آفتاب

همایش بین المللی بزرگداشت عبدالرحمن جامی در تربت جام آغاز شد

همایش بین المللی بزرگداشت عبدالرحمن جامی در تربت جام آغاز شد

مشهد- ایرنا- همایش بین المللی بزرگداشت خاتم الشعرای شعر فارسی، عبدالرحمن جامی روز چهارشنبه در شهرستان تربت جام آغاز شد.

به گزارش ایرنا این همایش دو روزه با حضور 37 نفر از اندیشمندان و فرهیختگان داخلی و خارجی از کشورهای روسیه، ترکیه، کره، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، آذربایجان و عراق در سالن اجتماعات شهید صارمی دانشگاه آزاد اسلامی برپا شده است.
دبیرهمایش بین المللی عبدالرحمن جامی با اشاره به برنامه های اجرایی این رویداد افزود: در این همایش علاوه بر حضور برخی مقامات کشوری و دانشگاهی، روسای کمیسیون ملی یونسکو، موسسه فرهنگی اکو، بنیاد مطالعات آسیای میانه(ایکاس) شرکت دارند.
علیرضا قیامتی خاطرنشان کرد: از مجموع 307 مقاله رسیده به دبیرخانه همایش، 186 مقاله پذیرش شده که از این میان 60 مقاله در 2 روز برگزاری همایش ارائه می شود.
وی افزود: از میان مقالات دریافتی 57 مقاله از کشورهای خارجی و 250 مقاله نیز از داخل کشور است که 68 درصد مولفان استاد دانشگاه هستند.
وی افزود: مجموع مقالات رسیده به دبیرخانه همایش در 2 جلد به زبان های فارسی و انگلیسی چاپ و در دسترس علاقه مندان قرار می گیرد.
وی بازدید مهمانان شرکت کننده از زادگاه جامی و آرامگاه شیخ قاسم انوار را از جمله برنامه های این همایش دوروزه عنوان کرد.
وی زمان برپایی اختتامیه این همایش را عصر پنجشنبه ذکر و بیان کرد: همایش بزرگداشت عبدالرحمن جامی با مصوبه شورای اسلامی شهر و همراهی شهرداری تربت جام با همکاری سازمان های خارجی و داخلی و نهادهای کشوری و استانی و شهرستانی و نهادهای مردمی برگزار می شود.
نورالدین عبدالرحمن جامی، بزرگ ترین شاعر و سخن سرای قرن نهم هجری است که در سال 817 هجری قمری در 'خرجرد' از نواحی ایالت 'جام' به دنیا آمد.
وی هم در شعر و هم در نثر از بزرگترین ادبای ایران است و آخرین شاعر بزرگ 'سبک عراقی' و پیرو 'سعدی' و مولوی رومی' و 'نظامی' محسوب می شود که به همین دلیل علاقه مندان به سبک عراقی، به وی لقب 'خاتم الشعرا' داده اند.
این شاعر بزرگ در 17 محرم 898 قمری پس از چند روز بیماری در خانه اش واقع در شهر 'هرات'، در افغانستان امروزی، درگذشت و در همان مکان به خاک سپرده شد.
شهرستان 300 هزار نفری تربت جام در 167کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.
7519/5132
کد N1394695

وبگردی