آفتاب

جهانگیری: موضوع حقوق‌ها تفکیک سازمان مدیریت را تسریع کرد

جهانگیری: موضوع حقوق‌ها تفکیک سازمان مدیریت را تسریع کرد

معاون اول رئیس جمهوری گفت: تغییر تشکیلات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و تفکیک آن به دو سازمان از چند ماه پیش در دولت پیگیری می شد و بحث حقوق و دستمزدها موضوع را تسریع کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،‌ دوازدهم مردادماه با حکم رییس جمهوری، «محمدباقر نوبخت» ریاست سازمان برنامه و بودجه و انصاری ریاست سازمان ادارای و استخدامی را بر عهده گرفتند.

معاون اول رئیس جمهوری عصر امروز در آیین معارفه روسای سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان امور اداری و استخدامی کشور افزود: اینکه قدرت اول منطقه باشیم آرمان و آرزوی هر کشوری است اما انتخاب راه اهمیت دارد که این امر به عهده سازمان برنامه و بودجه است.

«اسحاق جهانگیری» وظیفه سازمان برنامه و بودجه را برنامه‌ریزی برای توسعه کشور عنوان کرد و افزود: ما پارسال را با همه سختی ها گذراندیم و امسال نیز پس از چند ماه وضعیت بودجه را می دانیم.

جهانگیری ماموریت سازمان برنامه و بودجه را در مقطع کنونی تمرکز ویژه بر برنامه ششم توسعه دانست که اکنون در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.

وی ابراز امیدواری کرد برنامه ای نهایی شود که از نظر متن، نگارش و ساختار جزو بهترین برنامه ها باشد.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: بسیار بد است که برنامه ای بنویسیم و در نهایت فقط 25 درصد آن اجرا شود؛ بنابراین این سازمان مسئول پیگیری و نظارت بر اجرای برنامه ها خواهد بود.

مقاوم‌سازی اقتصاد با بهره از تجربیات دوران تحریم

وی حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی را وظیفه دیگر سازمان برنامه و بودجه کشور دانست و با یادآوری توجه رهبر معظم انقلاب به این موضوع برای تقویت بنیان های اقتصادی کشور و آسیب ناپذیری آن در برابر تکانه‌های بیرونی افزود: امروز باید با تجربیات سال های گذشته از تحریم‌ها، اقتصاد را مقاوم کنیم که بجز سازمان برنامه و بودجه کسی نمی تواند در این‌باره برنامه‌ریزی کند.

جهانگیری ادامه داد: در گذشته تصور می شد دارندگان نفت اهرم و قدرت برتر را در دست دارند اما موضوع تحریم صادرات نفت نشان داد چگونه مصرف‌کنندگان عمده می توانند برای تولیدکنندگان سقف تعیین کنند و صادرات بالای دو میلیون بشکه در روز را به یک میلیون بشکه برسانند و حتی در پی کاهش آن باشند.

وی اضافه کرد: اینکه اقتصاد ایران قدرت نرمی داشته باشد تا کسی نتواند اراده کند نفت ایران را نخرد، به اتاق فکری در سازمان برنامه و بودجه نیازمند است.

دلیل ارایه دیرهنگام بودجه 95 به مجلس

معاون اول رئیس جمهوری تحقق بودجه سال 95 و تدوین بودجه سال آینده را بسیار مهم خواند و ابراز امیدواری کرد لایحه بودجه در موعد مقرر یعنی پانزدهم آذرماه تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.

جهانگیری یادآور شد: پارسال در زمان تدوین بودجه در دولت با ابهام بزرگی درباره بحث صادرات نفت روبرو بودیم؛ زیرا هنوز برجام اجرا نشده بود و اگر لایحه بودجه بر مبنای صادرات دو میلیون بشکه در روز نفت ارایه می شد به طرف های خارجی این علامت را می داد که ما علاقه مند و نیازمند به لغو تحریم ها هستیم و در داخل نیز آن را مستمسک قرار می دادند.

جهانگیری ادامه داد: به همین دلیل بود که با وجود تصویب لایحه بودجه 95 در دولت، آن را پس از اجرای برجام تقدیم مجلس کردیم. هر چند درباره تاخیر مجلس برای تصویب آن نیز بحث هایی است؛ ما در زمان جنگ در مجلس می‌ماندیم تا بودجه کشور بموقع و حتی شب عید تصویب و نهایی شود.

انحلال سازمان مدیریت، مرگ زودرس آن بود

معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد تغییر تشکیلات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و تفکیک آن به دو سازمان از چند ماه پیش در دولت پیگیری می شد و بحث حقوق و دستمزدها موضوع را تسریع کرد.

جهانگیری افزود: تشکیلات برنامه‌ریزی و منافع انسانی کشور از گذشته با حساسیت‌های بسیاری همراه بوده و با تحولات فراوانی روبرو شده است.

وی یادآور شد: در دوره ای عده‌ای معتقد بودند با ادغام این دو سازمان و تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، کشور توسعه می یابد و دولت چابک می شود اما سازمان مدیریت بسیار زود جوانمرگ شد و به شکل بدی منحل شد و دو معاونت ستادی جای آن را گرفت؛ در حالی که همان زمان کارشناسان انحلال این سازمان را به عنوان یک سازمان کارشناسی به زیان می دانستند.

جهانگیری ادامه داد: با روی کار آمدن دولت یازدهم دولت پس از بررسی‌های کارشناسی موضوع به احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رای داد و البته در همان زمان نیز برخی معتقد بودند بهتر است معاونت توسعه منابع انسانی ریاست جمهوری در همان شکل باقی بماند.

معاون اول رئیس جمهوری تفکیک این دو سازمان را بر اساس کارشناسی‌های صورت گرفته دانست و افزود: در مقطعی قرار داریم که ماموریت مهم توسعه اقتصادی کشور و تدوین برنامه ها و بودجه ها سخت تر از دوران پیش شده است؛ زیرا فرجام درآمدهای هنگفت نفتی در دهه گذشته آسیب های بزرگی را به دستاوردهای کشور زد.

وی یادآور شد: با وجود حساب ذخیره ارزی و نیز سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که بسیار راهگشا بود و انتظار می رفت تحول بزرگی در کشور ایجاد کند، وضعیت اقتصاد به روزی افتاد که عملکرد برنامه پنجم، سند 20 ساله و وضع درآمدی بودجه برای همگان مشخص است.

جهانگیری گفت: امروز بودجه عمرانی بسیار محدود شده است؛ در حالی که در زمان جنگ دولت از محل بودجه های عمرانی، فولاد مبارکه و نیروگاه ها را ساخت و کارهای بسیار بزرگی انجام داد.

وی مسئولیت سازمان برنامه و بودجه را توسعه کشور دانست و گفت: مهمترین وظیفه این سازمان این است که با منابع محدود و بدنه بزرگ شده دولت، راه توسعه کشور را بیابد.

دولت با حجم بالای بودجه جاری و نظام بازنشستگی روبروست

معاون اول رئیس جمهوری در تبیین وظایف سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: در برنامه های گذشته بویژه برنامه سوم بحث کوچک سازی، کارایی دولت و نیز بهره وری مورد تاکید بود و حتی سیاست های کلی نظام اداری نیز از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد اما در عمل دیدیم برخلاف همه سیاستگذاری ها عمل شد؛ به گونه ای که حجم دولت افزایش یافت و نه فقط رضایت مردم زیاد نشد بلکه شاخص هایی که هدفگذاری شده بود برعکس شدند.

جهانگیری یادآور شد: در دولت برنامه جامع نظام اداری تهیه و در ذیل آن هشت برنامه و نقشه راه نظام اداری تدوین شده است که باید پیگیری شود.

وی اضافه کرد: این دولت با حجم بالای بودجه جاری و نظام بازنشستگی روبروست که اگر به سرعت برای آن فکری نکنیم این بهمن به طور حتم کشور را متوقف می کند.

جهانگیری توضیح داد: افراد باید پس از بازنشستگی از دولت جدا شوند و حقوق آنها از صندوق ها پرداخت شود؛ در حالی که اکنون 100 درصد حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح و 86 درصد بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشور را دولت می دهد.

وی افزود: در چنین شرایطی نمی توان بازنشستگان را جدا از کارکنان دولت محاسبه کرد؛ زیرا همگی از دولت حقوق می گیرند و فقط ردیف‌ها متفاوت است.

معاون اول رئیس جمهوری گفت دولت با موضوع ادغام ها و اینکه درست بوده یا نه نیز روبروست. یکی از وزیران دولت پیش به من می گفت: آن زمان به وزیر می گفتند تا ساعت 12 شب وقت دارید با یک موضوع موافقت کنید؛ وگرنه با یک وزارتخانه دیگر ادغام می شوید و وزیر برای حفظ وزارتخانه مجبور به موافقت بود.

وی اضافه کرد: نظام اداری به تصمیم‌گیری عالمانه نیاز دارد و در این زمینه سیاست های ابلاغی نظام اداری سرمایه ای بزرگ است که بر کوچک سازی دولت و ارتقای بهره وری تاکید دارد.

گفتنی است در این مراسم «جمشید انصاری» و «محمدباقر نوبخت» حکم های انتصاب خود به عنوان رئیس سازمان امور اداری و استخدامی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از جهانگیری دریافت کردند.

 

22339

کد N1384286

وبگردی