آفتاب

اجرای طرح ملی نظام نوین ترویج کشاورزی در کشور

اجرای طرح ملی نظام نوین ترویج کشاورزی در کشور

خمین - ایرنا - مدیر کل دفتر ترویج کشاورزی و منابع طبیعی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت:طرح نظام نوین ترویج کشاورزی در نیمه دوم سال در سراسر کشور اجرا می شود.

بهمن امیری لاریجانی روز چهارشنبه در آیین انتقال یافته ها و روز مزرعه لوبیا در خمین افزود: این طرح در نیمه دوم سال گذشته توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ و در چهار استان آذربایجان شرقی، کرمانشاه، اردبیل و گلستان، آزمایشی اجرا شد.
وی ادامه داد: امسال 12 استان کشور نیز به جمع اجرا کنندگان این طرح ملی افزوده شدند و در نیمه دوم سال جاری در دیگر استان های کشور به اجرا در می آید.
امیری لاریجانی ادامه داد: این طرح بر اساس سه محور، ساماندهی مراکز خدمات ترویج جهاد کشاورزی، عرصه های تولید و استقرار شبکه مدیریت دانش اجرا می شود.
وی افزود: هشت هزار و 300 نیروی جدید استخدامی که 85 درصد آنها دانش آموخته بخش کشاورزی هستند، به عنوان کارشناس مسئول مروج در مراکز ترویجی بکار گرفته می شوند.
امیری لاریجانی، هدف از اجرای محور پهنه وری در طرح تحول نظام نوین ترویج را رفع مشکلات کشاورزان، افزایش بهره وری، کاهش ضایعات، افزایش ضریب پوشش فعالیتهای ترویجی، انتقال یافته های علمی، افزایش میانگین تولید و احیای مراکز ترویج جهاد کشاورزی بیان کرد.
مدیر کل دفتر ترویج کشاورزی و منابع طبیعی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: با ملی شدن طرح نظام نوین ترویج کشاورزی، بخش ترویج از اعتبارات ملی برخوردار می شود و ردیف بودجه مصوب در مجلس به آن تعلق می گیرد.
وی به بیان اهمیت حبوبات در سبد غذایی خانوار اشاره کرد و گفت: در صورتی که در منطقه ای کاشت حبوبات انجام نشود، ساختار زراعی و تولید غلات نیز از بین می رود.
رئیس گروه ترویج زراعت و باغبانی دفتر ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: آیین روز مزرعه لوبیا به دلیل کمبود اعتبارات در سال های پیشین اجرا نشد.
غلامرضا ضیاعی افزود: امسال اعتبارات این آیین با اجرای طرح نظام نوین ترویج در 12 استان ساماندهی شد و با ملی شدن این طرح هر ساله این آیین برگزار می شود.
وی ادامه داد: 40 هزار کشاورز نمونه در کشور حیات اقتصادی دارند.
ضیاعی ادامه داد: یکی از برنامه های اجرایی ملی شدن طرح نظام نوین ترویج، تثبیت کانونهای یادگیری در کشور است.
وی بیان کرد: در کانون های یادگیری کشاورزان نمونه کشوری تجربه های خود را به 15 تا 20 کشاورز انتقال می دهند و کانون انتقال تجربه تشکیل می دهند.
رئیس ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: محققان، کارشناسان، مروجین و 30 کشاورز لوبیا کار پیشرو از استان های لوبیا خیز کشور در آیین یک روزه مزرعه لوبیا شرکت کردند.
وی ایجاد پل ارتباطی بین یافته های تحقیقاتی و کشاورزان، آشنایی بهره برداران با آخرین پژوهش های تحقیقاتی و بررسی مشکلات کاشت، داشت و برداشت لوبیا را ازمهمترین اهداف برگزاری آیین ملی روز مزرعه لوبیا برشمرد.
هاشمی بیان کرد: نحوه استفاده از آبیاری نوین موضعی یا نواری ، معرفی ارقام جدید لوبیای متحمل به تنش خشکی و ارقام جدید متحمل به آفات از دیگر محورهای آیین ملی انتقال یافته ها و روز مزرعه لوبیا بود.
آیین ملی روز مزرعه لوبیا به میزبانی ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین برگزارشد.
خمین یکی از قطبهای کشت و کار لوبیا به عنوان مهمترین گروه از حبوبات آبی کشور است و فرهنگ و تاریخ مردم این شهرستان با زراعت محصول لوبیا گره خورده و پنج نوع محصول لوبیای کشور در این شهرستان تولید می شود.
چهار هزار و 445 نفر بهره بردار در خمین به تولید محصول لوبیا مشغول هستند که بسیاری از این بهره برداران به عنوان کشاورزان برتر این محصول در سال های مختلف در سطح کشور معرفی شده اند.
ایستگاه ملـی تحقیقات لوبیای خمین از معتبرترین کانون های تحقیقی برای تولید این ماده غذایی است که سال 1373 فعالیت خود را آغاز و تاکنون 130 طرح تحقیقی محصول لوبیا توسط محققین و کارشناسان، در این مرکز تحقیقاتی اجرا شده است.
7277/3075 /1596
کد N1384225

وبگردی