آفتاب

عدم توافق شورای امنیت سازمان ملل برای محکومیت آزمایش موشکی کره شمالی

عدم توافق شورای امنیت سازمان ملل برای محکومیت آزمایش موشکی کره شمالی

ایرنا نوشت: شورای امنیت سازمان ملل به رغم گذشت یک هفته از آزمایش موشکی کره شمالی هنوز نتوانسته است برای صدور بیانیه ای جهت محکوم کردن این آزمایش ها به توافق برسد.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی از مقر سازمان ملل در نیویورک، گرچه اعضای این شورای در چهارم اوت (14 مرداد) یک روز پس از برگزاری این نشست یک نشست فوق العاده پشت درهای بسته برای محکوم سازی این اقدام کره شمالی برگزار کردند و آنرا تا دیروز سه شنبه 19 مرداد ماه نیز ادامه دادند، اما اختلاف میان 2 عضو اصلی از اعضای 5 نفره این شورا به ویژه میان چین و آمریکا موجب شد آنها نتوانند بر سر بندهای این بیانیه به نتیجه برسند.
این گزارش به نقل از یک منبع سازمان ملل متحد اعلام کرد که چین دیروز سه شنبه بارها از آمریکا خواست تا در این بیانیه حتی استقرار سیستم ضد دفاع موشکی آمریکا موسوم به تاد را نیز محکوم کند، اما این درخواست با اعتراض و مخالفت نماینده آمریکا در این شورا روبرو شد.
این منبع به یونهاپ گفت: چین همچنین بارها از آمریکا خواست تا استقرار پایگاه ضد موشکی جدید در شبه جزیره کره نیز در این بیانیه محکوم شود، اما آمریکا همچنان این خواسته را رد کرده و از تصویب بیانیه منصرف شود، لذا این بیانیه نیز هنوز نتوانسته است به نتیجه مطلوب همه اعضای این شورا برسد و نهایی گردد.
براساس این گزارش، قطب بندی اعضای شورای امنیت سازمان ملل ممکن است به یک چالش بزرگ میان اعضای این نهاد بین المللی برای محکوم سازی آزمایش موشکی چهار شنبه گذشته کره شمالی که از قضا یکی از آن موشک ها در آبهای ژاپن فرود آمد و با واکنش منفی توکیو و واشنگتن مواجه شد، منجر شود.
دولت چین حتی ماه گذشته نیز اعلام کرده بود که تصمیم کره جنوبی و آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در این منطقه، غیرسازنده است و تنها به پیچیده تر شده اوضاع منجر می شود.
در یک سال گذشته با افزایش تحرکات نظامی آمریکا در شبه جزیره کره، تعداد آزمایش های موشکی کره شمالی افزایش یافته است.
با وجود دو قطعنامه ای که شورای امنیت علیه کره شمالی صادر کرده، پیونگ یانگ توقف آزمایش های موشکی را به خودداری آمریکا از برگزاری تمرین نظامی مشترک با کره جنوبی منوط کرده است.

4949

کد N1384198

وبگردی