آفتاب
استاندار خراسان رضوی:

آثار جامی نمادی از تقریب مذاهب اسلامی است

آثار جامی نمادی از تقریب مذاهب اسلامی است

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: آثار گرانقدر عبدالرحمن جامی، از نمادهای تقریب مذاهب اسلامی است و جامعه امروز، با وجود اختلافات مذهبی، نیازمند اندیشه و نگاهی خیرخواهانه و انساندوستانه، چون نگرش این شاعر بزرگ است.

به گزارش ایرنا علیرضا رشیدیان چهارشنبه در همایش بین المللی خاتم الشعرای شعر فارسی، عبدالرحمن جامی در تربت جام، اظهار کرد: جامی به عنوان منادی وفاق، همدلی و وحدت در میان مردمان آسیای میانه و شبه قاره هند شناخته می شود.
وی افزود: این شاعر و اندیشمند بزرگ در آسیای میانه، شبه قاره هند، ترکیه، سوریه و عراق به عنوان یکی از تاثیرگذارترین شاعران پارسی زبان و یکی از مفاخر پرآوازه ایران زمین، به ادبیات غرب و اروپا نفوذ پیدا کرده است.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به انتخاب مشهد 2017 به عنوان پایتخت معنوی جهان اسلام، گفت: دیپلماسی فرهنگی دولت تدبیر وامید که به انتقال فرهنگ اهتمام دارد می تواند در این سال از وجود نمایندگانی چون عبدالرحمن جامی و شیخ احمد جام برای انتقال میراث فرهنگی بین کشورهای اسلامی و خارجی استفاده کند.
رشیدیان، برگزاری این همایش و بزرگداشت شخصیتی بزرگ چون جامی را در زمانی که بخش زیادی از کشورهای اسلامی در آتش کینه و توطئه استکبار می سوزند، پیام رسان همدلی، وحدت و همبستگی و قابل ستایش خواند.
فرماندار تربت جام نیز در این همایش گفت: بدون شک شعر و اندیشه های جامی و نفوذ و تاثیرگذاری بی بدیل او بر فرهنگ و زبان کشورهای منطقه می تواند نماد و شاخص رشد و گسترش همدلی و پیوندهای مشترک میان ملت ها باشد.
علی رستمی افزود: بر این باوریم که چهره های ماندگار و سترگ به عنوان سرمایه های معنوی و اجتماعی در کنار سرمایه های مادی و طبیعی می توانند به شناخت بهتر و کامل تر و ارائه چهره واقعی تری از این خطه کمک کنند.
وی تصریح کرد: تمام توان شهرستان را به کار خواهیم گرفت تا با معرفی سالانه یکی از چهره های تقریبی و وحدت بخش این دیار، که سفیران صلح و دوستی و مهربانی بوده اند، سهمی سزاوار در برقراری صلح و امنیت پایدار و آرامش ایفا کنیم.
وی خاطرنشان کرد: افتخار داریم تا با یاری خدا و نگاهی نو به مباحث ادبی و فرهنگی شهرستان در سلسله همایش های تا هزاره شیخ احمد جامی، گامی شایسته و بایسته در اعتلای فرهنگ کشور و تکریم 126 تن از مشاهیر شهرمان برداریم.
همایش بزرگداشت خاتم الشعرا، نورالدین عبدالرحمن جامی چهارشنبه و پنجشنبه با حضور 37 نفر از اندیشمندان و فرهیختگان داخلی و خارجی از کشورهای روسیه، ترکیه، کره، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، آذربایجان و عراق در تربت جام برگزار می شود.
از مجموع 307 مقاله، رسیده به دبیرخانه همایش که شامل 250 مقاله داخلی و 57 مقاله خارجی است، 186 عنوان به تایید هیات علمی همایش رسیده که از آن میان 60 مقاله در 2 روز برگزاری همایش ارائه می شود.
نورالدین عبدالرحمن جامی، بزرگ ترین شاعر و سخن سرای قرن نهم هجری است که در سال 817 هجری قمری در 'خرجرد' از نواحی ایالت 'جام' به دنیا آمد.
وی هم در شعر و هم در نثر از بزرگترین ادبای ایران است و آخرین شاعر بزرگ 'سبک عراقی' و پیرو 'سعدی' و مولوی رومی' و 'نظامی' محسوب می شود که به همین دلیل علاقه مندان به سبک عراقی، به وی لقب 'خاتم الشعرا' داده اند.
این شاعر بزرگ در 17 محرم 898 قمری پس از چند روز بیماری در خانه اش واقع در شهر 'هرات'، در افغانستان امروزی، درگذشت و در همان مکان به خاک سپرده شد.
شهرستان 300 هزار نفری تربت جام در 167کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.
7519/5132
کد N1395463

وبگردی