آفتاب

نشست شناسایی چالش های حوزه محیط زیست و بهداشت استان مرکزی برگزار شد

نشست شناسایی چالش های حوزه محیط زیست و بهداشت استان مرکزی برگزار شد

اراک - ایرنا - نشست شناسایی مسائل و چالش های حوزه محیط زیست و بهداشت استان مرکزی با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری و برخی از مدیران و نخبگان علمی استان مرکزی روز سه شنبه در اراک برگزار شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در سخنانی گفت: این نشست با رویکرد تهیه گزارش مسئله شناسی استان مرکزی بر اساس داده ها، اطلاعات و اسناد مطالعاتی است .
سلیمان پاک سرشت افزود: تعامل و همکاری نخبگان، صاحب نظران، مدیران اجرایی و گروه های مختلف استانی برای ارائه راهکار برای رفع چالش های منطقه ای از دیگر اهداف این نشست است.
معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری بیان کرد: گزارش مسئله شناسی با اولویت نگاهی به توسعه استان ها از منظر توجه به مسائل راهبردی و شناسایی راهکارهای موجود برای رفع چالش ها با حضور کارشناسان و نخبگان منطقه ای تهیه می شود.
وی ادامه داد: تهیه گزارش مسئله شناسی در استان ها، طرح مشترک مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که در قالب اتاق فکر استان ها پیگیری می شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، این گزارش را مکمل گزارش دستگاه های اجرایی و مدیریت استان ها عنوان کرد و گفت: گزارش دستگاه های اجرایی با نگاه پروژه ای، اعتباری و مبتنی بر نیازها و مطالبات است در صورتی که گزارش مسئله شناسی استان ها با اولویت بازخوانی تجربه های قبلی، بررسی دلایل ناکامی ها اجرای سیاست های گذشته و ارائه راهکار برای توسعه استان ها در دستور کار قرار می گیرد.
پاک سرشت یادآور شد: تا کنون این نشست با همکاری 10 اتاق فکر استانی با حضور محققان برگزار شده است.
کارشناس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری نیز در این نشست گفت: در سال91، 168 روز ناسالم در شهرستان اراک ثبت شده است در صورتی که امسال برای چهار ماه نخست 58 روز ناسالم به ثبت رسید.
سجاد فتاحی افزود: هم اینک 2 میلیون و 356 میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی، 39 میلیون لیتر در بخش صنعت و 161 هزار لیتر در بخش شرب استان مرکزی مصرف می شود.
وی ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود، کسری مخازن این استان سالانه 151 میلیمتر مکعب است.
کارشناس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: هم اینک چهار هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان مرکزی وجود دارد و سالانه حدود یک متر از سطح آب های زیر زمینی این استان کاسته می شود.
فتاحی میزان فرسایش خاکی استان مرکزی را 14 تن در هکتار عنوان کرد و گفت: تا کنون 45 میلیون تن از خاک های این استان دچار فرسایش شده است.
وی ادامه داد: 39 درصد مرگ میرهای شهرستان اراک را بیماری های قلبی عروقی، 10 درصد سرطان و 9 درصد را مشکل های تنفسی به خود اختصاص داده است که با آلودگی هوا ارتباط مستقیمی دارند.
در این نشست کارشناسان، نخبگان و فعالان بخش های مختلف زیست محیطی و اجتماعی استان مرکزی به بحث و تبادل نظر پرداختند.
1955/3075 /1596
کد N1394107

وبگردی