آفتاب
رئیس گروه مطالعات اعتیاد و سوء مصرف مواد پزشکی قانونی:

بیشترین مسمومیت با الکل در کشور مشروبات تقلبی و دست ساز است

بیشترین مسمومیت با الکل در کشور مشروبات تقلبی و دست ساز است

تهران -ایرنا - رئیس گروه مطالعات اعتیاد و سوء مصرف مواد سازمان پزشکی قانونی کشور گفت : بیشترین مسمومیت با الکل در کشور در اثر مصرف مشروبات تقلبی و دست ساز و همچنین مصرف مقادیر بالا است .

محمدرضا قدیرزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود:مصرف مشروبات الکلی در کشور به هر میزان و از هر نوعی ممنوع است و آمار دقیقی از تعداد مصرف کنندگان الکل و نوع الکل مصرفی توسط آنان وجود ندارد.
وی اعلام کرد: در کشور سالانه حدود 100مرگ ناشی از مسمومیت با الکل گزارش می شود .
قدیر زاده گفت : مرگ و میر بر اثر استفاده از مشروبات الکلی، دسته بندی های متنوعی دارد. برای مثال، فردی که بر اثر مصرف این دسته از مواد دچار بیماری های کبدی و یا گوارشی می شود و در نتیجه ابتلا به این بیماری ها فوت می کند در آمار ارائه شده توسط پزشکی قانونی جای نمی گیرد.
وی افزود: مرگ های ناشی از مصرف الکل در چند حالت اتفاق می افتد یکی از این حالت ها بروز مسمومیت در اثر غلظت بالای الکل در این دسته از نوشیدنی ها است که فرد را به کما برده و در نهایت منجر به مرگ وی می شود.
رئیس گروه مطالعات اعتیاد و سوء مصرف مواد سازمان پزشکی قانونی ادامه داد :دسته ای دیگر در نتیجه مصرف به صورت همزمان با مواد مخدر یا داروهای شبه مخدر ایجاد می شود و دسته سوم مرگ در اثر مسمومیت با متانول است که بیشتر در مصرف مشروبات تقلبی دیده می شود.
وی خاطر نشان کرد:غلظت الکل اتانول (الکل طبی )در خون هرچه بیشتر باشد مسمومیت با آن هم بیشتر است و در صورتیکه همراه با الکل چوب (متانول )باشد منجر به کوری و در غلظت بالاتر منجر به مرگ خواهد شد .
قدیر زاده اضافه کرد: در مشروباتی که به صورت دست ساز و در کارگاه های خانگی تولید می شود، ناخالصی هایی از متانول یا همان الکل چوب دیده می شود، ضمن آنکه معمولا به این مشروبات داروهایی مانند ترامادول، دیازپام و متادون نیز اضافه می کنند که مصرف همزمان الکل با این داروها احتمال مرگ ناشی از مصرف الکل را بالا می برد.
وی تصریح کرد: در مصرف مشروبات الکلی دست ساز و مصرف مقادیر و غلظت بالا در کشور شاهد بالاترین مسمومیت های در مصرف الکل هستیم و سپس مصرف الکل به همراه مواد مخدر را می بینیم .
قدریر زاده به خانواده ها توصیه کرد: عدم مصرف مشروبات الکلی بخصوص توسط جوانان را جدی تر گرفته شود زیرا یکی از 5 عامل تهدید کننده سلامتی در دنیا محسوب می شود .
وی تاکید کرد: مصرف الکل ،حشیش و سیگار دروازه ورود به مواد مخدر سنگین تر است و خانواده ها توصیه ها را در این زمینه جدی بگیرند .
اجتمام **2181 ** 1569
کد N1387799

وبگردی