آفتاب

عضو کمیسیون بهداشت مجلس: عوارض عمل، علت تامه مرگ کیارستمى نبوده/ بیان جزییاتی از پرونده

عضو کمیسیون بهداشت مجلس: عوارض عمل، علت تامه مرگ کیارستمى نبوده/ بیان جزییاتی از پرونده

ایسکانیوز نوشت: سیامک مره‌صدق، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: این انتظار وجود دارد که چشم بسته و بدون هیچ دلیلی اعلام کنیم آن چیزی که عده‌ای دوست دارند بشنوند، علت فوت مرحوم کیارستمی بوده است؟!

سیامک مره صدق درباره جلسه روز گذشته رسیدگی به پرونده فوت عباس کیارستمی گفت: جلسه روز گذشته کارشناسی نبود و من هم در آن حضور نداشتم.

او با انتقاد از برخی صحبت ها مبنی بر اینکه قرار است این پرونده با کدخدامنشی به نتیجه برسد، تاکید کرد: برخوردی که در پرونده مرحوم کیارستمی وجود دارد کاملا علمی است و اصلا کدخدامنشی وجود ندارد، بنده پای حرف هایی که زده ام هستم و به نظر من برخورد کدخدامنشی معنی ندارد و هیچ گونه موافقتی روی کدخدامنشی نداریم.

مره صدق افزود: نتیجه شورا زمانی که رای نهایی اعلام شود به خانواده کیارستمی اعلام خواهد شد. رای هیات انتظامی پزشکی آماده است و به زودی اعلام می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان گفت: قضاوت مساله ای است که نگاهی به جریحه دار شدن احساسات مردم نمی کند و دنبال واقعیت است. علم پزشکی براساس حدسیات عمل نمی کند، اگر نظام پزشکی به نتیجه برسند با قاطعیت اعلام می کنیم، بنده هم نظر شخصی خودم را گفته ام.

او در پاسخ به این سوال که آیا نیاز به جواز دفن یا مشخص شدن اینکه چه کسی مجوز انتقال کیارستمی به فرانسه را صادر کرده است (سیامک مره صدق در گفتگویی اعلام کرده بود که ما به دنبال این هستیم تا مشخص شود چه کسی مجوز انتقال عباس کیارستمی به فرانسه را صادر کرده است)، نوعی فرافکنی از اصل موضوع است؟ گفت: چه فرافکنی؟ برای بررسی علت مرگ نیاز داریم جواز دفن و علت فوتی که صادر شده است را ببینیم، ممکن است آقای کیارستمی در فرانسه سکته قلبی یا مغزی کرده باشند! اصلا ممکن است در فرانسه تصادف کرده و از دنیا رفته باشند، بنابراین برای قضاوت به پرونده پزشکی نیاز داریم، پس فرافکنی نداشتیم.

او ادامه داد: نمی دانم چه کسی مجوز سوار هواپیما شدن آقای کیارستمی را صادر کرده. او تحت عمل جراحی قرار گرفته بود و در شرایط سالم و کامل نبوده منتها حالش براساس گزارش های ما و اظهارات چندین پزشک که در آخرین روزها او را دیده اند رو به بهبودی بوده است. سوار هواپیما شدن نیاز به گواهی پزشکی دارد. مجوز انتقال هوایی آقای کیارستمی از ایران به فرانسه توسط چه کسی صادر شده؟ کل پزشکان معالج مرحوم کیارستمی می گویند که ما مخالف پرواز ایشان بودیم، وزارت بهداشت می گوید ما مخالف بودیم خود وزیر بهداشت می گوید من با این اقدام مخالف بودم. نمی دانم چه کسی جواز این اقدام را صادر کرده است؛ نه تنها من بلکه نظام پزشکی هم به جایی نرسیده است.

سیامک مره صدق افزود: من رسما نظر خودم را درباره این پرونده اعلام کرده ام، حالا رسانه چه توقع دیگری دارد؟! آیا این انتظار وجود دارد که چشم بسته و بدون هیچ دلیلی اعلام کنیم آن چیزی که عده ای دوست دارند بشنوند، علت فوت مرحوم کیارستمی بوده است؟! ما که نمی توانیم واقعیت را غیرواقع اعلام کنیم یا آن چیزی که دسترسی به آن نداشتیم بگوییم داریم.

او ادامه داد: در هر کار درمانی ممکن است عارضه وجود داشته باشد، حتی تجویز قرص آسپرین هم ممکن است عارضه ای به همراه داشته باشد. به صرف این که در شرایط درمانی عارضه ای ایجاد شود نشانه مقصر بودن پزشک نیست، باید دید آیا روش درمانی که به کار گرفته است، روش درمانی بر طبق اصول درمانی مندرج در منابع پزشکی بوده یا نه! اگر عارضه ای ایجاد شده، آن عارضه به عنوان عارضه شناخته شده دارو و روش درمانی در کتاب ها و منابع علمی به آن اشاره شده یا نه؟ یا اینکه عارضه ایجاد شده در مرگ مقصر بوده یا نه.

مره صدق درباره نظر خود در مورد این پرونده، یادآور شد: بنده گفتم نظرم این است که عمل اول درست انجام شده، عمل دوم با تاخیر انجام شده، بیمار وقتی بعد از عمل اول دچار خونریزی شده است باید بعد از چند ساعت مجددا مورد جراحی قرار گیرد و کنترل شود. چون این عمل دیر انجام شده اشکالی در درمان به وجود آمده و ممکن است این تاخیر در عمل، سبب ایجاد بقیه عوازض هم شده باشد و در عوارض دیگر هم نقش داشته باشد. منتها براساس مستندات موجود این عوارض علت اصلی یا علت تامه مرگ نبوده پس اگر می گویند من کسی را تبرئه کرده ام اشتباه است چون من کسی را تبرئه نکرده ام.

او افزود: فکر می کنید کمیسیون بهداشت چرا من را انتخاب کرده است؟! چون من سخت ترین آدم کمیسیون هستم. یعنی اصلا صحبت این نیست که بخواهیم حق کسی را پایمال کنیم.

سیامک مره صدق تاکید کرد: برای من حقوق شهروندی فرد مهم است. از نظر انسانی هر بیماری حق دارد پزشکش را خودش انتخاب کند، برای ما مسجل شده که مرحوم کیارستمی با آشناهایی که داشتند آقای دکتر میر را برای درمان انتخاب کرده بودند. درمان اولیه هم که انجام شده است، براساس ضابطه علمی استاندارد بوده است، منتها عارضه ای که بعد از عمل ایجاد شده امکان بروز آن وجود دارد در واقع بهترین کار ممکن از نظر علمی صورت نگرفته و می تواند در عارضه بعدی نقش داشته باشد. دیگر بهتر از این چه می شود بیان کرد؟!

عضو کمیسیون بهداشت و درمان درباره فایل صوتی که از پزشک فرانسوی عباس کیارستمی در اختیار است و او توضیحاتی درباره جزییات و عوامل احتمالی مرگ کارگردان بزرگ سینمای ایران داده است، گفت: برای ما فایل صوتی قابل استناد نیست و در قضاوت هیچ اعتباری ندارد.

سیامک مره صدق در پایان اظهار داشت: فکر نکنم هیچ صنف دیگری به اندازه پزشکان در ایران امکان پیگیری در کارشان وجود داشته باشد من هم به هیچ وجه نمی گویم که همه پزشکان درستکار هستند و هیچ اشکالی در کارشان نیست ولي اعتقادم بر این است که پزشکی یک علم است با ضوابط علمی و بر اساس احساسات نمی شود راجع به مسایل پزشکی اظهار نظر کرد همانطور که من کارشناس تکنولوژیک سینما نیستم مثلا در مورد لنز دوربین نمی توانم صحبت کنم کسانی هم که در علم پزشکی وارد نیستند نمی توانند نظر کارشناسی پزشکی ارائه کنند.

47234

کد N1391174

وبگردی