آفتاب

روستاهای هدف گردشگری ظرفیتی برای تحقق توسعه پایدار چهارمحال وبختیاری

روستاهای هدف گردشگری ظرفیتی برای تحقق توسعه پایدار چهارمحال وبختیاری

شهرکرد - ایرنا - سنت مهمان نوازی و ساده زیستی، طبیعت بکر و آب و هوای متنوع و مطبوع روستاهای چهارمحال و بختیاری از ظرفیت های گردشگری روستایی به شمار می رود که می تواند در تحقق توسعه پایدار این منطقه نقش موثری ایفا کند.

به گزارش ایرنا، گردشگری و اقتصاد گردشگری در عصر حاضر در حال تبدیل شدن به یکی از سریع ترین صنایع رو به رشد جهان، ابزاری برای ایجاد درآمد ملی و از مفاهیم، اشکال و ارکان توسعه پایدار در جوامع قلمداد می شود.
از طرفی گردشگری اشکال مختلفی دارد که اکنون شکل نوینی از گردشگری با عنوان گردشگری روستایی، با هدف توسعه پایدار جوامع محلی به عنوان ابزاری برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و یکی از مهمترین مشاغل مدرن در مناطق روستایی بشمار می رود.
اهمیت گردشگری روستایی را می توان در سخنان رییس جمهوری در همایش روز ملی روستا در مهرماه سال 93 دریافت، بنحوی که حسن روحانی در این همایش خاطرنشان کرد: 'روستاها از نظر فرهنگی باید مراکز توریستی در کشور باشند که این کار نیاز به سرمایه گذاری دارد چرا که توسعه روستاها امری لازم است و می تواند توسعه شهری را پایدار کند'.
اما اهمیت این موضوع برای جوامعی از جمله استان چهارمحال و بختیاری که با برخورداری از مواهب طبیعی و ظرفیت توسعه گردشگری روستایی هنوز نتوانسته از این فرصت در مسیر تحقق توسعه پایدار بهره بگیرد، دوچندان می شود.
دولت یازدهم بویژه رییس جمهوری تاکید بر استفاده از ظرفیت توریسم در کشور دارد، این موضوع بیش از گذشته مورد توجه مسئولان استان قرار گرفته بگونه ای که سند جامع توسعه گردشگری چهارمحال و بختیاری در راستای تاکیدهای دکتر روحانی و در جریان سفر مردادماه سال 93 هیات دولت به این استان مورد توجه قرار گرفت، این سند اکنون در استان تصویب و در انتظار تصویب هیات دولت قرار دارد.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری، طبیعت گردی و توجه به گردشگری روستایی محور سند جامع توسعه گردشگری استان است.
بهمن عسگری سوادجانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سند جامع گردشگری استان به مدت سه سال در 6 جلد تدوین و تمام جاذبه های گردشگری استان در آن دیده شده است.
وی تصریح کرد: در این مطالعات به این نتیجه رسیدیم که مهمترین محور گردشگری در استان طبیعت است، برهمین اساس رویکرد اصلی در تدوین سند جامع گردشگری، طبیعت گردی است.
* گردشگری روستایی محور برنامه های گردشگری چهارمحال و بختیاری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری، گردشگری روستایی را از ظرفیت های مهم طبیعت گردی دانست و تصریح کرد: دکتر روحانی در جریان سفر به این استان در سال 93 عنوان کرد که این استان می تواند قطب گردشگری طبیعی کشور و جهان شود، از همین رو تلاش ما بر این است تا با بهره گیری از ظرفیت های موجود در روستاها بتوان به این مهم جامه عمل پوشاند.
* شناسایی 12 روستای هدف گردشگری در چهارمحال و بختیاری
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تبیین اهمیت گردشگری روستایی گفت: گردشگری روستایی، موتور محرکه در بهبود و رشد اقتصادی روستاها به شمار می رود که با ایجاد فرصتی راهبردی سبب تنوع اقتصاد محلی شده و با ایجاد فرصت های شغلی مولد مبتنی بر قابلیت های موجود در روستا، سبب افزایش سطح رفاه، استانداردهای زندگی، درآمد و امنیت می شود.
حیدر صادقی تصریح کرد: به سبب اهمیت گردشگری روستایی و قابلیت های این حوزه در استان 12 روستای هدف گردشگری در استان شناسایی شده است.
وی افزود: روستاهای یاسه چای، هوره، سوادجان و چلوان در شهرستان سامان، روستاهای سرآقاسید و دیمه در شهرستان کوهرنگ، روستای دستگرد و دزک در شهرستان کیار، ده چشمه در شهرستان فارسان، آورگان در شهرستان بروجن و روستای آتشگاه در لردگان از جمله روستاهای هدف گردشگری است.
صادقی ادامه داد: روستاهای هدف گردشگری استان ضمن برخورداری از بافت تاریخی، دارای آداب و رسوم و سنن ویژه خود هستند که می تواند برای هر گردشگر از جمله گردشگران خارجی جذاب باشد.
* راه اندازی 60 خانه مسافر در روستاهای چهارمحال و بختیاری
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری از راه اندازی 60 خانه مسافر در روستاهای این استان خبر داد و گفت: بیشتر خانه مسافرها در روستاهای هدف گردشگری از جمله سرآقاسید و روستاهای حاشیه زاینده رود، سنگین چین چغاخور و دوپلان فعال شده است.
صادقی خاطرنشان کرد: خانه های مسافر در راستای بوم گردی، بهره مندی مستقیم و بدون واسطه جوامع روستایی از درآمدهای ناشی از گردشگری راه اندازی شده و تاکنون نقش خوبی در این راستا ایفا کرده است.
* سنت مهمان نوازی توسعه بخش گردشگری روستایی استان
وی، سنت مهمان‎نوازی را برند گردشگری استان دانست و گفت: این مهمان نوازی بی شک در روستاهای استان نمود و بروز ویژه ای دارد و این امر می تواند در توسعه گردشگری روستایی نقش بی بدیلی ایفا کند.
صادقی تصریح کرد: درحالی که بسیاری از جوامع با توجه به تحولات زندگی مدرن از سنت های دیرین خود فاصله گرفته اند، اما مردم مناطق روستایی استان تا حد بسیاری به آداب و رسوم و فرهنگ اصیل خود پایبندند و این امر می تواند جاذبه بسیاری برای گردشگران بویژه گردشگران خارجی باشد.
اما با وجود ظرفیت های بی شماری که در حوزه توسعه گردشگری روستایی استان وجود دارد بزعم برخی از کارشناسان تاکنون از همه ظرفیت های موجود در توسعه گردشگری روستایی در استان بهره گیری نشده و هرچند در این راستا گام های خوبی برداشته شده اما اقدام هایی که انجام گرفته نمی تواند پاسخگوی نیاز حجم وسیعی از گردشگران باشد.
یک کارشناس مسائل اقتصادی در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اگر بخواهیم از ظرفیت گردشگری روستایی در توسعه پایدار استان بهره بگیریم باید در ایجاد زیرساخت ها و امکانات رفاهی در این مناطق اقدام های بیشتری انجام شود.
وحید یگانگی افزود: مناطق روستایی زمینه مساعدی برای توسعه فعالیت های اقتصادی دارند و باید با توجه بیش از پیش به این مناطق و بهره گیری از ظرفیت ها آنها بتوان ضمن جلوگیری از مهاجرت جمیعت روستایی به شهرها، اقتصاد روستایی را نیز توانمند کرد.
وی با تاکید بر حفظ ساختار و هویت تاریخی مناطق روستایی استان خاطرنشان کرد: انتظار است تسهیلاتی که در اختیار جوامع روستایی استان برای نوسازی و بهسازی خانه ها داده می شود، بیشتر در جهت حفظ بافت تاریخی این روستاها باشد نه این که با نوسازی بافت روستا، از جذابیت و بکر بودن آن کاسته شود.
یگانگی با بیان این که هنوز امکانات زیرساختی چندانی در روستاهای استان فراهم نشده است، خاطرنشان کرد: یکی از بهترین راه های کاستن از مسائل و مشکلات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی و رسیدن به عدالت اجتماعی و جغرافیایی در روستاها، توجه هرچه بیشتر مسئولان و مردم به توسعه و گسترش گردشگری روستایی است.
پس با تاکید بر این موضوع که استان چهارمحال و بختیاری، منطقه ای چهار فصل با طبیعت بکر، روستاهای تاریخی و پیشینه قوی با نمادهای خاص است و می تواند برای گردشگران داخلی و خارجی بسیار جذاب باشد و با توجه به تدوین سند جامع توسعه گردشگری استان با محوریت گردشگری روستایی، امید است تا شاهد تحول اقتصادی در خور قابلیت های گردشگری این استان در آینده نزدیک باشیم.
گزارش از خاطره حسین زاده
7363/6021
کد N1389074

وبگردی