آفتاب

نتایج نظرسنجی: زندگی دوران شوروی بهتر از اکنون

نتایج نظرسنجی: زندگی دوران شوروی بهتر از اکنون

مسکو - ایرنا - بر اساس تعمیم یافته های یک نظرسنجی گسترده، بیشتر افراد بیش از 35 سال در 9 کشور از 11 جمهوری شوروی سابق شرکت کننده در این پرسشگری معتقدند که زندگی در دوران کمونیستی بهتر از دوره پس از فروپاشی بود که سال 1991 رخ داد.

به گزارش ایرنا، بنا به نتایج استخراج شده از این نظر سنجی که به سفارش خبرگزاری اسپوتنیک انجام شده است و امروز (چهارشنبه) انتشار یافته، 64 درصد روس ها که در اتحاد شوروی زندگی کرده اند، کیفیت زندگی آن زمان را بهتر می دانند.
در اوکراین 64 درصد نیز همین باور را دارند، ولی بیشترین هواداران زندگی دوران شوروی در کشورهای ارمنستان با 71 درصد و جمهوری آذربایجان با 69 درصد وجود دارند.
وضع بین کسانی که اتحاد شوروی را به خاطرندارند (بین 18 تا 24 سال) متفاوت است. 63 درصد چنین افرادی در روسیه معتقدند زندگی پس از فروپاشی شوروی بهتر شده است.
همچنین یافته های این نظرسنجی فراگیر در 11 جمهوری سابق شوروی نشان می دهد که اکثریت افراد بالاتر از 35 سال در 9 کشور ارمنستان با 71 درصد، آذربایجان 69 درصد، روسیه و اوکراین 64 درصد، قزاقستان 61 درصد، قرقیزستان و مولداوی 60 درصد، بلاروس 53 درصد و گرجستان با 51 درصد معتقدند که زندگی در اتحاد جماهیر شوروی با نظام کمونیستی بهتر بوده است و کمترین میزان نیز مربوط به تاجیکستان با 39 درصد و ازبکستان با چهار درصد است.
جوانان کمتر از 25 ساله از عقیده دیگر پیروی کرده و معتقدند زندگی پس از فروپاشی اتحاد شوروی بهتر شده است و فقط در مولداوی جمهوری سابق شوروی این مقطع سنی با اکثریت 69 درصدی علاقه مند به زندگی در دوره کمونیستی است.
این نظر سنجی ماه گذشته و در یک دوره 10 روزه با پرسشگری از 12 هزار و 465 نفر برگزار شده است.
مسکن رایگان، اشتغال تضمین شده، خدمات بهداشتی و درمانی گسترده و تضمین زندگی آرام در دوران کهنسالی از جمله ویژگی های دوران حکومت شوروی سابق بود که اکنون وجود ندارد.
اروپام 1516
کد N1395810

وبگردی