آفتاب

جنسیت مدیر مدرسه با دانش‌آموزان یکسان باشد

جنسیت مدیر مدرسه با دانش‌آموزان یکسان باشد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تأمین نظر شورای نگهبان تطابق جنسیت مدیر مدرسه با دانش آموزان را از شرایط مدیریت مدرسه لحاظ کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی اعاده شده از سوی شورای نگهبان، ماده ۲۱ را با ۱۶۶ رای موافق، ۱۷ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع از مجموع ۲۵۱ نماینده حاضر در جلسه اصلاح کردند.

ماده ۲۱ که اصلاح شده است، شرایط مدیر مدرسه و مرکز آموزشی و پرورشی را مشخص کرده که بر این اساس شرایط عمومی به این شرح است:

مدیر مدرسه و مرکز آموزشی و پرورشی باید دارای شرایط زیر باشد:

الف: شرایط عمومی:

۱. تابعیت جمهوری اسلامی ایران

۲. ایمان، اعتقاد و التزام عملی به مبانی و احکام اسلام و برخورداری از حسن شهرت

۳. التزام عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه

۴. عدم وابستگی به رژیم گذشته یا گروهک های منحرف و غیر قانونی

۵. نداشتن پیشینه کیفری مؤثر

۶. سلامت روانی و نداشتن نقص عضوی که مانع انجام وظیفه است.

۷. نداشتن مانع از نظر نظام وظیفه عمومی برای مردان

۸. تأهل برای مردان

۹. حسن سابقه فرهنگی، آموزشی و پرورشی

۱۰. تطابق جنسیت مدیر مدرسه با دانش آموزان

ب – شرایط اختصاصی:

شرایط اختصاصی مدیر مدرسه غیردولتی همانند مدیر مدرسه دولتی است و شرایط مدیر مرکز آموزشی و پرورشی توسط شورای عالی آموزش و پرورش تعیین می شود.

همچنین تبصره ۱ ماده ۲۱ نیز مورد اصلاح قرار گرفت که بر اساس آن نمایندگان با ۱۹۸ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۵۰ نماینده حاضر در جلسه به آن رای دادند.

در تبصره ۱ آمده است: مدیران مدارس مختص اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باید ضمن اعتقاد به مبانی دینی خود، متجاهر به نقض احکام اسلامی در انظار عمومی نباشند و توسط مراجع رسمی خود که تابع و مقیم ایران هستند یا نمایندگان مورد تایید ایشان به وزارت آموزش و پرورش معرفی می‌شوند.

به گزارش ایلنا، پیش از آن‌که رای‌گیری درباره تصویب این ماده انجام شود، مهرداد لاهوتی به‌عنوان تنها مخالف دقایقی درباره لزوم توجه به شایسته‌سالاری صحبت کرد و گفت: امکان دارد در منطقه‌ای یک نیروی متدین و کاردان مرد حضور داشته باشد که بهترین گزینه برای مدیریت تنها دبیرستان دخترانه آن منطقه است و باتوجه به این‌که صلاحیت اخلاقی این فرد توسط حراست تایید شده، نباید مانع از حضور او در مدرسه دخترانه شویم.

این نماینده مستقل مردم لنگرود در مجلس دهم، ادامه داد: البته اگر شورای نگهبان بر این مسئله اصرار دارد، ما حرفی نداریم، چرا که در آن صورت باید ماده به مجمع تشخیص مصلحت برود و زمان زیادی هدر می‌رود.

علی لاریجانی در ادامه و در واکنش به مخالفت لاهوتی گفت: طبیعتاً شورای نگهبان اصراری ندارد اما به هر حال، این ماده را مغایر با شرع تشخیص داده است.

کد N1383154

وبگردی