آفتاب

تلاش اندونزی برای بهره گیری از برنامه چشم انداز 2030 سعودی ها

تلاش اندونزی برای بهره گیری از برنامه چشم انداز 2030 سعودی ها

کوالالامپور – ایرنا – مقام های اندونزی بدنبال برنامه چشم انداز اقتصادی 2030 عربستان سعودی درپی فرصت هایی برای مشارکت تجار این کشور در این طرح هستند.

به گزارش ایرنا، هر چند بسیاری از تحلیلگران جهان و منتقدان سیاسی عربستان برنامه جانشین ولیعهد این کشور با عنوان 'چشم انداز عربستان 2030' را غیر واقعی و به دور از مشکلات و درد و رنج های شهروندان این کشور توصیف می کنند، اما یک مقام اندونزیایی گفت که این کشور تلاش می کند تجارش در این طرح مشارکت داشته باشند تا منافعی کسب کنند.
این برنامه بطور اساسی بر فروش شرکت نفتی آرامکو به طور کامل یعنی همراه با ذخایر نفتی زیر زمینی استوار است .
چشم انداز 2030 سعودی بر خصوصی سازی، کاهش بیشتر یارانه ها، فروش شرکت نفتی آرامکو و تشکیل صندوق ذخیره ارزی 2 هزار میلیارد دلاری متمرکز است.
اندونزی در انتظار است برنامه عربستان سعودی فرصت هایی برای کارآفرینان این کشور ایجاد کند تا تجارت خود با سعودی ها را افزایش دهند.
'محمد هری سریپودین' رییس تحقیقات و توسعه برنامه برای آسیا پاسیفیک و شمال آفریقا در وزارت امور خارجه اندونزی که نامزد کنسول اندونزی در جده است روز شنبه، گفت: عربستان سعودی انتظار دارد این برنامه بتواند وابستگی این کشور به بخش انرژی را کاهش دهد.
وی افزود: عربستان سعودی قصد دارد اقتصاد خود را فراتر از بخش انرژی، متنوع کند.
به گفته این مقام اندونزیایی، عربستان سعودی به دو دلیل قصد دارد وابستگی خود به انرژی که منبع اصلی اقتصاد این کشور بوده را کاهش دهد.
وی دلیل نخست را کاهش بهای جهانی نفت بعد از لغو تحریم کشورهای غربی علیه ایران دانست که اجازه داد ایران آزادانه نفت خود را در بازار بین الملل توزیع کند.
براساس گزارش خبرگزاری رسمی اندونزی (آنتارا)، مقام اندونزیایی دلیل دوم را علاقه عربستان سعودی برای تداوم حمایت مدیریتی خود در منطقه خاورمیانه دانست و گفت که این سیاست مخارج این کشور از بودجه دولتی را افزایش داده است.
وی گفت: عربستان سعودی نیازمند بودجه کلانی است، لذا باید منابع اقتصادی خود را از طریق خصوصی سازی بخش های استراتژیک، توسعه ثروت و غیره متنوع کند. این یک فرصت برای تجار اندونزی است که در آن مشارکت کنند.
'محمد هری سریپودین' گفت: منطقه خاورمیانه به دلیل حضور شمار زیادی از اندونزیایی هایی که در آنجا زندگی می کنند و مسائلی از قبیل فلسطین و منازعات بین فرقه ها برخی مواقع اندونزیایی ها را نیز درگیر می کند و این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است.
'حفظ حق حاکمیت ملی، حمایت و خدمت به اندونزیایی ها، برنامه ریزی برای دیپلماسی اقتصادی و رهبری اندونزی در سازمان های چندجانبه' از جمله وظایفی هستند که این مقام اندونزی در جده بر عهده خواهد داشت.
آساق**241**1611
کد N1388168

وبگردی