آفتاب

اراده و تدبیر برای گشودن گره های زندگی مردم سرزمین چهارفصل دنا

اراده و تدبیر برای گشودن گره های زندگی مردم سرزمین چهارفصل دنا

تهران- ایرنا- استان «کهگیلویه وبویراحمد» طی دوره تصدی دولت یازدهم شاهد رشد سه برابری اعتبارات عمرانی بوده است، با این حال چالش ها و مشکلات پرشمار سرزمین چهارفصل دنا اراده و توجهی افزونتر از پیش را می طلبد.

«حسن روحانی» رییس جمهوری به همراه اعضای هیات دولت، امروز یکشنبه بیست و چهارم مردادماه برای بررسی چالش ها و معضلات در استان کهگیلویه و بویراحمد و دیدار با مردم این استان، میهمان است. پیش از سی امین سفر استانی رییس جمهوری، «سیدموسی خادمی» استاندار کهگیلویه و بویراحمد برنامه های رییس جمهوری را در این سفر دوروزه اعلان کرد.
وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا سخنرانی در جمع مردم یاسوج، دیدار با نخبگان، علما، ایثارگران، شرکت در شورای اداری استان، فعالان اقتصادی و نشست با خبرنگاران و اهالی رسانه را از جمله برنامه های این سفر استانی دانست.

*** پاسخ و نگاه دولت به نیازهای ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد
استان کهگیلویه و بویراحمد اگر چه در وسعت کمتر از یک درصد خاک کشور را دربرگرفته، اما با داشتن یک چهارم منابع نفت و گاز، حدود 10 درصد منابع آبی و دومین پوشش جنگلی وسیع کشور، ظرفیت های اقتصادی و طبیعی فراوانی برای سرمایه گذاری در بخش های گوناگون دارد. این ظرفیت ها باعث شده است تا دولت یازدهم از نخستین روزهای شروع به کار به این استان توجه ویژه ای داشته باشد.
اعتبارات عمرانی این استان در دولت یازدهم نسبت به دولت های پیشین رشد سه برابری داشته و تاکنون طرح های قابل توجه و کارآمدی در این استان به بهره برداری رسیده است. با وجود نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به این استان، مشکل های فراوانی در کهگیلویه وبویراحمد خودنمایی می کند. شهروندان و مسوولان محلی استان انتظار دارند که دولت یازدهم در این سفر برای رفع مشکل های کلان این استان که شامل وضعیت نامناسب راه ها، بیکاری، معضلات اجتماعی و فقر است، گام های اساسی بردارد.

*** پیچ و خم های مسیر رشد گردشگری در کهگیلویه وبویراحمد
استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل مجاورت با استان های «فارس»، «خوزستان» و «اصفهان» موقعیت ویژه ای برای سرمایه گذاری در زمینه گردشگری دارد. این استان در تعطیلات عید فطر امسال با پذیرش یک میلیون مسافر از نقاط مختلف کشور در ردیف استان های برتر در زمینه جذب گردشگر قرارگرفت.
بهره برداری مناسب از ظرفیت های گردشگری طبیعی در این استان اما نیازمند اقدام های زیرساختی فراوان است. یکی از مهمترین موانع توسعه گردشگری در این منطقه نامناسب بودن راه های استان است. «حسن فدایی» مدیرکل راه و شهرسازی استان، دی ماه پارسال در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در این زمینه اظهار کرد: این استان با داشتن 93 کیلومتر بزرگراه کمترین طول بزرگراه را میان استان های کشور دارد.
فدایی با بیان اینکه میانگین ساخت بزرگراه در کهگیلویه و بویراحمد پس از انقلاب و پیش از فعالیت دولت یازدهم سالانه کمتر از یک و نیم کیلومتر بود، افزود: حدود 50 کیلومتر از بزرگراه های استان ظرف سه سال گذشته و با فعالیت دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسیده است.
2 برابر بودن هزینه اجرای طرح های راهسازی و سخت گذر بودن راه های کهگیلویه وبویراحمد نسبت به برخی استان های دیگر، مهمترین دلایل کندی در اجرای پروژه های راهسازی است.

*** سایه سنگین بیکاری بر سر کهگیلویه و بویراحمد
نرخ بالای بیکاری یکی از مهمترین چالش های موجود در کهگیلویه و بویراحمد است. بر پایه تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری این استان در پایان سال 1394 به 17.7 درصد رسید که نگرانی مردم و دغدغه بسیاری از مسوولان را در پی داشته است.
در این زمینه «صابر مظاهری» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه وبویراحمد دوم مردادماه در نشست شورای اشتغال استان یکی از دلایل افزایش نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد را نبود کشش در بازار این استان عنوان کرد و گفت: نرخ مشارکت اقتصادی در استان بیش از چهار درصد افزایش یافته اما بازار کار استان تنها جوابگوی جذب 2 درصد نیروی کار است.
وی دیگر دلیل افزایش بیکاری در استان را پنهان کردن حقایق از طرف شهروندان دانست و عنوان کرد: بسیاری از افرادی که وام های اشتغالزایی دریافت کرده اند و به کارهای کشاورزی، دامداری و کارگری مشغول اند، خود را بیکار قلمداد می کنند.
«مجید محنایی» معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز دوم مردادماه در گفت وگو با ایرنا دلیل مهمتر افزایش بیکاری استان را نبود زیرساخت های اقتصادی عنوان کرد و گفت: زیرساخت ها برای توسعه اشتغال در استان فراهم نیست و برنامه های مختلف نمی تواند مشکلات بیکاری را کم یا ریشه کن کند.

*** آسیب های اجتماعی در استان نیازمند تدبیر و درمان
قرار گرفتن بافت و فرهنگ سنتی استان در معرض دگرگونی های سریع اجتماعی باعث ایجاد دوگانگی های فردی و اجتماعی در شیوه زندگی شهروندان استان کهگیلویه وبویراحمد شده و در این میان سبب خودنمایی برخی چالش ها و آسیب های اجتماعی شده است.
«سیدعلی فتح میرمحمدی» مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه وبویراحمد دوم آذر ماه در نشست کارگروه فرهنگی و اجتماعی این استان با بیان اینکه تنش و اختلال های روانی یکی از شایع ترین و مهمترین دلایل بروز خودکشی در این استان است، اعلام کرد: فقر، بیکاری و مشکلات اقتصادی در کنار ضعف ها و خلاءهای فرهنگی و دینی در خانواده ها از مهمترین دلایل افزایش خودکشی به حساب می آیند که میزان سن خودکشی به حدود ۱۴ سال کاهش داده است.
همچنین بر پایه آمار ثبت احوال کهگیلویه وبویراحمد میزان طلاق در سال 1394 در این استان نسبت به سال قبل تر آن، با یک هزار و 410 مورد، 35 درصد افزایش یافته است. این استان رتبه 13 را در میزان طلاق نسبت به کل کشور دارا است. مسایل مالی، اعتیاد و شیوه های نادرستِ انتخاب همسر از جمله عوامل افزایش طلاق اعلام شده است.

*** ضرورت توانبخشی اقتصادی به مردم کهگیلویه وبویراحمد
سخن گفتن از فقر مالی در استانی که بخش های جنوبی آن ظرفیت تولید روزانه بیش از 700 هزار بشکه نفت دارد، شاید تعجب آور باشد اما این سخن درباره استان کهگیلویه وبویراحمد واقعیتی تلخ است که آمارها درستی آن را تایید می کنند؛ واقعیتی که نشان از بی توجهی های گذشته به این استان چهارفصل و پرظرفیت دارد.
این استان، در برخورداریِ منابع اقتصادی مانند نفت و گاز، آب و خاک و ظرفیت های گردشگری جزو مهمترین مناطق اقتصادی کشور به شمار می رود اما هم اکنون 15 درصد جمعیت آن به دلیل فقر مالی، زیر حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی قرار دارند.
کارشناسان بر این باورند، نبود انگیزه های لازم در زمینه فعالیت های اقتصادی و فرهنگ کار در این استان در کنار بی توجهی های مسوولان اجرایی پیشین به ظرفیت های اقتصادی و صنعتی باعث شده تا فقر و تنگدستی و نیز برخی آسیب های اجتماعی به شکل چالش های جدی پیش روی مردم کهگیلویه وبویراحمد خودنمایی کند. در برابر این انتظار وجود دارد که مسوولان اجرایی دولت تدبیر و امید در ادامه توجه ویژه به این استان طی سه سال گذشته، با سرانگشت تدبیر گره های زندگی مردم سرزمین چهارفصل دنا را بگشایند.
** گروه پژوهش و تحلیل خبری
پژوهشم**2052 **9283**9279
کد N1389477

وبگردی