آفتاب
در پی اعلام نتایج نهایی شمارش آرا

حزب مخالف زامبیا نتیجه انتخابات راغیرقابل قبول خواند

حزب مخالف زامبیا نتیجه انتخابات راغیرقابل قبول خواند

تهران - ایرنا - « آکنده هیشلما» رهبر حزب مخالف «اتحاد برای توسعه ملی» واصلی ترین چهره مخالف سیاسی زامبیا، ضمن رد نتایج نهایی شمارش آرا، خواستار برگزاری مجدد انتخابات درکشور شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا و به نقل از تارنمای خبری ' آفریکا نیوز' « آکنده هیشلما» رهبر حزب مخالف «اتحاد برای توسعه ملی» با رد نتایج اعلام شده انتخابات، اعلام کرده است در روند برگزاری و شمارش آرا تقلب صورت گرفته است و این انتخابات باید مجددا برگزار شود.
هیشلما تصریح کرده است که تحت هیچ شرایطی این نتایج را قبول نخواهد کرد و به تلاش های خود برای باطل اعلام کردن انتخابات از سوی دولت ادامه می دهد.
کمیسیون انتخاباتی زامبیا دربیانیه ای اعلام کرده است 'ادگار لونگو' در نخستین دورانتخابات ریاست جمهوری این کشور توانست بیشترین آرای ماخوذه را از آن خود کند و در مقام خود ابقاء شود.
'اسو شولو' رئیس کمیسیون انتخاباتی زامیبا نیز در سخنرانی بسیار کوتاه در تایید پیروزی لونگو در رقابت های انتخاباتی گفت: 'ادگار لونگو رئیس جمهور زامبیا شد.'
بر اساس نتایج به دست آمده از صندوق های رای گیری، ادگار لونگو با کسب یک میلیون و 860 هزار و 877 رای و کسب یکصد هزار رای بیشتر از رقیب خود، توانست بار دیگر به عنوان رئیس جمهوری زامبیا انتخاب شود.
پیش ازانتشار بیانیه کمیسیون انتخاباتی زمبیا، اعلام شده بود که نتایج حاصل از شمارش صندوق های 8 حوزه از 156 حوزه انتخابیه زامبیا حاکی است هیچیلما با 47 هزار و 706 رأی از لونگو با با 41 هزار و 572 رأی جلوتر است.
مشارکت عمومی در انتخابات پنجشنبه گذشته زامبیا حدود 57.55 درصد بوده که به مراتب بیشتر از 32 درصدی است که در انتخابات اوایل سال گذشته میلادی صورت گرفته بود.
انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی زامبیا و نیز انتخابات محلی این کشور در تاریخ 11آگوست (پنج شنبه) برگزار شد.
بر اساس قوانین داخلی زامبیا در صورت به حد نصاب نرسیدن آرای ماخوذه ٬انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.
براساس اعلام ناظران منطقه ای، این انتخابات مهم ترین رقابت سیاسی در تاریخ سیاسی این کشور است.
رقابت فشرده میان حزب« پی اف » به رهبری «ادگار لونگو» و حزب مخالف « اتحاد برای توسعه ملی» به رهبری « آکنده هیشلما» اصلی ترین عامل حساسیت این انتخابات بود.
این در حالی است که «گودلاک جاناتان» رئیس جمهوری پیشین نیجریه و رئیس هیأت نمایندگی ناظران بین المللی مستقر در زامبیا در اظهاراتی صحت انتخابات زامبیا را تایید کرد.
انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی زامبیا و نیز انتخابات محلی این کشور در تاریخ 11آگوست (پنج شنبه) برگزار شد.
خاورم**9377**1566
کد N1393516

وبگردی