آفتاب

آپنه خواب باعث پیشرفت بیماری کبد چرب در کودکان می شود

آپنه خواب باعث پیشرفت بیماری کبد چرب در کودکان می شود

تهران – ایرنا - آپنه انسدادی خواب و یا توقف موقت تنفس هنگام خواب، باعث پیشرفت بیماری کبد چرب در کودکان می شود.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی، آپنه انسدادی خواب (OSA) و هیپوکسی -کاهش اکسیژن رسانی به بدن- در هنگام شب ممکن است باعث پیشرفت بیماری کبد چرب غیر الکلی در کودکان (NAFLD) به استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) شود.
بیماری کبد چرب غیر الکلی در حال حاضر شایعترین علت بیماری مزمن کبدی است. بسیاری از افراد دچار تجمع چربی در کبد هستند(کبد چرب غیرالکلی) و در عین حال هیچ عارضه و مشکلی هم ندارند؛ ولی در برخی از افراد چربی باعث التهاب و زخم کبد می شود و استئاتوهپاتیت غیر الکلی را ایجاد می کند.
بیماری کبد چرب غیر الکلی در بزرگسالان و کودکان یک بیماری فراگیر و رو به افزایش است، هم اکنون تخمین زده می شود 30 درصد از ساکنان کشورهای غربی و بیش از 9.6 درصد از تمامی کودکان مبتلا هستند.
براساس این گزارش، حدود 38 درصد از کودکان چاق مبتلا به طیف کبد چرب غیر الکلی هستند که شامل بیماری های استئاتوز جدای کبدی، استئاتوهپاتیت غیر الکلی و سیروز کبدی هستند.
افزایش ابتلا به کبد چرب غیر الکلی به موازات افزایش ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 است و گرچه انواع بیماری های کبد چرب غیر الکلی همچون استئاتوز کبدی جدا شده کمتر تهاجمی هستند، اما مبتلایان به استئاتوهپاتیت غیرالکلی می توانند به فیبروز و سیروز حاد هم دچار شوند و یا درگیر سرطان کبد پیشرفته در بزرگسالی شوند.
دکتر شیخوا ساندرام محقق اصلی این مطالعه از دانشگاه کلرادو دانشکده پزشکی گفت: شواهد نشان می دهد که چاقی مرتبط با اپنه انسدادی خواب و هیپوکسی متناوب شبانه با پیشرفت بیماری کبد چرب غیر الکلی ارتباط دارد.
وی افزود: بر اساس گزارش های اخیر کودکان مبتلا به کبد چرب غیرالکلی و آپنه انسدادی در خواب یا هیپوکسی، بیشتر به بیماری پیشرفته کبد و فیبروز مبتلا می شوند که این موضوع بر نقش آپنه و استئاتوهپاتیت غیرالکلی در کودکان تاکید می کند.
با این وجود، وی خاطرنشان کرد که مکانیسم های دخیل در این ارتباط هنوز مشخص نشده اند.
این مطالعه در مجله Journal of Hepatology منتشر شد
علمی **1311**2017
کد N1385035

وبگردی