آفتاب

روزهای سخت خبرنگاران- زهره دریغ گفتار*

روزهای سخت خبرنگاران- زهره دریغ گفتار*

تهران- ایرنا- روزهای دشوار کنونی که اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با انتقاد برخی همراه شده است، به قلم خبرنگاران نیاز دارد که ضمن یادآوری روزهای سخت گذشته، شرایط کنونی را بدرستی برای مردم تشریح کنند.

به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر هجمه های زبانی گوناگونی را می شنویم و پلاکاردهای بی نام و نشانی را در معابر عمومی می بینیم که دستاوردهای دولت را زیر سوال برده و درصدد برهم زدن آرامش مردمی است که در سال های گذشته روزهای پر دغدغه و ناآرام را پشت سر گذاشتند.
جامعه ایران در حال گذار از دورانی سخت و دشوار است و به درایت، همدلی، مسئولیت و تعهد نیاز دارد.
همانطور که شفاف نبودن کار شائبه پراکنان است، شفاف سازی وظیفه رسانه به شمار می رود. در چنین شرایطی مسئولیت خبرنگاران متعهد در قبال مردم افزایش می یابد.
روز خبرنگار فرصتی است تا به تعهدهای خبری در دولت یازدهم پرداخته شود. آیا جامعه خبری ایران توانسته است مسئولیت خود را در قبال دولت ادا کند؟
دولت برخاسته از رای اکثریت مردم که به اعتدال و میانه روی رای دادند، پس از نشست های طولانی با وزیران امور خارجه کشورهای غربی (1+5) با ابزار دیپلماسی و قدرت در مذاکرات توانست سایه شوم تحریم های اقتصادی را که برای عده ای در داخل فرصت بود، از سر مردم ایران بردارد.
این شرایط را باید با توجه به وضع کشورهای همسایه تحلیل کرد که بسیاری از آنها به طور همزمان درگیر جنگ های خانمانسوز بوده و هستند.
اکنون جامعه به قلم خبرنگاران ملی، متعهد و مومن نیاز دارد که ابعاد و اهمیت موفقیت مذاکرات و شرایط پس و پیش آن را به رشته تحریر آورند و آرامش حاصل شده را برای مردم ترسیم کنند.
جامعه رسانه ای کشور باید تمام قد برای حمایت از مردم و دستاوردهای مهم دولتی که برخاسته از رای مردم است، به صحنه بیاید.
هفدهم مردادماه هر سال یادآور روزی دشوار برای خبرنگاران کشور است. جامعه رسانه ای کشور برای تکرار نشدن روزهای دشوار گذشته باید متعهدانه از خرد در برابر بی خردی، از تعهد در برابر بی عهدی، از راستی در برابر ناراستی، از مسئولیت در برابر ولنگاری و از دولت مردمی در برابر نامردمان دفاع کند.
روزهای سخت دولت یازدهم در چند ماه پیش رو، باز همانند سه سال گذشته است.
این روزها هجمه ها علیه دولتی که مردم با امید به تدبیر آن رای دادند، کم نیست.
هفدهم مرداد فرصتی است که جامعه خبری کشور مسئولیت خود را در قبال دولت یازدهم ارزیابی کند و ضعف ها را در یک سال پیش رو از بین برد و قوت ها را تقویت کند.
دفع هجمه ها، آرامش بخشی به جامعه و بازگرداندن اعتماد مردم به رسانه داخلی وظیفه سنگین جامعه خبری در فضای کنونی است.
خبرنگاران در این شرایط که کشور به سوی رفع مشکلات اقتصادی و رسیدن به توسعه و پیشرفت گام برداشته است، باید به کمک دولت بیایند و آن را در فراهم کردن زمینه مناسب جذب منابع مالی و سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال و رونق کسب و کار یاری کنند.
در حالی که عده ای درصدد گل آلود کردن آب برآمده اند، خبرنگاران باید با توجه به وظیفه خطیر شفاف سازی و اطلاع رسانی دقیق پا به میدان گذارند و تلاش های مسئولان را تشریح کنند.
اصحاب رسانه باید وارد گود شوند و بنویسند که مردم خسته اند از همه آنچه می خواهد ملت بزرگ ایران را عقب نگه دارد و حمایت می کنند از تدبیری که امید را جایگزین ناامیدی کرده است.
روز خبرنگار روز یادآوری تعهد است.
......................................
* خبرنگار
کد N1384388

وبگردی