آفتاب

مقداد: ترکیه به نصیحت های ایران و روسیه گوش فرا دهد

مقداد: ترکیه به نصیحت های ایران و روسیه گوش فرا دهد

دمشق - ایرنا - معاون وزیر امورخارجه سوریه گفت: به سران ترکیه توصیه می کنیم که به نصیحت های هم پیمان های روس و ایرانی ما گوش فرادهند زیرا زمان زیادی برای تلف کردن و ماندن در توهم ندارند.

فیصل مقداد روز پنجشنبه در گفت و گو با روزنامه البناء لبنان درباره موضع ترکیه و دیدارهای روسی – ترکی و ایرانی – ترکی افزود: دوستان و برادرانمان ما را در جریان جزئیات دیدارها و تماس های خود قرار می دهند و تلاش های خود را برای ما شرح می دهند.
مقداد افزود: امروز تنگنایی که ترکیه در زمینه های سیاسی، اقتصادی، دیپلماتیک و نظامی با سیاست های اشتباه درقبال سوریه برای خود ایجاد کرده را می بینیم.
وی اضافه کرد: سوریه مایل است که با تلاش های دوستان، ترکیه به مسیر صحیح بازگردد به طوری که امنیت و ثبات منطقه تضمین شود و ترکیه از صحنه سرمایه گذاری بر جنگ و ویرانی و همدستی با گروه های تروریستی به ساحل مشارکت در صلح و ثبات منتقل شود.
مقداد بیان کرد: به سران ترکیه توصیه می کنیم که به نصیحت های هم پیمان های روس و ایرانی ما گوش فرادهند زیرا زمان زیادی برای تلف کردن و ماندن در توهم و شرط بندی های اشتباه ندارند و به زودی مکر و توطئه دامن صاحبانشان را می گیرند.
وی تصریح کرد: سوریه اطمینان دارد از هر زمان دیگری به پیروزی نزدیک تر است.
مقداد اضافه کرد: این اطمینان برخاسته از فداکاری های ارتش، ملت و صداقت و تصمیم هم پیمان های سوریه و اعتماد بشار اسد به روسیه، ایران و حزب الله است.
وی درباره میزان استواری هم پیمانی و ائتلاف سوریه با روسیه و ایران نیز گفت: سال های دشواری که سوریه در طول این جنگ پشت سر گذاشت اهمیت اطمینان و اعتماد به دوستان را به اثبات رساند و این مهمترین شاخص و امتیاز روابط متقابل سوریه و هم پیمان هایش است.
مقداد اضافه کرد: همکاری های سیاسی، نظامی و اقتصادی سوریه و هم پیمانان و به ویژه حضور روسیه در سوریه و اجازه ایران به جنگنده های روسیه برای استفاده از فرودگاه های ایران نشان می دهد که این ارتباط میان اجزای سوری، ایرانی و روسی این ائتلاف چیزی فراتر از نیازهای جنگ کنونی با تروریسم است.
وی بیان کرد: این روابط نشان می دهد که طرف های شرکت کننده در این ائتلاف مشترکات و اهدافی راهبردی دارند که از این میان می توان به پاسداری از استقلال ملی و بازگرداندن اعتبار به ارزش ها و قوانین بین المللی و احترام به حاکمیت کشورها در سطح بین المللی، مبارزه با تروریسم به عنوان خطری برای امنیت و ثبات جهان، ایستادگی دربرابر سیاست سلطه گری که از ویژگی های سیاست های آمریکاست، تلاش برای ساختن جهانی با امنیت و توازن و تعادل بیشتر و خاورمیانه ای که همه ملت های آن بویژه ملت فلسطین از حقوق خود برخوردار باشند اشاره کرد.
معاون وزیر امور خارجه سوریه گفت: باید به این ائتلاف به عنوان یک بازیگر منطقه ای و بین المللی نگریست که می خواهد توازن را به جهان بازگرداند و از ابزارهای قدرت خود برای جلوگیری از تکروی اسرائیل در خاورمیانه و آمریکا در جهان جلوگیری کند.
مقداد بر تفاهم کامل میان سوریه و هم پیمان هایش بویژه روسیه و ایران و مقاومت اسلامی درجنگ سوریه تاکید کرد و افزود: براساس این دیدگاه، عملیات نظامی بویژه آنچه در شمال سوریه مشاهده می شود یک نیاز ضروری است که باید همزمان با پیگیری روند سیاسی برای حل و فصل بحران سوریه ادامه یابد.
وی گفت: بدون پاکسازی و نابودی گروه های تروریستی در خاک سوریه و حفظ یکپارچگی کشور، امکان موفقیت راهکارهای سیاسی وجود ندارد.
مقداد اضافه کرد: جنگ با تروریسم تنها موضوعی است که می تواند نشان دهد که چه کسانی از میان مخالفان، خواستار حمایت از کشور خود هستند و مخالفت آنها ناشی از ملی گرایی آنهاست و نه پیروی از خارجی ها و یا فریب خورده گروه های تروریستی که خود را پشت نام مخالفان پنهان کرده اند.
وی با اشاره به موضع آمریکا درباره تقسیم بندی مخالفان و جدا سازی برخی از مخالفان از تروریست ها نیز گفت: تلاش های روسیه برای همکاری با آمریکا به منظور جدا کردن تروریست ها از کسانی که آمریکا آنها را مخالفان مسلح میانه رو می داند همچنان ادامه دارد و به نتیجه ای نرسیده است و این درحالی است که مخالفان میانه رو مورد نظر آمریکا هم اکنون در کنار جبهه النصره می جنگند.
معاون وزیر امور خارجه سوریه اضافه کرد: هم اکنون و پس از درخواست روسیه برای گنجاندن نام جدید جبهه النصره پس از تغییر نام به 'جیش فتح الشام' در لیست گروه های تروریستی شورای امنیت، اعتبار و جدی بودن آمریکا در معرض آزمایش قرار گرفته است.
مقداد درباره فرصت های ایجاد شده برای ازسرگیری روند سیاسی حل و فصل بحران سوریه گفت: سوریه از ابتدا از تلاش ها برای حل سیاسی بحران حمایت کرده و می کند و این موضوع را به گوش همه طرف های مسئول به ویژه استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل رسانده و آمادگی خود را برای شرکت در هر گفت و گویی بدون هیچ پیش شرطی اعلام کرده است.
وی افزود: سوریه اطمینان دارد که فقط گفت و گوهای سوری – سوری می تواند درباره امورداخلی سوریه و نوع نظام سیاسی و قانون اساسی آن تصمیم گیری کند.
مقداد اظهارکرد: سوریه همواره با نظر مثبت از این تلاش ها استقبال کرده است ولی حوادثی در جنگ چند ساله و به ویژه در نبردهای حلب سوالاتی را درباره این دروغ که 'وجود مخالفان مسلح میانه رو' در اذهان ایجاد کرده است زیرا همه این گروه ها بدون استثناء چه آن هایی از قبل با النصره هم پیمان بوده اند و چه گروه هایی که پس از تغییر نام النصره به آن پیوسته اند، همه این گروه ها در زیر پرچم و فرماندهی گروه های تروریستی و تکفیری مانند داعش و النصره می جنگند.
6116 *شبس*1488 *
کد N1396998

وبگردی