آفتاب
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد:

لزوم تصویب قوانین جدید برای مدیریت کارآمد مناطق حفاظت شده

لزوم تصویب قوانین جدید برای مدیریت کارآمد مناطق حفاظت شده

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تغییر رویکردها در درون سازمان و تصویب قوانین و دستورالعمل های جدید برای مدیریت کارآمد مناطق حفاظت شده لازم است.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرهاد دبیری در نخستین کارگاه تدوین طرح کسب و کار مناطق حفاظت شده تالابی ایران ۹۵، ضمن اعلام حمایت از تدوین و اجرای طرح کسب و کار مناطق حفاظت شده تالابی ایران، افزود: اجرای این گونه طرح ها، مستلزم تغییر رویکردها در درون سازمان و تصویب قوانین و دستورالعملهای جدید است.

دبیری همچنین بر فراهم آوردن فضای مشارکتی میان سازمان های دولتی و غیردولتی در راستای حفاظت و مدیریت مناطق حفاظت شده تالابی تاکید کرد.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران نیز در این نشست گفت: با توجه به تدوین برنامه های مدیریت زیست بومی تالاب های کشور و لزوم به کارگیری ابزارهای کارآمد در فرآیند اجرای آنها، تدوین طرح کسب و کار مناطق حفاظت شده تالابی ایران، به عنوان ابزار مکمل برنامه های مدیریت زیست بومی، امری حائز اهمیت است.

محسن سلیمانی روزبهانی افزود: در همین راستا طرح حفاظت از تالاب های ایران با همکاری دفتر زیستگاه ها و امور مناطق اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی و در نهایت تدوین برنامه مرتبط با این موضوع برای برخی تالاب های کشور به صورت نمونه کرده است.

همچنین مشاور ارشد بین المللی طرح حفاظت از تالاب های ایران ضمن برشمردن برخی تجارب موفق اجرای برنامه های کسب و کار در سطح بین المللی به تاثیر ویژه اجرای این گونه برنامه ها در حفاظت از مناطق حفاظت شده در کشورهای مختلف جهان اشاره کرد.

در این نشست ضمن معرفی طرح کسب و کار برای مناطق حفاظت شده تالابی و اشاره به اهداف، مزایا و حوزه فعالیت این طرح توسط مایکل موزر، شرکت کنندگان به بررسی نقاط ضعف، قوت، چالش ها و فرصت های موجود در مناطق حفاظت شده تالابی با موضوعات مالی، عملیاتی و بازاریابی در قالب گروه های مختلف کاری پرداختند.

در ادامه نیز اهداف، رویکرد و مراحل تهیه و تدوین طرح کسب و کار، گام های اجرایی تدوین برنامه کسب و کار از کارگاه اول تا کارگاه دوم ارائه و مورد بحث و بررسی قرار گرفت و شرکت کنندگان با ابزارهای مختلفی جهت استفاده در فرایند تدوین طرح کسب و کار از جمله پایش اثربخشی مدیریت (METT) مناطق حفاظت شده، فرایند حسابداری فعالیت محور (ABC) و نقاط ضعف، قوت، چالش ها و فرصت ها (SWOT) به عنوان ابزار تهیه و تدوین برنامه های استراتژیک آشنا شدند.

نخستین کارگاه تدوین طرح کسب و کار مناطق حفاظت شده تالابی ایران ۹۵، با حضور دبیری معاون محیط زیست طبیعی، نمایندگان ادارات کل محیط زیست ۱۴ استان کشور، دفاتر مرتبط سازمان محیط زیست، کارشناسان و دکتر مایکل موزر مشاور ارشد بین المللی طرح حفاظت از تالاب های ایران در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

کد N1382059

وبگردی