آفتاب

جای من گوش بده!

جای من گوش بده!

همشهری دو - موژان اردانی: ابزارهای ضبط صدا پیشرفت کرده‌اند. حالا، آنها دیگر فقط صدا را ضبط نمی‌کنند بلکه خدمات ویژه‌ای برای ضبط صدا به شما می‌دهند؛ از تنظیم برای ضبط صدای ارسالی از یک جهت خاص تا گرفتن نویزهای صدای محیط و... . می‌خواهیم یکی از پرکاربردترین وسایل کار یک خبرنگار را که دستگاه ضبط صداست به تفکیک ابزارها و کارکردهای مهم در آن معرفی کرده و برای خرید این محصول شما را یاری کنیم.

با اين توضيح كه يك خبرنگار واقعي آنچنان به ابزار وابسته نيست و كسي كه پا در اين حرفه مي‌گذارد پيه همه‌‌چيز را به تن خودش ماليده است؛ توضيح بيشتر اينكه اين وسيله كاركردهاي متنوعي دارد، مثلا دانشجوياني كه موقع درس ترجيح مي‌دهند سراپا گوش باشند تا بعدا دوباره به گفته‌هاي استاد گوش بدهند و يادداشت‌برداري كنند هم از مشتري‌هاي ثابت اين دستگاه‌ها هستند. با ما به دنياي ضبط‌كننده‌هاي صدا بياييد. آنجا به‌طور ويژه، تنها صداست كه مي‌ماند!

  • كيفيت ضبط صدا

يكي از مهم‌ترين نكته‌هاي انتخاب‌ دستگاه مناسب، كيفيت ضبط صداست؛ چه در سطح حرفه‌اي و چه در سطح معمولي. برخي از دستگاه‌هاي ضبط صدا امكاني را در اختيار شما قرار‌مي‌دهند كه بتوانيد مكان يا حالتي كه مي‌خواهيد در آن صدا ضبط كنيد را انتخاب كنيد تا كيفيت فايل ضبط شده شما بهتر شود. با اين امكان اگر در يك كنفرانس مشغول ضبط صدا باشيد، دستگاه قادر است صداي اصلي را از صداهاي اضافه محيط تمييز داده و فايل صوتي را متمركز بر صداي اصلي ضبط كند. يكي ديگر از مواردي كه در كيفيت صدا مؤثر است امكان حذف نويز محيط است كه معمولا اكثر اين دستگاه‌ها به آن مجهز هستند. لازم به ذكر است برخي از افراد كه كارشان به‌طور تخصصي با اين دستگاه گره خورده،مثل خبرنگاران مي‌توانند از دستگاه‌هايي كمك بگيرند كه ميكروفون آنها به‌صورت ضربدري است. اين موضوع باعث تمركز بيشتر دستگاه روي صداي مورد نظر شما مي‌شود. دقت كنيد كه قيمت يك دستگاه ضبط صدا با اين ميكروفون ممكن است تا حدود ۵۰۰ هزار تومان هم برسد. اين در حالي است كه ضبط صدا با قابليت انتخاب وضعيت محيط بين ۳۲۰ تا ۴۰۰ هزار تومان و نوعي كه تنها امكان حذف نويز را دارد از ۱۹۵ تا ۲۳۵ هزار تومان متغير است. اگر براي شما هيچ‌كدام از اين قابليت‌ها براي ايجاد كيفيت بالاي صدا اهميت چنداني ندارد، مي‌توانيد سراغ مدل‌هاي ارزان‌تر برويد كه از ۸۵ تا ۱۳۵ هزار تومان قيمت دارند.

  • حافظه

ممكن است ميزان حافظه دستگاه براي شما مهم باشد. اين فاكتور آنچنان در قيمت تأثير‌گذار نيست. معمولا تمام دستگاه‌ها داراي حافظه داخلي هستند كه از ۲ تا ۳۲ گيگا‌بايت متغير است. اما اگر حافظه بيشتر مورد نظر شما بود، دستگاه انتخابي شما بايد قابليت ارتقاي حافظه از طريق كارت‌هاي حافظه خارجي را داشته ‌باشد كه براي اين دستگاه‌ها معمولا نوع ميكرو اس دي كاربرد دارد. اين امكان به شما اطمينان مي‌دهد كه وسط كار با مشكل كمبود حافظه مواجه نشويد. توجه كنيد كه هر چه كيفيت ضبط صدا در دستگاه شما بيشتر باشد، حافظه دستگاه شما زودتر پر خواهد شد، پس در موارد اضطراري كه با كمبود حافظه رو‌به‌رو شديد سعي كنيد كمتر از حالت‌هاي بدون نويز استفاده كرده تا دستگاه از خطر خاموش شدن در اثر خالي شدن باتري و پر شدن حافظه در امان باشد و شما هم نفس راحتي بكشيد. اختلاف قيمت انواع با قابليت ارتقاي حافظه با آنها كه فاقد اين امكان هستند تنها بين ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان است.

  • باتري

برخي از اين دستگاه‌ها با باتري‌هاي قلمي كار مي‌كنند. اين موضوع ممكن است يك عيب يا حتي يك حسن باشد. اگر اين نوع را انتخاب مي‌كنيد ديگر مجبور نخواهيد بود مدام به‌دنبال يك كامپيوتر يا پريز برق براي شارژ دستگاه باشيد. از طرفي بايد هميشه باتري اضافه همراه خود ببريد. نوع ديگري كه از باتري ليتيومي يا قابل‌شارژ بهره مي‌گيرند، كمي گران‌تر از دستگاه‌هاي با باتري‌هاي معمولي هستند. اگر قيمت يك دستگاه ضبط صداي حرفه‌اي با اين باتري ۴۰۰ هزار تومان باشد ممكن است نوع فاقد اين امكان را بتوانيد با ۳۰۰ هزار تومان هم بخريد. در انواع ارزان‌تر اگر يك دستگاه با باتري ليتيومي را ۱۳۵ هزار تومان بخريد براي يك دستگاه با باتري قلمي بايد ۸۵ هزار تومان هزينه كنيد. توجه كنيد كه اين قيمت‌ها با توجه به امكانات مختلف اين دستگاه‌ها تعيين مي‌شود و يك قابليت خاص مثل نوع باتري تنها در بخشي از كم يا زياد شدن قيمت تأثير مي‌گذارد. جالب اينكه برخي از انواع قابل شارژ، امكان آن را دارند كه تنها با ۳ دقيقه شارژ يك ساعت صدا ضبط كنند. اين قابليت مي‌تواند به كمك آن دسته از خبرنگاران يا افرادي بيايد كه زمان‌ كافي براي شارژ دستگاه ندارند.

  • قابليت ساخت پوشه‌هاي مختلف

به كمك برخي از انواع حرفه‌اي‌تر اين دستگاه‌ها مي‌توان فايل‌هاي مربوط به يكديگر را داخل پوشه‌هاي مجزا ذخيره كرد. توجه كنيد كه تعداد فايل‌هايي كه مي‌توانيد در هر پوشه نگه داريد متفاوت است. بعضي از اين دستگاه‌ها قابليت آن را دارند كه تا ۱۹۹ فايل را در هر پوشه ذخيره كنيد. علاوه بر اين، نوع پيشرفته‌تر اين امكان را به شما مي‌دهد كه نام پوشه‌ها را از طريق خود دستگاه تغيير داده و حتي فايلي را از يك پوشه كپي كنيد و به پوشه مورد نظرتان انتقال دهيد. امكان جالبي كه برخي از برندها در اختيار كاربرانشان قرار مي‌دهند ويرايش يك فايل صوتي از طريق خود دستگاه است. شما مي‌توانيد پس از ضبط يك فايل قسمت‌هاي دلخواه‌تان را از آن حذف كرده و تنها آن بخش را كه براي كارتان مدنظر است نگه داريد تا دستگاه را بي‌جهت پر نكنيد.

  • درگاه‌هاي اتصال به دستگاه

داشتن درگاهي مثل‌ USB كمك بزرگي براي شماست. برخي از دستگاه‌ها از طريق يك سيم USB به اين درگاه متصل شده و اطلاعات را به‌راحتي به كامپيوتر شما منتقل مي‌كنند. بعضي از انواع ديگر اين دستگاه امكان ‌USB را درست مثل فلش‌مموري‌ها روي خود دارند كه يك امتياز براي آنها محسوب مي‌شود و البته گران‌ترند. اگر يك دستگاه ضبط صداي حرفه‌اي با اين امكان ۴۲۹ هزار تومان باشد، قيمت نوعي كه فاقد اين گزينه روي بدنه است برابر ۳۹۹ هزار تومان خواهد بود. لازم به ذكر است كه درگاه ديگري كه در اين دستگاه‌ها اهميت پيدا مي‌كند پورت اتصال هدفون است براي آنكه فايلي را كه ضبط كرده‌ايد بهتر بتوانيد گوش كنيد.

  • وزن

براي كسي كه هميشه اين دستگاه را حمل مي‌كند و بعضا مجبور است آن را در دستش نگه دارد، وزن و ابعاد دستگاه مهم خواهد بود. انواع ارزان‌تر معمولا ضخامت بيشتر و در نتيجه وزن بيشتري حدود ۷۵ تا ۱۰۰ گرم دارند چرا كه طبيعتا در ساخت آنها از آخرين تكنولوژي‌هاي روز دنيا بهره گرفته نشده‌است. اما برخي از اين دستگاه‌ها به حدي سبك هستند كه گاهي احساس مي‌كنيد چيزي توي دست يا جيب‌تان نگذاشته‌ايد، ضخامت برخي از انواع اين دستگاه‌ها حدود ۷ ميلي‌متر است كه وزني برابر ۲۹گرم دارند. اين نمونه‌ها بيشتر براي خبرنگاران پيشنهاد مي‌شود كه در روز زياد با اين وسيله سر و كار دارند و هميشه بخشي از اجزاي كيف‌شان را تشكيل مي‌دهد.

  • صفحه نمايشگر

داشتن يك صفحه نمايش در چنين دستگاهي براي آن حائز اهميت است كه تمام آنچه در دستگاه در حال ضبط يا پخش است را با جزئيات ببينيم. اندازه نمايشگر آنقدر مهم نيست اما حتما سعي كنيد نمايشگري را انتخاب كنيد كه قابليت نمايش جزء جزء امكانات دستگاه را داشته‌باشد. برخي از مهم‌ترين اين امكانات شامل نشان دادن ميزان شارژ، حالتي كه براي ضبط صدا انتخاب كرده‌ايد، زمان يك فايل صوتي و پوشه‌اي كه در آن قرار گرفته‌ايد و بعضا امكان نمايش حافظه مصرفي و باقي‌مانده است. اين المان‌ها مي‌توانند به شما در استفاده هر چه بهتر از اين وسيله كمك كنند.

  • قابليت‌هاي ديگر

معمولا تمام دستگاه‌هاي ضبط صدا، قابليت ضبط فايل‌هاي صوتي را با فرمت‌هاي wma و mp3 را دارند اما برخي از انواع اين وسايل امكان ضبط با فرمت‌هايي چون PCM، AAC و LPCM را نيز براي كاربرانشان فراهم كرده‌اند.

جديد‌ترين مدل‌هاي اين وسيله‌ها امكاني با عنوان تبديل يك فايل صوتي به فايل متني را در خود دارند. اين قابليت تمام آنچه در يك فايل صوتي ضبط شده به‌صورت يك فايل متني ذخيره مي‌كند. البته لازم است بدانيد كه اين امكان تنها از برخي زبان‌ها پشتيباني مي‌كند كه متأسفانه زبان فارسي جزو آنها نيست.

شايد شما بخواهيد در عين حال كه اين دستگاه را با عنوان اصلي‌اش استفاده مي‌كنيد از آن براي ذخيره برخي فايل‌ها ديگر چون فايل‌هاي متني يا حتي عكس‌ها كمك بگيريد. توجه كنيد كه اين به آن معنا نيست كه بتوانيد اين فايل‌ها را در اين دستگاه باز كنيد بلكه مي‌توانيد تنها مثل يك فلش‌مموري يا كارت حافظه از آن براي ذخيره و انتقال فايل‌هاي مورد نظرتان كمك بگيريد. اگر چنين قصدي داريد بايد حتما هنگام خريد از فروشنده اين امكان را جويا شويد زيرا همه اين دستگاه‌ها چنين قابليتي را ندارند.

کد N1391675

وبگردی