آفتاب

«آنگ سان سوچی» در راه چین/میانمار به متحد سنتی خود نزدیک تر می شود

«آنگ سان سوچی» در راه چین/میانمار به متحد سنتی خود نزدیک تر می شود

پکن - ایرنا - «آنگ سان سوچی» مشاور دولت و وزیر امور خارجه میانمار با هدف گفت وگو درباره روابط دوجانبه، تحکیم مناسبات و همچنین تحولات منطقه ای سفری چهار روزه به چین را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش ایرنا، منابع خبری چین امروز جمعه با انتشار این خبر در سطحی وسیع اعلام کردند، این سفر که در هفته پیش رو صورت خواهد گرفت، فرصت خوبی فراهم می سازد که دو کشور بتوانند درباره راههای گسترش همکاریها میان خود به بحث و تبادل نظر بپردازند.
«سان سوچی» خرداد ماه سال گذشته زمانی که به عنوان رهبر مخالفان دولت میانمار فعالیت می کرد برای دیدار رسمی به چین آمد و مذاکراتی با مقامات این کشور از جمله «شی جین پینگ» رئیس جمهوری این کشور داشت.
اگر چه وزارت امور خارجه چین در خصوص دومین سفر این مقام سیاسی به پکن اظهار نظر نکرده اما روزنامه «چاینا دیلی» چین به نقل از سخنگوی دفتر ریاست جمهوری میانمار انجام این سفر چهار روزه را تایید و اعلام کرد که پکن از روز چهارشنبه هفته پیش رو میزبان مشاور دولت و وزیر خارجه میانمار است.
کارشناسان چینی معتقدند که این کشور در زمینه رشد اقتصادی و مسایل امنیتی میانمار می تواند یک نیروی تعیین کننده باشد، چرا که میانمار همسایه جنوب غربی چین همواره به عنوان یک متحد سنتی برای پکن دارای ارزش زیادی است.
چین نگران است که میانمار با توجه به حمایت های آمریکا، به سمت این کشور گرایش داشته باشد و این موضوع باعث شود که روابط میان دو متحد سنتی به نوعی دچار خدشه گردد.
به عبارت دیگر چین بر این باور است که نزدیک شدن بی رویه میانمار به آمریکا تنها منفعتش این خواهد بود که میانمار شریک راهبردی خود و منابعی را که از دوستی با پکن بدست آورده است، از دست بدهد.
چین در زمان حکومت نظامیان بر میانمار، متحد این کشور بود. در آن زمان، «آنگ سان سوچی» توسط نظامیان بازداشت و در حبس خانگی بسر می برد.
پس از اصلاحات سیاسی در سال 2011، دولت مورد حمایت نظامیان تلاش کرد بیشتر به غرب و به خصوص آمریکا نزدیک شود اما چین کماکان بزرگترین حامی این کشور است و بسیاری از طرح های زیربنایی میانمار با حمایت این کشور انجام می شوند.
همچنین تا پایان این سال، به دلیل فقدان اصلاحات سیاسی؛ آمریکا و برخی از کشورهای غربی میانمار را با تحریم های سیاسی و اقتصادی تحت فشار قرار داده بودند و این کشور بخصوص برای ادامه حیات خود به کمک های چین اتکا داشت.
با این حال از آن زمان تاکنون و با انجام پاره ای از اصلاحات میزان سرمایه گذاری خارجی در میانمار (برمه) در حال افزایش است.
البته در کنار علاقه چین به گسترش روابط، دو کشور پیشتر در خصوص مسائل مربوط به نواحی مرزی مشکلاتی هم داشتند که این موضوع به حملات هواپیماهای میانمار به داخل خاک چین در سال گذشته میلادی مربوط می شود.
در آن زمان ناحیه مرزی چین و میانمار به علت مقابله ارتش میانمار با شورشیان قومی مستقر در این محل بسیار متشنج شد و هواپیماهایی که در تعقیب شورشیان بودند به اشتباه خاک خاک چین را مورد هدف قرار دادند که باعث کشته و زخمی شدن چند شهروند چینی شد.
اگر چه حکومت میانمار در آن زمان ضمن تکذیب این موضوع شورشیان را مقصر دانسته بود اما با پرواز هواپیماهای چینی بر فراز منطقه و احضار سفیر این کشور توسط پکن در نهایت با عذرخواهی دولت وقت میانمار مسئله ختم به خیر شد.
با این حال میانمار اخیرا شاهد مهمترین و بزرگترین تحولات سیاسی خود بود که طی آن «تین کیاو» 69 ساله که پیش از این دستیار ارشد «آنگ سان سوچی» رهبر حزب «جبهه ملی برای دمکراسی» بود، به عنوان رئیس جمهور انتخاب می شود.
از او به عنوان نخستین رئیس جمهور منتخب مردم یاد می شود که جانشین «تین سین» شده است.
پکن البته پیشتر اعلام کرده بود که فارغ از پیروزی هر حزب در انتخابات این کشور روابط نزدیک خود با میانمار را حفظ خواهد کرد.
گزارش ها حاکیست که «سانگ سوچی» در سفر به چین قرار است با «لی کچیانگ» نخست وزیر و برخی مقامات عالیرتبه در پکن دیدار داشته باشد و به بدون شک این سفر با توجه به شخصیت قابل احترام بین المللی او می تواند توجه محافل مختلف را به خود جلب نماید.
او به دلیل حبس خانگی 15 ساله در دوران حکومیت نظامیان بر میانمار، به یکی از تاثیرگذارترین چهره های سیاسی و رهبران این کشور تبدیل شده و نزد افکار عمومی میانمار نه تنها محبوب شد، بلکه برخی وی و فعالیت هایش را مقدس می دانند.
یکی از موارد مهمی که پیش بینی شده در این سفر مورد توجه او و مقامات چینی قرار بگیرد، شرایط ویژه مرزی مشترک، همکاری چین با میانمار در حوزه فعالیت های اقتصادی از جمله کشاورزی، صنعتی، زیر ساختها و .... باشد که دولت میانمار ماه گذشته در تشریح برنامه های پیش روی خود، بر توسعه بخش های اقتصادی کشور تاکید کرده بود.
مشاور وزیر امور خارجه میانمار همچنین اوایل خرداد ماه سالجاری در حاشیه چهل و نهمین اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) در شهر «وینتیان» پایتخت کشور لائوس با «وانگ یی» همتای چینی خود دیدار داشت.
آساق**1597
کد N1386114

وبگردی