آفتاب
یک مقام مسئول در مرکز ملی حلال خبر داد:

ابداع شیوه جدید شناسایی منشاء حرام گوشت ها در ژلاتین ها/ردیابی منشاء خوکی

ابداع شیوه جدید شناسایی منشاء حرام گوشت ها در ژلاتین ها/ردیابی منشاء خوکی

تهران - ایرنا - معاون پژوهشی مرکز ملی تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران از ابداع شیوه جدید شناسایی منشاء حرام گوشت ها در ژلاتین ها خبر داد و گفت: با این روش علاوه بر تشخیص نوع جانور ، اینکه منشاء ژلاتین از پوست هست یا استخوان را نیز توانستیم تشخیص دهیم .

عبدالظیم بهفر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: این شیوه جدید شناسایی منشاء ژلاتین برای تشخیص جانوران حرام گوشت با توجه به زیرساخت های علمی، ابداع شده است.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر فعالیت ها و همکاری های فقهی برای اعطای نشان حلال به فرآورده های وارداتی ، در زمینه ایجاد و به روز کردن روش های تجزیه و تحلیل فرآورده های غذایی ، اقداماتی در دست انجام است که بطورمثال ابداع شیوه جدید شناسایی منشاء حرام گوشت ها برای نخستین بار در دنیا مطرح شده و به زودی مقاله آن در مجلات معتبر دنیا چاپ خواهد شد.
وی یادآور شد: البته هم اکنون روش های آنالیز شناسایی منشاء ژلاتین ، بهینه است بطوریکه حتی کوچک ترین آلودگی های ژلاتین را نیز ردیابی کرده ایم و به برخی فرآورده ها ، مجوز واردات نداده ایم.
معاون پژوهشی مرکز ملی تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: از طریق بررسی بقایای دی ان ای (DNA) -نوعی اسید نوکلئیک برای ذخیره سازی طولانی مدت اطلاعات ژنتیکی- حتی از مقادیر اندک آلودگی مطلع شده ایم و اکنون نیز قادر به شناسایی آلودگی منشاء خوکی ژلاتین ها هستیم.
بهفر افزود: سال گذشته به 30 فرآورده - که عمدتا از نوع ژلاتین بودند- اجازه ورود به کشور ندادیم.با وجود این به این روش های شناسایی دقیق نیز بسنده نکرده ایم و روش های جدید را مورد استفاده قرار داده ایم.
وی تاکید کرد: با استفاده از روش های کروماتوگرافی ( شیوه جداسازی مواد تجزیه ای) ، اسپکتروسکوپی ( مطالعه ماده و خواص آنها با بررسی نور، صوت و ذرات) و روش ریاضی و آماری مدل کمومتریک ، علاوه بر تشخیص منشاء ژلاتین - جدا از اینکه چه نوع جانوری است- ، اینکه منشاء از پوست هست یا استخوان را نیز توانستیم تشخیص دهیم .
اجتمام(4)**9185 ** 1569
کد N1387812

وبگردی