آفتاب

حریم پهنه های گسلی تهران تصویب شد/ ممنوعیت بلندمرتبه سازی در این محدوده

حریم پهنه های گسلی تهران تصویب شد/ ممنوعیت بلندمرتبه سازی در این محدوده

تهران- ایرنا- شورای عالی شهرسازی و معماری ایران حریم و محدوده نقشه پهنه های گسلی شهر تهران را تصویب کرد تا ملاک عمل همه دستگاه های اجرایی به ویژه شهرداری قرار گیرد.

به گزارش وزارت راه وشهرسازی، چندی پیش نقشه های پهنه گسلی شهر تهران و حریم و محدوده های به همت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، شورای شهر تهران و شهرداری بررسی شد و نتیجه، در اختیار دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران قرار گرفت.
این موضوع در قالب یک مصوبه 10 بندی در دهمین نشست شورای عالی شهرسازی و معماری ایران که به ریاست عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی تشکیل شد، به تصویب همه اعضای حاضر رسید.
معاونان وزارتخانه های کشور، جهاد کشاورزی، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمان های مدیریت و برنامه ریزی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و حفاظت محیط زیست به همراه مدیران کل حوزه معاونت معماری و شهرسازی (معماری، طراحی شهری و بافت های واجد ارزش، دفتر طرح های کالبدی، دفتر نظارت بر طرح های توسعه و عمران و دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری)، نماینده شرکت های عمران و بهسازی شهری ایران و عمران شهرهای جدید در این نشست حضور داشتند.
رییس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در این نشست گفت: مصوبه امروز اعضا، موضوعی جدید ه شمار نمی رود، بلکه رسمیت بخشیدن بیشتر به نقشه هایی است که پیش از این تهیه شده بود. آنچه امروز تصویب شده، به شکل اجماعی و نه اختلافی است.
آخوندی افزود: در واقع پیش تر نیز نقشه هایی موجود بود و در دسترس همگان قرار داشت اما هیچ مرجع رسمی آن را امضا نکرده بود و مبنای تصمیم گیری قرار نمی گرفت.
شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در این جلسه مقرر ساخت، بلندمرتبه سازی در پهنه های اصلی گسلی شهر تهران ممنوع شود.
همچنین طرح تفصیلی شهر تهران برای تعریف کاربری های مجاز به استقرار در پهنه های گسلی ابلاغی دبیرخانه شورای عالی، توسط شهرداری تهران مورد بازنگری قرار گرفت که نتیجه پس از تایید کمیسیون ماده 5 تهران ابلاغ می شود و همه ساختمان های دارای اهمیت بسیار زیاد و خطرزا واقع در حریم گسل های اصلی باید شناسایی و زیرنظر شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران جابجا شوند و تغییر کاربری دهند.
همچنین به استناد بند1 ماده 2 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، مقرر شد نتیجه گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره حریم گسل های زلزله شهر تهران به دلیل اهمیت موضوع به هیات وزیران گزارش شود.
مصوبه حریم و محدوده نقشه پهنه های گسلی شهر تهران پس از ابلاغ به دستگاه های اجرایی، ملاک عمل دستگاه های اجرایی مانند شهرداری و وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نفت و دیگر دستگاه های زیربنایی است تا بر اساس نقشه ها نسبت به اتخاذ تصمیم اقدام کنند.
شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تعیین می کند اجرای مقررات ملی ساختمان در ساخت ساختمان های دارای اهمیت زیاد در پهنه و حریم گسل های اصلی لازم الاجراست و همچنین دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری باید به سازمان های متولی شریان های حیاتی کشور مانند وزارتخانه های نفت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو، سازمان نوسازی و تجهیز مدارس و سازمان ها و شرکت های تابع، مترو و... نقشه ها را ابلاغ کند تا درباره ساختمان ها و تاسیسات واقع در پهنه ها بر اساس مقررات ملی تصمیم گیری شود.
اقتصام** 1559**1961
کد N1394133

وبگردی