آفتاب

نیویورک تایمز: آمریکا هم به خونریزی در یمن آلوده است

نیویورک تایمز: آمریکا هم به خونریزی در یمن آلوده است

تهران - نیویورک تایمز در سرمقاله امروز (چهارشنبه) خود نوشت: دستان آمریکا هم به خون های ریخته شده در یمن آغشته است.

روزنامه آمریکایی در ادامه سرمقاله خود افزود: یک باب بیمارستانی که 'سازمان پزشکان بدون مرز' در آن مشغول به کار بود، یک باب مدرسه، یک کارگاه تولید چیپس سیب زمینی، هیچیک از این مراکز از منظر قوانین بین الملل، هرگز یک هدف نظامی نبودند که هدف حمله قرار بگیرند. اما همه این مراکز در روزهای اخیر به دست هواپیماهای جنگی ائتلاف به رهبری عربستان هدف قرار گرفتند و در اثر آن بیش از 40 غیر نظامی از بین رفتند.
آمریکا هم در این قتل عام و خونریزی آلوده است.
این آمریکا بود که به هر طریق ممکن ائتلاف را کمک می کند و آن را توانمند ساخته است. از جمله این مساعدتها فروش سلاح به سعودی هاست. آمریکا همه این التفاتها را تنها به این قصد انجام می دهد که خاطر رنجیده سعودی ها را بابت توافق هسته ای با ایران آرام سازد.
کنگره باید جلوی فروش سلاح به عربستان را بگیرد. رئیس جمهوری 'اوباما' هم می باید در خلوت به ریاض اعلام کند که اگر سعودی ها دست از هدف قراردادن اهداف غیر نظامی نکشند و با مذاکرات صلح موافقت نکنند؛ آمریکا کمکهای مهم خود به عربستان را قطع خواهد کرد.
حملات هوایی به یمن، سندی دیگر است که ثابت می کند از لحظه ای که گفت وگوهای صلح در ششم اوت (16مرداد) معلق ماند، سعودی ها بمباران هوایی مواضع حوثی ها را در 'صنعا' پایتخت که در کنترل حوثی هاست را تشدید کرده اند.
با ارزیابی این حملات، دو احتمال ناخوشایند قابل گمانه زنی است.
نخست آنکه سعودی ها و ائتلاف آنها که غالبا متشکل از شرکای سنی عرب آنهاست، هنوز این درس عبرت آموز را نیاموخته اند که باید میان اهداف نظامی و غیر نظامی تمیز قائل بوده و روش تمیز دادن این اهداف را هم بلد باشند.
دوم آنکه سعودی ها هیچ باکی از کشتار مردم بیگناه ندارند.
بمباران جاهای از قبیل بیمارستان، که فقط در اثر آن در روز سه شنبه 15 تن کشته شدند، چهارمین مورد از این دست حملات در طول سال گذشته به مراکزی بوده است که مورد حمایت سازمان ' پزشکان بدون مرز' است .
این بیمارستانها در حالی هدف حمله هوایی قرار گرفته اند، که به هردو طرف این میدان منازعه موقعیت دقیق مکانی بیمارستانها اعلام شده است .
در مجموع؛ جنگ یمن تا به این لحظه فزونتر از 6500 کشته برجای گذاشته است و تاکنون بیش از 2.5 میلیون انسان را آواره کرده و یکی از فقیرترین کشورهای جهان را از جایگاه یک کشور محروم عقب افتاده به یک کشور ویرانه بدل ساخته است .
در گزارش اخیر سازمان ملل هم ائتلاف در حال جنگ در یمن مسوول مرگ 60 درصد از کشته ها و زخمی های این جنگ در طول سال گذشته شناخته شده است.

** اوباما برای دلجویی از سعودی ها، فروش تسلیحات را به آنها بیشتر کرد
گروههای مدافع حقوق بشر و سازمان ملل پیش بینیشان این است که در یمن به ظن قریب به یقین جنایت جنگی اتفاق افتاده است. عمده مسوولیت مشتعل شدن آتش منازعه با 'حوثی ها'، متوجه عربستان سعودی است که از مارس 2015 این جنگ هوایی را آغاز کرد. حوثی ها یک گروه بومی شیعه مذهب است که ارتباطی سست با ایران دارد.
سعودها با هدف شکست دادن حوثی ها و بازگرداندن حکومت 'عبدو ربو منصور هادی' وارد مداخله در یمن شدند. حوثی ها هادی را از قدرت سرنگون ساخته بودند.
یک هدف غایی دیگر سعودی ها از ورود به این جنگ، ایران است.
سعودی ها ایران را دشمن درجه اول خود می شناسند و هراسشان بابت نفوذ روزافزون ایران در سرتاسر منطقه است، اما صاحب نظران سیاسی معتقدند که عربستان بیش از حد از ایران می ترسد و در خطر تهدید ایران بزرگ نمایی کرده است .
و اما در این میان اوباما بدون کسب مجوز کنگره وارد حمایت از مداخله نظامی یمن شده است. اوباما با این نیت که خاطر رنجیده ریاض را بابت توافق هسته ای اوباما با ایران دلجویی کند، کار فروش تسلیحات به سعودی ها را بیشتر کرده است.
اوباما از زمانی که بر کسوت ریاست جمهوری آمریکا تکیه زده است تاکنون 110 میلیارد دلار سلاح شامل هلیکوپترهای آپاچی و موشک به عربستان فروخته است.
اوباما ضمن آن کمکهای ضروری هم به ائتلاف حاضر در یمن اعطا کرده است از جمله کمک اطلاعاتی، کمکهای میدانی شامل سوخت گیری مجدد هواپیماها وکمک در راه شناسایی دقیق اهداف.
به نظر کارشناسان امر، اگر واشنگتن کمکهای حمایتیش را از ائتلاف دریغ کند، ائتلاف در میدان رزم هم نیرو پیاده خواهد کرد.
اما وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته خبر موضوع فروش 1.15 میلیارد دلار تانکهای اضافی و سایر ادوات جنگی به عربستان را تائید کرد و گفت که این مهمات جایگزین تسلیحات منهدم شده در جنگ یمن به عربستان تحویل داده می شود.
کنگره این اختیار عمل را دارد که جلوی این قرارداد فروش را بگیرد . سناتور دمکرات 'کریس مورفی' از کنکتیکات می گوید که در این مبحث مشغول مباحثه با سایر قانونگذاران است. اما بخت موفقیت کار بسیار ضعیف است. علت آن هم ملاحظات سیاسی است.
نظر به آمار بالای تلفات انسانی در جنگ یمن، حمایت های بیشتر آمریکا از این جنگ غیر قابل دفاع است.
نیویورک تایمز در پایان مجدد تاکید کرد: همانطور که مورفی در روز سه شنبه به شبکه خبری CNN اعلام کرد 'در تک تک موارد کشتار غیرنظامیانی که در یمن از بین می روند، رد پای آمریکا وجود دارد'.
اروپام**1591**1479
کد N1395587

وبگردی