آفتاب

سفر باگدانف، مقدمه رایزنی ظریف لاوروف و چاوش اوغلو درباره سوریه

سفر باگدانف، مقدمه رایزنی ظریف لاوروف و چاوش اوغلو درباره سوریه

یک تحلیلگر مسائل منطقه‌ای تاکید کرد: دیدار امروز معاونان ظریف و لاوروف می‌تواند مقدمه دیدار وزرای امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه با یکدیگر درباره سوریه باشد تا از این طریق، سرعت روند دستیابی به صلح افزایش یابد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به سفر معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه به تهران، اظهار کرد: سفر میخاییل باگدانف به تهران در حالی صورت می‌گیرد که روسای جمهوری ایران و روسیه در حاشیه نشست باکو با یکدیگر درباره سوریه رایزنی‌هایی دوجانبه داشتند و فردای پس از آن دیدار، اردوغان به روسیه رفت و با پوتین دیدار کرد و روز جمعه نیز محمدجواد ظریف به ترکیه سفر کرد و رایزنی‌هایی را انجام داد.

او ادامه داد: این تحرکات و رفت‌وآمدها در حالی صورت می‌گیرد که سوریه محور اصلی آن گفت‌وگوهاست تا در این چارچوب، همکاری‌هایی برای دستیابی به راه حل سیاسی برای سوریه ایجاد شود.

این کارشناس مسایل خاورمیانه با بیان اینکه دیدار باگدانف و جابری انصاری تلاشی برای دستیابی به یک چارچوب همکاری و افزایش هماهنگی است، اظهار داشت: این دیدار می‌تواند مقدمه دیدار وزرای امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه با یکدیگر درباره سوریه باشد تا از این طریق، سرعت روند دستیابی به صلح افزایش یابد.

هانی‌زاده با اشاره به روند و وضعیت میدانی سوریه تصریح کرد: با توجه به پیشروی‌های ارتش سوریه در شمال حلب و وضعیت محاصره این شهر توسط ارتش سوریه، هر تغییر می‌تواند شطرنج سیاسی در سوریه را تغییر دهد و پازل جدید میدانی در این کشور ایجاد کند.

او افزود: بی‌تردید آزادسازی حلب تاثیر بسیاری در روند حل بحران سوریه خواهد داشت و به همین خاطر، این موضوع حتما در دیدار معاونان وزیر امور خارجه مورد گفت‌وگو خواهد بود.

این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه در ادامه به کودتای نافرجام در ترکیه اشاره کرد و یادآور شد: کودتای نافرجام در ترکیه تا حدودی موجب تغییر نگرش اردوغان در مسائل منطقه‌ای شده است و او می‌کوشد از طریق ایران و روسیه به سوریه نزدیک شود چراکه احساس می‌کند در پنج سال گذشته توسط عربستان و آمریکا درباره سوریه بازی خورده است.

کد N1391466

وبگردی