آفتاب
رئیس مجمع نمایندگان گیلان:

موضوع کتابخوانی در برنامه ششم توسعه مغفول مانده است

موضوع کتابخوانی در برنامه ششم توسعه مغفول مانده است

انزلی- رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر افزایش فضای مطالعه در کشور از نبود برنامه دولت مربوط به حوزه کتابخوانی در برنامه ششم توسعه انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر،  مهرداد لاهوتی ظهر پنجشنبه در اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی با بیان اینکه با وجود تلاش های انجام شده هنوز سرانه مطالعه در کشور همچنان پایین است اظهار کرد: در سرانه مطالعه،  فاصله زیادی با استاندارد جهانی داریم.

وی با اشاره به افق ۱۴۰۴ و چشم اندازی که برای کشور در حوزه های مختلف اندیشیده شده است افزود: در افق ۱۴۰۴، یکی از اهداف در اسناد بالادستی، این است که جزء ۱۵ کشور برتر دنیا باشیم و بدون شک رسیدن به این نقطه جز با ترویج فرهنگ مطالعه امکان پذیر نیست.

نماینده مردم لنگرود با تاکید بر اینکه در حوزه مطالعه باید خلأ های موجود از لحاظ قانونی برطرف شود گفت: در برنامه ششم توسعه، موضوع کتابخوانی مغفول باقی مانده است و هیچ لایحه ای در این باره به مجلس ارائه نشده است.

لاهوتی با ابراز تاسف از پایین بودن فضای مطالعه در بین مردم پایتخت افزود: سرانه فضای مطالعه در تهران تنها ۰.۶۷ است همچنین برلین با سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، ۲۲ میلیون کتاب دارد و در تهران با ۱۲ میلیون جمعیت، تنها یک میلیون و ۴۰۰ کتاب در کتابخانه ها موجود است.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با تاکید بر فراهم کردن فضای مطالعه در کشور بیان کرد: بنا بر استانداردها،  به ازای هر باسواد باید ۱.۵ کتاب وجود داشته باشد و بر این اساس باید ۸۰ میلیون کتاب در دسترس مردم کشور قرار گیرد.

وی تصریح کرد: رسیدن به چنین استانداردهایی با وجود کمبود فضای کتابخانه ای در شهرها و فقدان آن در روستاها بسیار سخت است.

کد N1385350

وبگردی