آفتاب

رئیس جمهوری زامبیا در مقام خود ابقاء شد

رئیس جمهوری زامبیا در مقام خود ابقاء شد

تهران- ایرنا- بر اساس نتایج اعلام شده توسط کمیسیون انتخاباتی زامبیا، 'ادگار لونگو' رئیس جمهوری کنونی این کشور در نخستین دور انتخابات در مقام خود ابقاء شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لوساکا، کمیسون انتخاباتی زامبیا روز دوشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که 'ادگار لونگو' در نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور توانست بیشترین آرای ماخوذه را از آن خود کند و در مقام خود ابقاء شود.
'اسو شولو' رئیس کمیسیون انتخاباتی زامیبا نیز در سخنرانی بسیار کوتاه در تایید پیروزی لونگو در رقابت های انتخاباتی گفت: 'ادگار لونگو رئیس جمهور زامبیا شد.'
انتشار خبر پیروزی لونگو در رقابت های انتخاباتی با اعتراض هاکائینده هیچیلما، مهمترین مخالف و رقیب وی در این رقابت ها روبه رو شده است. هاکائینده هیچیلما معتقد است که لونگو در این انتخابات تقلب کرده است.
بر اساس نتایج به دست آمده از صندوق های رای گیری، ادگار لونگو با کسب یک میلیون و 860 هزار و 877 رای و کسب یکصد هزار رای بیشتر از رقیب خود، توانست بار دیگر به عنوان رئیس جمهوری زامبیا انتخاب شود.
هاکائینده هیچیلما، رهبر مخالفان این کشور از ادگار لونگو، رئیس جمهور کنونی در رقابتی تنگاتنگ حکایت دارد.
پیش از انتشار بیانیه کمیسیون انتخاباتی زمبیا، اعلام شده بود که نتایج حاصل از شمارش صندوق های 8 حوزه از 156 حوزه انتخابیه زامبیا حاکی است هیچیلما با 47706 رأی از لونگو با 41572 رأی جلوتر است.
مشارکت عمومی در انتخابات پنجشنبه گذشته زامبیا حدود 57.55 درصد بوده که به مراتب بیشتر از 32 درصدی است که در انتخابات اوایل سال گذشته میلادی صورت گرفته بود.
ادگار لونگو، رئیس جمهور کنونی و کاندیدای حزب حاکم جبهه میهنی در انتخابات 2015، لونگو با فاصله کمی از رقیبش به پیروزی رسید تا جای خالی مایکل ساتا، رئیس جمهور پیشین را پس از مرگش پر کند.
ساتا پنجمین رئیس جمهور زامبیا و رهبر حزب «جبهه میهنی» بود که از سپتامبر 2011 تا 28 اکتبر 2014 (زمان مرگش) سکان اداره کشور را بر عهده داشت.
انتخابات ریاست جمهوری زامبیا در حالی برگزار شد که این کشور با مشکلات عدیده ای از جمله اقتصاد نابسامان، بیکاری، تعطیلی معادن، کمبود برق و افزایش بهای مواد غذایی مواجه است. با این حال زامبیا یکی از با ثبات ترین دموکراسی های قاره آفریقا محسوب می شود و دومین تولید کننده بزرگ مس در این قاره است.
هیچیلما دولت لونگو را به سوء مدیریت در اقتصاد متهم کرده و گفته است مذاکره دولت با صندوق بین المللی پول برای دریافت بسته حمایت مالی عامل رشد ضعیف اقتصادی و گرانی کالاها است.
خاورم**9041**1144
کد N1392085

وبگردی