آفتاب

راکت فالکون ۹ بار دیگر با موفقیت در اقیانوس فرود آمد

راکت فالکون ۹ بار دیگر با موفقیت در اقیانوس فرود آمد

شرکت اسپیس ایکس بار دیگر موفق شد راکت فالکون ۹ را پس از پرتابی موفقیت آمیز در اقیانوس فرود آورد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این ششمین بار است که اسپیس ایکس موفق به بازیابی راکت می شود. این راکت پس از انتقال ماهواره ارتباطاتی ژاپن به مدار زمین، مسیر بازگشت هدایت شده به زمین را در پیش گرفت و نهایتا بر روی سکوی شناور روباتیکی مستقر در اقیانوس اطلس فرود آمد.

این فرود چهارمین فرود موفقیت آمیز راکت فالکون ۹ بر روی سکوی روباتیکی مستقر در اقیانوس در سال جاری و با احتساب یک مورد فرود در خشکی، پنجمین بازیابی صورت گرفته در این سال محسوب می شود.

پرتابی که لحظاتی پیش (ساعت یک و ۲۶ دقیقه بامداد به وقت محلی) صورت گرفت و با موفقیت چشمگیری به پایان رسید یکی از مهمترین مأموریتهای شرکت اسپیس ایکس محسوب می شد. در این مأموریت ماهواره ارتباطاتی JCSAT-۱۶ ژاپن راهی مدار GTO زمین شد. این یک مدار به شدت بیضوی شکل است که ماهواره پس از استقرار در آن تا ۳۲ هزار کیلومتر از سطح زمین فاصله می گیرد. به همین دلیل رسیدن به این مدار به سرعت و استفاده از سوخت قابل توجهی در لحظه پرتاب نیاز دارد که به تبع آن، بازگشت و بازیابی راکت هم به کار دشوارتری تبدیل می شود.

با این حال اسپیس ایکس از سه تجربه قبلی خود در رساندن ماهواره به مدار GTO استفاده کرد تا این مأموریت نیز بدون نقص به پایان برسد.

حالا الون ماسک به عنوان مالک اسپیس ایکس به خود می بالد که موفقیتهای به دست آمده اش در بازیابی راکت فالکون ۹ بیش از شکستهایش شده است. از ۱۱ تلاش صورت گرفته برای بازیابی راکت در دو سال گذشته، ۶ مورد موفقیت آمیز بوده است.

کد N1389428

وبگردی