آفتاب
در واکنش به تحرکات نظامی ویتنام

چین: اشغال جزایر دریای جنوبی غیرقانونی است

چین: اشغال جزایر دریای جنوبی غیرقانونی است

پکن - ایرنا - به دنبال انتشار اخباری مبنی بر استقرار موشک انداز و تجهیزات نظامی توسط ویتنام در جزایر مورد مناقشه در دریای جنوبی، چین مخالفت شدید خود را با این موضوع اعلام کرد و گفت که اشغال این جزایر غیرقانونی است.

به گزارش ایرنا، برخی منابع خبری غربی به تازگی اعلام کردند که هانوی در ماه های گذشته موشک هایی را به پنج پایگاه در جزایر «نانشا» در دریای جنوبی منتقل کرده است که چین در خصوص مالکیت آن با مالزی، ویتنام، برونئی، تایوان و فیلیپین اختلاف نظر دارد.
وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که چین مالک مطلق این جزایر و آبهای اطراف آن است و در این رابطه از حق خود گذشت نمی کند.
در این بیانیه همچنین تاکید شده که چین همیشه مخالف هرگونه اشغال غیرقانونی بخش های مربوط به خود بوده و همچنین ساخت و ساز و انتقال تجهیزات نظامی به این جزایر را غیرقانونی می داند.
چین در عین حال تصریح کرده است که تداوم این روند بر صلح و ثبات منطقه تاثیرات منفی داشته و باعث تشدید تنش ها می شود.
برخی منابع خبری اعلام کرده اند که ویتنام با این اقدام در جزایر مورد مناقشه در دریای جنوبی، به راحتی می تواند فرودگاه ها، تاسیسات نظامی و طیف وسیعی از جزایر مصنوعی چین را زیر آتش موشکی خود بگیرد.
به گفته تحلیلگران، این اقدام مهمترین حرکت دفاعی ویتنام در جزایر مورد مناقشه در دریای چین جنوبی در طول دهه های اخیر است.
گزارش ها حاکیست که ویتنام این تجهیزات موشکی را که «اکسترا» معرفی شده، به تازگی از رژیم صهیونیستی خریداری کرده و در منطقه مستقر کرده است.
وزارت امور خارجه ویتنام البته انتشار این اخبار را تایید نکرده اما توضیحات بیشتری نیز در این خصوص ارائه نداده است.
تارنمای «چاینا ارگ» چین در گزارشی اعلام کرد که ویتنام ساخت و ساز در 20 جزیره از 50 جزیره نانشا را از سال 1980 شروع کرده که این روند در دو سال گذشته افزایش قابل توجهی
داشته است.
«جیا دوچیان» محقق و کارشناس جنوب شرق آسیا به چاینا ارگ گفته است که این آخرین اقدام برای محکم سازی مالکیت ویتنام بر این جزایر است.
او همچنین تاکید کرد که در صورت تایید فعالیت های نظامی اخیر ویتنام در جزایر نانشا، این موضوع می تواند تاثیری منفی بر صلح منطقه و پایداری آن داشته باشد.
دریای جنوبی چین، دریایی حاشیه ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می آید و ناحیه ای در حدود 3 و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می گیرد.
پس از پنج اقیانوس جهان این دریا بزرگترین ناحیه دریایی دنیا محسوب می شود که ارزش تجارت دریایی که سالانه از این منطقه عبور می کند پنج هزار میلیارد دلار برآورد شده است.
آساق**1597
کد N1385143

وبگردی