آفتاب
رییس مرکز هنرهای نمایشی:

نمایش نامه های رادی دغدغه های ایرانی معاصر را نشان می دهد

نمایش نامه های رادی دغدغه های ایرانی معاصر را نشان می دهد

در مراسم اختتامیه چهارمین همایش ملی رادی شناسی مهدی شفیعی(رئیس مرکز هنرهای نمایشی) گفت: در آثار مرحوم رادی انسان معاصر ایرانی و دغدغه های او برجسته است.

وی گفت: درام ایرانی صرفا به آثاری که از شیوه های شناخته شده ی نمایش های ایرانی استفاده می کند، خلاصه نمی شود.
آیین پایانی چهارمین همایش ملی رادی شناسی عصر روز سه شنبه 26 مردادماه در تالار استاد جلیل شهناز برگزارشد.
به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری استاد اکبر رادی، شفیعی در ادامه سخنان خود افزود: وجه دیگر همین نگاه، نوعی نگاه بومی به انسان ایرانی است. مشخصن گیلان و انسان گیلانی ایرانی بخش دیگری از آثار آن مرحوم را شکل می دهد.
مهدی شفیعی بومی گرایی در آثار رادی را مساله مهمی در آثار این درام نویس ایرانی عنوان کرد ودر ادامه تصریح کرد: این یکی از بزرگترین آموزه های وی برای نمایشنامه نویسی معاصر ایران. رنگ و بوی بومی و در عین حال ملی و طبیعتا با توجه به حضور این انسان در جهان به نسبت کوچک شده معاصر و وجود دغدغه های مشترک بشری جهانی در آثار اکبر رادی به خوبی مشهود است.
در ادامه این مراسم بهزاد صدیقی مدیر اجرایی و سخنگوی موسسه اکبر رادی و عضو هیئت رئیسه این همایش گفت: چهارمین همایش ملی رادیشناسی فعالیت خود را از نیمهی اول سال 1394 آغاز کرد که پس از انتشار فراخوان آن در آبان ماه 1394 ، تعداد 17 چکیده مقاله به دبیرخانه رسید که پس از بررسی هیئت داوران این بخش در نهایت پنج مقاله برای ارائه در بخش سمینار انتخاب شد که به همراه یک مقاله دیگر از پژوهشگر مهمان امروز ارائه شد.
وی افزود: از سال گذشته در بنیاد اکبر رادی بخش مسابقه نمایشنامه نویسی را برای دوره چهارم برنامه ریزی کردیم تا خلاء مسابقات نمایشنامه نویسی در بخش خصوصی و نیز جریان نمایشنامه های تازه نوشته شده ار نویسندگان نسل جدید و نسل قبل تر را در یک فضای رقابتی سالم و سازندهای ایجاد کنیم.
صدیقی اضافه کرد: قرار بود مراسم اختتامیهی این همایش در اسفند 94 برگزارشود که تامین بودجه و مشکلات مالی مانع از انجام این کار شد و به تاریخ مردادماه 95 موکول شد.
صدیقی یادآورشد: جلد دوم مجموعه مقالات رادیشناسی تا دو هفته دیگر توسط نشر نشانه منتشر میشود. جلد سوم رادیشناسی نیز آخرین مراحل ویراستاری را سپری میکند.به زودی گزیده ای از نامه های اکبر رادی به کوشش حمیده بانو عنقا توسط همین ناشر (نشر نشانه) منتشر میشود.
وی در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال 95 دو اتفاق برای دو بنیاد فرهنگی بیفتد؛ یکی این که بنیاد اکبر رادی دارای دفتر و مکان ثابت و دائمی برای خود باشد و دیگری بنیاد محمود استاد محمد بتواند مجوز فعالیت رسمی اش را دریافت کند.
در این مراسم محمد رحمانیان نمایشنامه نویس درباره شخصیت اکبر رادی گفت: رادی هم وجه شخصیت عبوس و تلخ و هم وجه شخصیت شوخ و طنز و نیز شخصیت جدی دارد.
وی گفت: رادی نزدیکترین فرد به آثارش بود. رادی این ویژگی را دارد که فردی را در نهایت شاد بودن ناگهان تلخ نشان دهد.
رحمانیان افزود: رادی هم در زندگی شخصی و هم در زندگی هنری اش میان سنت و تجدد ایستاد. گاهی به تجدد، حق میدهد و گاهی به سنت. او تاریخنگار است اما هیچگاه مدعی تاریخی نبود.
رحمانیان در سخنان خود اشاراتی نیز به حضور شخصیتهای زن در آثار رادی داشت و در این باره گفت: یکی دیگر از ویژگی مهم آثار او توجه به زنان است و ما زنان آسیبدیده را درآثارش زیاد دیده ایم.
در بخش پایان مراسم اختتامیه این همایش بیانیه هیئت داوران بخش مسابقه مقالات پژوهشی رادی-شناسی و بیانیه هیئت داوران قرائت شد.
در پایان بیانیه هیات داوران مسابقه نمایشنامه نویسی محمد چرمشیر چنین قرائت کرد: هیئت داورانِ با ارجگذاری بر زحمت شرکت کنندگانِ این دوره از این همایش ملی، با پافشاری بر سُنت سختگیرانهی 'رادی' بزرگ، در این دوره، هیچ برگزیدهای را اعلام نمیکند و فقط پنج نفر از نمایشنامه نویسان شرکت کننده در این دوره را شایسته تقدیر میداند.
در پایان به هریک از پنج پژوهشگر برگزیده بخش مسابقه مقالات پژوهشی رادیشناسی و نیز پژوهشگر مهمان این بخش لوح سپاس، هدیه نقدی به مبلغ پنج میلیون ریال و نیز بسته هدیه فرهنگی از طرف بنیاد اکبر رادی اهدا شد. تهمینه محمدی، مرتضی بیگلو، بهارسادات بنی جمالی، سحر زضوانی و حامد امانپور، نیلوفر باغبان مشیری و نیز پرستو محبی از دریافتکنندگان هدایای این بخش بودند.
در بخش مسابقهی نمایشنامه نویسی این همایش نیز هیئت داوران هیچ برگزیده ای را انتخاب نکردند اما از پنج نمایشنامه نویس شرکت کننده در این بخش میلاد اکبرنژاد نویسنده نمایشنامه رقصیدن در تاریکی، صحرا رمضانیان نویسنده نمایشنامه وازریک مرده است، مهدی میرباقری نویسنده نمایش نامه ماندن، علی محمدرحیمی نویسنده نمایشنامه سایه سبز سیلویا و حامد امانپور نویسنده نمایشنامه زمانی برای مرغ دریایی بودن با اهدای لوح تقدیر و هدایای فرهنگی تقدیر به عمل آوردند.
بر اساس رأی و نظرسنجی مکتوب حاضران و شرکت کنندگان سمینار علمی و پژوهشی این همایش مقاله بررسی گفتمان های مدرن، پیشامدرن و پسامدرن در آثار اکبر رادی نوشته نیلوفر باغبان مشیری به عنوان مقاله برتر معرفی و انتخاب شد.
مقرر گردید هیات رئیسه این همایش لوح تقدیر جداگانه دیگری به عنوان پژوهشگر برتر برای وی صادرکند و از او برای دوره آتی با ارائه مقاله پژوهشی جدیدی بدون بررسی و گزینش هیئت داوران دعوت به عمل آید.
فراهنگ**1823
کد N1394176

وبگردی