آفتاب

راه رضا

راه رضا

همشهری دو - حجت‌الاسلام دکتر مرتضی جعفرپور: هر کسی که حتی فقط یک‌بار توصیف آرامش پناه‌گرفتن در حریم مظهر رأفت را بشنود مسلما غرق نیاز می‌شود.

در توصيف منش امام رئوف، حضرت علي‌بن‌ موسي‌الرضا(ع)، روايت شده كه وقتي شخصي از ايشان خواست كه «به قدر جوانمردي خودتان به من عطا و بخشش كنيد». ايشان فرمودند: «اين اندازه، - در اين دنيا- هيچ‌گاه مقدور نخواهد شد». او گفت: «پس به اندازه مروت من عطاكن». حضرت فرمودند: «اين مقدار ممكن مي‌شود». پس حضرت به غلام خودشان دستور دادند تا مبلغ 200اشرفي به او بدهد.

امام هشتم علاوه بر ابراز رفتارهاي مهربانانه و از روي لطف با مردم، به ترويج اين فرهنگ و روحيه بسيار اهتمام داشتند و بسياري از تعاليم ايشان از همين جنبه تنظيم روابط انساني، هم در سطح عمومي و هم در سطح خانوادگي است. نكات بسيار دقيقي كه استفاده از آنها مي‌تواند كليد حل بسياري از مشكلات مبتلابه زندگي در جامعه امروز باشد. به‌عنوان نمونه، حضرت(ع) مي‌فرمايند: «اظهار دوستي، نيمي از خردمندي به شمار مي‌آيد...، زن و شوهر بايد عواطف خود را درخصوص يكديگر علني سازند و در اين مورد از خجالت بپرهيزند».

بي‌توجهي به اين نكته، يكي از مهم‌ترين منشأهاي اختلافاتي است كه در مشاوره‌هاي خانواده، از زوجين شنيده مي‌شود و ازجمله مشكلاتي است كه معمولا در نگاه هر يك از دوطرف، به‌صورت مطالبه از طرف مقابل وجود دارد و البته دليل بسياري از ناملايمات ديگر زندگي مي‌شود؛ حتي به حدي كه گاهي زياد‌شدن بقيه مشكلات باعث مي‌شود خود آن، ديده نشود.

در اين زمينه ظرافت‌هاي بسيار زيادي وجود دارد كه لازم است هريك از زوجين براي كسب آن واقعا همت كنند، تمرين كنند، آموزش ببينند و مهم‌تر اينكه اصلا به فكر اينكه بايد طرف مقابل هم اقدام كند، نباشند. البته با توجه به تفاوت‌هاي زن و مرد و نوع ويژگي‌هاي وجودي آنها، جلب‌توجه مرد به اين موضوع بسيار اهميت دارد. چنانچه حضرت رضا(ع) از پدران بزرگوار خود روايت كرده‌اند: «زنان بني‌اسرائيل از عفت و پاكي دست برداشتند و اين مسئله هيچ سببي نداشت جز آنكه شوهران آنان، خود را نمي‌آراستند». حضرت به‌عنوان يك نمونه درخصوص ابراز عواطف، موضوع آراستگي را مطرح مي‌كنند و سپس مي‌فرمايند: «زن هم از مرد همان انتظاري را دارد كه مرد از او دارد». چه زيباست با تمرين مستمر، مروت خود را آنقدر بالا ببريم كه اگر روزي در بارگاه الهي آن سلطان سرير ارتضاء به توسل نشستيم كه در حد مروتمان به ما عطا كنند، مرحمت امام به ما ويژه باشد...

کد N1389910

وبگردی