آفتاب
واکنش ها به سخنان دوترته و حرامزاده خطاب کردن سفیر آمریکا

رییس جمهوری فیلیپین: از آمریکا عذرخواهی نمی کنم

رییس جمهوری فیلیپین: از آمریکا عذرخواهی نمی کنم

کوالالامپور – ایرنا – رییس جمهوری فیلیپین که برخی اظهارات هفته گذشته وی درباره سفیر آمریکا در مانیل، روابط دیپلماتیک دو طرف را تحت تاثیر قرار داد، تاکید کرد از آمریکا عذرخواهی نمی کند.

به گزارش ایرنا، 'رودریگو دوترته' رییس جمهوری فیلیپین هفته گذشته در سخنرانی خود در جمع نظامیان این کشور، 'فیلیپ گولدبرگ' سفیر آمریکا را 'همجنس باز' و 'حرامزاده' خطاب کرد.
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به این سخنان دوترته، کاردار فیلیپین در واشنگتن را فراخواند و خواستار تشریح دلایل این اظهارات رییس جمهوری فیلیپین شد.
سفارت آمریکا در فیلیپین نیز روز جمعه تاکید کرد که اظهارات 'دوترته'، 'نامناسب و غیرقابل قبول' بوده است.
به نوشته روز شنبه تارنمای 'سان استار' فیلیپین، دوترته روز جمعه در واکنش به این مواضع کاخ سفید با دفاع از سخنان خود، گفت' من برای هیچ چیزی عذرخواهی نمی کنم.
وی با اشاره به دیدار نخست خود با سفیر آمریکا در فیلیپین، گفت: من برای هیچ چیزی عذرخواهی نمی کنم. او هنگامی که ما با یکدیگر دیدار کردیم از من عذرخواهی نکرد. چرا من باید عذرخواهی کنم؟
رییس جمهوری فیلیپین گفت که در زمان برگزاری پویش های انتخاباتی ماه مه که سخنانی در مورد نحوه رفتار با یک کارمند سفارت استرالیا بیان کرده بود، 'گولدبرگ' دیپلمات آمریکایی آغازگر تنش با وی بوده است.
وی روز جمعه تاکید کرد نمی خواهد از سفیر آمریکا در تماس و دیدار دوم عذرخواهی کند.
سفارت آمریکا اعلام کرد، در حالی که آمریکا به تازگی 32 میلیون دلار با هدف تقویت قوانین به فیلیپین کمک کرده، اما این کمک ها مشروط بوده است.
آمریکا که در گذشته به عنوان قدرت استعماری در فیلیپین حضور داشت، از جمله اصلی ترین هم پیمان های نظامی این کشور در مقابله با شورشی های داخلی و همچنین تنش هایی از قبیل چالش های دریای جنوبی چین محسوب می شود.
کشتن مجرمان و دادن گوشت آنها به ماهی ها، اظهارات تنش آمیز در مورد پاپ فرانسیس، جوک گفتن در مورد آزار جنسی یک راهبه استرالیایی و اظهارات اخیر 'دوترته' در مورد سفیر آمریکا از جمله سخنانی هستند که وی با مطرح کردن آنها خواسته و یا ناخواسته تنش هایی در روابط مانیل با سایر کشورها از جمله واشنگتن، کانبرا و پکن به وجود آورده است.
آساق**241**1611
کد N1387145

وبگردی