آفتاب

چاووش‌اوغلو: برخی کشورها از بهبود روابط مسکو و آنکارا خرسند نیستند

چاووش‌اوغلو: برخی کشورها از بهبود روابط مسکو و آنکارا خرسند نیستند

وزیر خارجه ضمن هشدار به واشنگتن در خصوص استرداد گولن،گفت برخی کشورها از روابط تازه آنکارا و مسکو ناراحت هستند.

وزیر خارجه ترکیه در نشستی با اعضای حزب عدالت و توسعه اعلام کرد برخی کشورها از روابط تازه انکارا با مسکو ناراحت هستند و به طور تلویحی اشاره کرد که مواضع ما در خصوص اوضاع فعلی منطقه تغییری نخواهد کرد کما اینکه قبلا این سیاست را در منطقه داشته ایم. در همین حال مولود چاووش اوغلو در این نشست در خصوص استرداد گولن به واشنگتن هشدار داد.

وزیر خارجه ترکیه تأکید کرد که برخی کشورها همواره از آنکارا می‌خواستند روابطش را با مسکو بهبود بخشد اما اکنون از بهبود روابط آنکارا و مسکو ناخرسند هستند.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد:  مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در دیدار با برخی از اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه در غرب این کشور گفت: ‌کسانی هستند که سؤال می‌کنند آیا ترکیه پس از بهبود روابط با روسیه شاهد تغییراتی در ظاهر یا در اصل و محور هست یا خیر؟ چه چیز عجیبی در این مسئله دیده می‌شود! مگر ما قبلا با روس‌ها رابطه نداشتیم؟ همگان باید بدانند که ما خود سیاست خارجه‌مان را مشخص خواهیم کرد.

وی درباره روابط کشورش با اتحادیه اروپا و مذاکرات برای پیوستن به این اتحادیه، به اظهاراتی اشاره کرد که حتی به مرز تهدید نیز رسیده است.

چاووش‌اوغلو گفت: ما حد و مرز این طرف‌ها را با صدای بلند به همان بلندی صدای هشدارهایشان به ما به آن‌ها نشان دادیم. ترکیه امروز مثل گذشته نیست که زیر سلطه باشد. اگر می‌خواستید وارد مذاکره با ما شوید پس ابتدا باید مخالفتتان را با کودتا اعلام می‌کردید. ما به خوبی معیارهای دوگانه و ریای شما را می‌دانیم و بسیار شاهد این مسئله بوده‌ایم.

روابط روسیه و ترکیه به دنبال سرنگونی جنگنده روسی به دست ارتش ترکیه تیره شد اما اخیرا به دنبال عذرخواهی آنکارا روابطشان را از سر گرفتند.

ترکیه دوباره از آمریکا خواست گولن را تحویل دهد


وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد: اگر واشنگتن از استرداد فتح الله گولن خودداری کند، روابط ترکیه و آمریکا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، آنکارا اعلام کرده است که فتح الله گولن (روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه) طراح اصلی نافرجام ۱۵ ژوئیه است که باعث کشته شدن بیش از ۲۴۰ نفر و زخمی شدن حدود ۲۲۰۰ نفر شده است. در همین راستا چند روز پیش از وقوع کودتا، دولت ترکیه طی درخواست رسمی خواستار استرداد وی از آمریکا شد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد: اگر آمریکا به درخواست استرداد ترکیه برای گولن که وی ریاست سازمان "فتو" (سازمان وابسته به گولن) را برعهده دارد، پاسخ مثبت ندهد، این مساله به طور غیرقابل اجتنابی بر روابط دو کشور تاثیر گذار خواهد بود.

آمریکا در برابر این درخواست رسمی گولن اعلام کرده است که باید این مساله مورد بررسی قرار گیرد.

در همین راستا قرار است در آینده نزدیک هیاتی از وزارت دادگستری آمریکا برای بررسی این مساله به ترکیه سفر کند.

52310

کد N1389448

وبگردی