آفتاب
همزمان با تداوم تنش ها؛

هجوم پناهجویان سودان جنوبی به اوگاندا

هجوم پناهجویان سودان جنوبی به اوگاندا

تهران - ایرنا- منابع محلی اعلام کردند هزاران تن از شهروندان سودان جنوبی برای فرار از وضع نامساعد کشورشان ازمرزهای اوگاندا عبور کرده اند و درصدد اسکان موقت در این مناطق هستند.

به گزارش روز شنبه ایرنا و به نقل از منابع محلی بیش از 70 هزار تن از شهروندان مناطق مختلف سودان جنوبی پس از تشدید تنش ها و درگیری های مسلحانه در این کشور با عبور ازمرزهای این کشور با اوگاندا درصدد اسکان موقت در این کشور آفریقایی هستند.
در همین خصوص ملیسا فلمینگ سخنگوی کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل ضمن تاکید کرد: گزارش هایی از سوی پناهجویان داده شده است مبنی بر این که گروه های مسلح مسیر پناهجویان به سوی اوگاندا را مسدود کرده و دست به جنایات متعددی زده اند.
سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل از جمله اقدامات غیرقانونی این گروه ها به غارت روستاها و قتل غیرنظامیان اشاره کرد.
از سوی دیگر و بر اساس گزارشات رسمی خشونت های اخیر در سودان جنوبی موجب شده است حدود 8 هزار تن از پناهجویان سودان جنوبی در دو هفته اخیر به کشور همسایه کنگو پناه برند.
بیشتر این پناهجویان به استان « ایتوری» در شرق کنگو گریخته و درصدد اسکان موقت در مناطق گوناگون این استان هستند.
جوبا در اوایل ماه ژوئیه سال جاری صحنه درگیری های سنگین میان نیروهای دولتی و شورشیان تحت رهبری ریک ماچار بود.
به گزارش روزنامه سودان تریبون، «سالوا کر» رئیس جمهوری سودان جنوبی به موجب حکم رسمی، پنج وزیر و معاون سابق خود را برکنارکرد.
ناظران بین المللی این اقدام رئیس جمهوری سودان جنوبی را تشدیدکننده افزایش تنش های سیاسی در روزهای اخیر می دانند و احتمال تصرف نظامی جوبا از سوی نیروهای وفادار به «ریک ماچار» را دور از ذهن ندانسته اند.
طبق توافق صلحی که اوت 2015 در سودان جنوبی امضا شد، سالوا کر ریاست دولت وحدت ملی این کشور را برعهده گرفت و ماچار به سمت معاون اول وی منصوب شد.همچنین 30 پست وزارتی بین دو حزب وابسته به این دو نفر و سایرین توزیع شد.
خاورم**9377**1566
کد N1387912

وبگردی