرفته تا اندازه بدنی‌شان.

همچنین گاهی ورزشکاران می‌خواهند وزن کم کنند تا در رده پایین‌تر وزنی مسابقه دهند و بنابراین میزان مصرف کالری‌شان را محدود می‌کنند. همچنین دوندگان یا ورزشکاران رشته سه‌گانه ممکن است لازم باشد وزن کم کنند و در این صورت به‌شدت مراقب میزان دریافت کالری‌شان هستند.

متغیرهای زیادی وجود دارد در این زمینه وجود دارد، بنابراین مشکل است بتوان گفت هر ورزشکاری به چه میزان کالری نیازمند است، اما درنهایت ورزشکاری بیشتر موفق است که بدنش گوش فرا دهد.

LiveScience 

کد N1397221

وبگردی