آفتاب

معاون سازمان بهزیستی: آمار معلولیت های جامعه واقعی نیست

معاون سازمان بهزیستی: آمار معلولیت های جامعه واقعی نیست

شهرکرد - ایرنا - معاون امور توانبخشی و سالمندان سازمان بهزیستی گفت: آمارهای ارائه شده درباره معلولیت های کشور واقعی نیست و نیاز به پایش و به روز رسانی دارد.

به گزارش ایرنا، کیوان دواتگران روز دوشنبه در کارگاه آموزشی، توجیهی کمیسیون پزشکی منطقه 5 کشور در شهرکرد افزود: هم اکنون یک میلیون و 250 هزار معلول شناسایی شده در بانک اطلاعاتی بهزیستی ثبت شده اند که این تعداد از خدمات مستمر یا غیر مستمر بهزیستی بهره مند هستند.
وی،با بیان این که چهار درصد جمعیت جامعه دچار معلولیت بارز است، افزود: درصد نامشخصی از معلولان کشور به دلیل مراجعه نکردن به سازمان بهزیستی و یا توانمند شدن زیرپوشش بهزیستی نیستند.
دواتگران اظهار کرد: براساس بررسی و ارزیابی ها بر روی 140 هزار نفر از مستمری بگیران بهزیستی 70درصد این جامعه دچار معلولیت شدید، 23.5 درصد دچار معلولیت خیلی شدید و مابقی دچار معلولیت متوسط هستند که این امر نیاز به بررسی و پایش از سوی کمیسیون های پزشکی دارد.
وی با بیان این که آمار و اطلاعات شدت ناتوانی در بانک اطلاعاتی بهزیستی کشور به روز نیست، اظهار کرد: این اطلاعات باید در کمیسیون های پزشکی بازنگری شود.
معاون امور توانبخشی و سالمندان بهزیستی بر توانبخشی بهنگام معلولان تاکید کرد و گفت: خدمات بهنگام به کودکان زیر6 سال باید تسریع شود.
دواتگران از راه اندازی شبکه توانبخشی مبتنی بر جامعه در کشور خبر داد و گفت: به منظور راه اندازی این شبکه، شهریورماه امسال همایش شبکه CBR (طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه) در استان گلستان برگزار می شود.
وی گفت: این شبکه ملی به شبکه های بین المللی و خاورمیانه نیز متصل می شود تا از تجارب و اطلاعات این شبکه ها در بهبود خدمات به جامعه هدف در این طرح استفاده شود.
دواتگران اظهار کرد: دستورالعمل توانبخشی مبتنی بر جامعه در کشور در دست تغییر است که پیش بینی می شود این تغییرات از شهریورماه سال جاری اجرایی شود.
وی مهمترین تغییرات این دستورالعمل را افزایش میزان حق الزحمه تسهیل گران عنوان کرد.
مدیرکل بهزیستی چهارمحال وبختیاری نیز در این همایش با اشاره به شناسایی 32 هزار معلول در استان گفت: تنها چهار هزار نفر از این جمعیت مستمری بگیر دائم هستند.
محمد میرزایی افزود: هم اکنون 23 هزار معلول در استان از خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه بهره مند هستند.
وی گفت: این طرح در تمام مناطق روستایی استان اجرا شده و کارشناسان در این مناطق معلولان را شناسایی و خدماتی از جمله آموزش در خانواده و خارج از آن، کمک های مالی برای امرار معاش، تامین هزینه دارو و درمان، رفت و آمد، مناسب سازی محل زندگی، اشتغالزایی و تهیه وسایل کمک توانبخشی را به حامعه هدف ارائه می دهند.
میرزایی افزود: توجه به پیشگیری و اجرای طرح های غربالگری در زمان تولد و نیز طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در مناطق روستایی در جلوگیری از افزایش معلولیت ها ضروری است.
کارگاه آموزشی، توجیهی کمیسیون پزشکی با حضور معاونان و کارشناسان حوزه توانبخشی منطقه 5سازمان بهزیستی شامل استان های بوشهر، فارس، چهارمحال وبختیاری، ایلام و هرمزگان در شهرکرد برگزار شد.
7360/2097/6021
کد N1391754

وبگردی