آفتاب

پساب‌های خانگی تالاب شادگان را تهدید می‌کند

پساب‌های خانگی تالاب شادگان را تهدید می‌کند

همشهری آنلاین: فرماندار شادگان گفت: نبود سامانه تصفیه و انتقال پساب‌های خانگی به تالاب بین‌المللی شادگان باعث از بین رفتن بسیاری از گونه‌های آبزیان بومی در این تالاب شده است.

بهروز فرج اللهی روز دوشنبه در جلسه بررسی مشکل آب و فاضلاب شادگان افزود: تالاب بین‌المللی شادگان از تالاب‌های بزرگ کشور، در جنوب غربی ایران و در جنوب شهر شادگان در استان خوزستان واقع شده است.

تخلیه پساب‌های آلوده مزارع نیشکر، پرورش ماهی و فولاد خوزستان، عبور لوله‌های نفتی، فعالیت 30 واحد پتروشیمی و تخلیه زباله‌های شهری، این تالاب منحصر به فرد را از سال 1372 وارد فهرست قرمز تالاب‌های بین‌المللی (فهرست مونترو) كرده است.

تالاب شادگان زیستگاه بیش 154 گونه از پرندگان، 40 گونه از پستانداران و گونه ماهی مردابی و 45 گونه ماهی دریایی از ماهیان کشور است و 110 گونه گیاهی، سه گونه دوزیست، 9 گونه خزنده و چهار گونه میگو را در خود جا داده که همگی در معرض نابودی قرار دارند.

فرماندار شادگان وضعیت فاضلاب شهرستان شادگان را بحرانی توصیف کرد و اظهار کرد: شبکه خطوط لوله فاضلاب در این شهرستان نشست کرده و در روستای چومه سید علوان، شبکه فاضلاب به صورت ناقص کار شده و نیمه تمام باقی مانده است.

فرج اللهی گفت: تاکنون اقدامی برای احداث ایستگاه پمپاژ فاضلاب شادگان انجام نشده و 2 شهر دارخوین و خنافره از توابع شادگان نیز فاقد طرح جامع سامانه فاضلاب شهری هستند.

وی به رطوبت 93 درصد هوا در 2 هفته گذشته در این شهرستان و قطع برق در بخشی از شهرستان شادگان اشاره کرد و افزود: نبود یک ژنراتور فعال در سامانه دفع پساب‌های خانگی در هنگام قطع برق باعث شد پساب‌های خانگی در خانه‌های مردم سرازیر شود.

فرماندار شادگان افزود: در روستای چومه سید علوان، فاضلاب و در روستای بنی‌اسد فاضلاب‌ها در کوچه و خیابان جاری شده است.

وی اظهار کرد: بحران فاضلاب سلامت مردم را تهدید می‌کند و از سوی دیگر بی‌آبی مردم این شهرستان را کلافه کرده و این فرمانداری به جای پرداختن به امنیت، آموزش و مدیریت شهری، بیش‌تر وقت خود را صرف پیگیری مشکلات آب و فاضلاب شهرستان شادگان می‌کند.

وی تجهیز اداره آبفا شادگان را خواستار شد و گفت: شرکت آبفا شادگان توان مالی ندارد و از نظر تجهیزات مکانیکی و فنی در حد صفر است.

فرج اللهی به حقوق پرداخت نشده کارکنان آبفا شادگان اشاره کرد و بیان کرد: مشکل آبفا شادگان مدیریتی نیست بلکه نبود اعتبارات است.

شادگان با جمعیت 160 هزار نفر دارای سه بخش مرکزی، دارخوین و خنافره است.

شادگان با داشتن 230 روستا و سه شهر، بیش‌تر جمعیت آن در روستاها ساکن هستند.

شادگان در فاصله ۹۷ کیلومتری اهواز واقع شده است.

کد N1393782

وبگردی