آفتاب

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: آینده کشور در گرو چگونگی مدیریت منابع آبی است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: آینده کشور در گرو چگونگی مدیریت منابع آبی است

قزوین-ایرنا- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تاثیر منفی استفاده ناصحیح آب در بخش کشاورزی بر حوزه های مختلف، گفت: آینده کشور در گرو چگونگی مدیریت منابع آبی است.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار عصر پنجشنبه در نشست شورای اداری مدیران دستگاه های اجرایی استان قزوین افزود: کشورمان به لحاظ وضعیت منابع آبی در شرایط حساسی قرار دارد و تصمیم ها و سیاست های مسئولان در رابطه با چگونگی مدیریت منابع آبی می تواند در تضمین آینده کشور نقش مهمی داشته باشد.
وی با اشاره به مصرف ناصحیح آب در بخش کشاورزی و فرونشست زمین و خشک شدن تالاب ها و رودخانه ها به عنوان یکی از معضل های زیست محیطی ناشی از این کار، گفت: نیازمند یک انقلاب در مدیریت مصرف منابع آبی کشور در این بخش هستیم چرا که دیگر با اصلاح و تغییر دیدگاه در این رابطه نمی توانیم مشکل را حل کنیم.
معاون رئیس جمهوری از ذخائر آبی زیرزمینی به عنوان ذخائر استراتژیک هر کشور یاد کرد و افزود: معمولا کشورها این منابع را استفاده نمی کنند و یا در حالت دیگر 40 درصد از آن را مورد مصرف قرار می دهند در حالی که منحنی ها نشان می دهند این رقم در کشور ما 85 درصد است که این موضوع را باید یک زنگ خطر بدانیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: باید با همکاری و مشارکت کشاورزان و با همکاری دولت و مجلس به شکل فوری به مدیریت مصرف حوزه آب های زیرزمینی ورود پیدا کرده و با استفاده از دانش و فناوری روز دنیا میزان مصرف آب در کشاورزی را بدون آسیب زدن به بخش تولید کاهش داد.
این مقام مسئول گفت: با اجرای برجام فرصت خوبی برای تعامل بهتر با دنیا فراهم آمده است بنابراین می توان در حوزه بهینه سازی مصرف آب از فناوری های نوین و روز دنیا به خوبی استفاده کرد.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: علاوه بر سرمایه گذاری برای نجات سفره های آب زیرزمینی کشور، این کار را باید در حوزه فرهنگ سازی و آگاهی بخشی و جلب مشارکت مردم نیز انجام دهیم.
ابتکار، حفاظت از محیط زیست و حل مشکلات مربوط به این حوزه را در کنار سایر اولویت های دولت تدبیر و امید دانست و گفت: رئیس جمهوری بارها اشاره داشته اند که دولت بنده دولت محیط زیستی است که این موضوع به دلیل اهمیت بالای این بخش و مسائل و مشکلاتی که این حوزه به آن مبتلا می باشد مطرح می شود.
وی در ادامه از تهیه کارنامه محیط زیستی همه دستگاه ها اعم از وزارتخانه ها و سازمان ها در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: در حال حاضر عملکرد همه دستگاه ها در حوزه محیط زیست جمع آوری و در قالب یک کتاب منتشر شده است.
ابتکار، عزم دولت را برای حل مسائل و مشکلات محیط زیستی کشور جدی دانست و افزود: در این ارتباط سایر قوا و نهادهای کشور باید ورود پیدا کرده و به دولت کمک کنند.
وی با بیان اینکه حفاظت محیط زیست یک موضوع فرابخشی است، اظهار کرد: همه افراد با این بخش درگیر بوده و سروکار دارند بنابراین باید زمینه مشارکت بیش از پیش مردم را در رابطه با حفاظت از محیط زیست فراهم کنیم.
معاون رئیس جمهوری در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه باید برای اجرای طرح های عمرانی و صنعتی پیوست محیطی زیستی تهیه و به آن توجه شود، اظهار کرد: بهتر است در طراحی های مربوط به این بخش ها از همان ابتدای کار، پروژه ها با رعایت مسائل زیستی و یا به اصطلاح سبز تعریف شوند.
وی با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته به جای اقتصاد خطی به اقتصاد چرخه ای با هدف کاهش هزینه ها و حفاظت از منابع طبیعی، محیط زیست و پیشگیری از هدر رفت آنها توجه می کنند، گفت: در چنین رویکردی همه منابع در یک چرخه استفاده و مورد بازمصرف قرار می گیرند و چیزی دور ریخته نمی شود و طبعیت کم ترین آسیب را می بیند.
ابتکار در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به انتخاب شهر قزوین به عنوان پایلوت جهانی شاخص های شکوفایی شهری از سوی سازمان ملل، گفت: اجرای این طرح که در کنار سایر بخش ها به تحقق اهداف زیست محیطی کمک می کند می تواند الگویی برای نه تنها شهرهای کشور بلکه همه شهرهای جهان قرار بگیرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار امیدواری کرد: طرح های در نظر گرفته مربوط به برنامه شکوفایی شهری قزوین در سفر رئیس جمهوری به این استان وارد مرحله عملیاتی شود.
وی در پایان با اشاره به تصویب طرح مدیریت منطقه حفاظت شده باشگل در شهرستان تاکستان استان قزوین با هدف مراقبت از تنوع زیستی این منطقه، مدیریت مناطق حفاظت شده را جزو دغدغه های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد و گفت: وظیفه داریم به بهترین شکل از این مناطق حفاظت و حراست کنیم.
علاوه بر شرکت در شورای اداری مدیران استان، بازدید تالاب الله آباد و پارک علم و فناوری دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین و رئیس کل دادگستری و در دیدار با جمعی از استادان، دانشجویان، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا، تشکل های مردم نهاد و هنرمندان از برنامه های سفر یک روزه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به قزوین بود.
3013/ 6128 / 1539
کد N1385602

وبگردی