آفتاب

همایش بزرگداشت استاد«کمالان هوت» حماسه سرای بلوچ در چابهار برگزار شد

همایش بزرگداشت استاد«کمالان هوت» حماسه سرای بلوچ در چابهار برگزار شد

چابهار- ایرنا- همایش بزرگداشت «کمالان هوت» استاد آواز، موسیقی دان، حماسه خوان و حماسه سرای بزرگ بلوچ روز پنجشنبه با حضور فرهیختگان و پژوهشگران ملی و استانی در چابهار برگزار شد.

به گزارش ایرنا این همایش با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان وبلوچستان، مسئولان محلی، اساتید فرهنگ وهنر، فرهیختگان و پژوهشگران استانی و ملی در دو بخش علمی و هنری برگزار شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار در این همایش گفت: کمالان هوت به عنوان یکی از مفاخر ملی ایران نقش مهمی در معرفی فرهنگ و موسیقی بلوچستان داشته است.
حامدعلی مبارکی افزود: یکی از اهداف سازمان منطقه آزاد چابهار معرفی فرهنگ و هنر و آداب و رسوم مردم و ارج نهادن به بزرگان فرهنگ، ادب و شعر است و از هرگونه مساعدت و همکاری در این زمینه دریغ نخواهد کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان وبلوچستان نیز در این همایش گفت: کمالان هوت یکی از بزرگان موسیقی حماسی ایران در سال 1388 وفات کرده و این همایش به منظور ارج نهادن به تلاش های وی در فرهنگ و هنر منطقه برگزار شده است.
حسین مسگرانی افزود: مفاخر بزرگ هنری و ادبی و فرهنگی باید در زمان حیات شان تجلیل شوند.
وی بیان کرد: موسیقی، شعر، ادب و فرهنگ در سیستان وبلوچستان از غنای بالایی برخوردار است و برای ثبت مفاخر ملی نظیر کمالان اقدامات لازم در حال انجام است.
وی گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از هنرمندان به صورت مادی و معنوی حمایت می کند و با وجود کمبود اعتبار در این راه همیشه گام های مثبت برداشته است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان چابهار در حاشیه این همایش به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این همایش از 15عنوان مقاله رسیده 9 مقاله از سوی کمیته علمی برای قرائت انتخاب و 5 مقاله برگزیده شدند.
محمدامین محمدی ادامه داد: در این همایش 7 سخنرانی با موضوع جایگاه کمالان هوت صورت گرفت و در بخش هنری نیز 4 گروه موسیقی بلوچی به اجرای برنامه پرداختند.
وی از همکاری و مساعدت سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، شورای اسلامی شهر و شهرداری بندر چابهار قدردانی کرد.
وی گفت: کمالان هوت از بزرگترین شاعران، خوانندگان و حماسه سرایان بلوچستان است که تاکنون حافظ تاریخ شفاهی فرهنگ اساطیری و معرف فرهنگی منطقه بلوچستان به شمار می رود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چابهار ادامه داد: کمال خان هوت معروف به ملا کمالان یکی از خوانندگان موسیقی مقامی بلوچی و از نوازندگان تنبورک در سیستان و بلوچستان بود.
محمدی افزود: سبک خوانندگی کمال خان پهلوانی است که از اصیل ترین و قدیمی ترین گونه های موسیقی بلوچی است و از اعتبار و ارزش بسیاری نزد اقوام بلوچ برخوردار است.
به گزارش ایرنا، کمال خان هوت فرزند مراد در سال ۱۳۲۰ خورشیدی در روستای لاتیدان از توابع شهرستان چابهار در یک خانواده کشاورز به دنیا آمد.
او در نوجوانی متوجه علاقه و گرایش خود به موسیقی وشعر شد و شعرها وملودی ها را به خاطر می سپرد و می خواند.
او در زندگی هنری اش با خوانندگان، نوازندگان وشاعران مختلفی آشنا شد و همکاری کرد.
کمال خان بااینکه مدرسه نرفته بود ولی می توانست بخواند و بنویسد.
برخی از اشعار خودش و دیگران را در دفترهایش می نوشت و با موسیقی اجرا می کرد.
کمال خان سحرگاه روز اول اسفند سال ۱۳۸۸ خورشیدی در سن ۶۸ سالگی دارفانی را وداع کرد.
3043 / 6081
کد N1385878

وبگردی