آفتاب

موفقیت دیگر اسپیس‌ایکس در پرتاب و فرود راکت فضایی‌اش

موفقیت دیگر اسپیس‌ایکس در پرتاب و فرود راکت فضایی‌اش

همشهری آنلاین: شرکت اسپیس‌ایکس توانست باری دیگر یکی از موشک‌های فالکون ۹ خود را به همراه ماهواره ارتباطی متعلق به ژاپن به فضا پرتاب کرده و پس از راهی کردن ماهواره به سوی مدار، با موفقیت روی سکوی شناور خودرانی فرود آید.

براساس گزارش اسپیس، شركت اسپيس ايكس توانسته طي دو سال گذشته 11 راكت فالكون به فضا پرتاب كند كه از اين تعداد 6 فروند راكت موفق به ورود مجدد به زمين شده‌اند. از ميان اين 6 راكت با موفقيت روي سكويي شناور فرود آمده‌اند و دو راكت ديگر در فرود ناموفق عمل كرده‌اند.

قرار است از اين 6 راكت بازگشته به زمين در ماموريت‌هاي آتي شركت اسپيس ايكس استفاده شود، نزديك‌ترين ماموريت براي اين راكت‌ها پاييز سال 2016 است كه به گفته ايلان‌ماسك، بنيانگذار اين شركت، يكي از اين راكت‌هاي بازيابي شده به فضا خواهد‌رفت.

این راكت دو مرحله‌اي صبح روز يكشنبه به همراه ماهواره JCSAT-16 راهي مدار دور انتقالي زمين‌ثابت يا GTO شد و در حدود 9 دقيقه پس از پرتاب اوليه، مرحله اول راكت براي فرود روي سكوي يك كشتي روباتيك در اقيانوس اطلس در فاصله چند صد كيلومتري از سواحل كاليفرنيا به زمين بازگشت.

مرحله اول راكت براي دستیابی به این مدار تحت تاثير سرعت بالا و دماي شديد قرار مي‌گيرد و همين موضوع فرود موفقيت‌آميز را به چالش مي‌كشد. راكت‌هايي كه باري را به سوي نقطه‌اي دورافتاده حمل مي‌كنند، قدرت حمل مقدار زيادي سوخت ندارند تا از آن براي بازگشت به محل اوليه پرتاب استفاده كنند،‌از اين رو براي سازگاري با شرايط راكت، از سكوي شناوري به عنوان مكان فرود نزديك به راكت استفاده مي‌شود.

هدف از تلاش‌هاي اسپيس‌ايكس دستيابي به راكت‌هايي كاملا قابل‌بازيابي است تا به اين شكل بتواند به تدريج هزينه سفرهاي فضايي را كاهش دهد و زمينه‌ساز كسترش ردپاي بشر در سامانه خورشيدي شود.

کد N1391689

وبگردی