آفتاب

تدوین و اجرای طرح کسب و کار در مناطق حفاظت شده تالابی ایران

تدوین و اجرای طرح کسب و کار در مناطق حفاظت شده تالابی ایران

ایلنا: معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تغییر رویکردها در درون سازمان و تصویب قوانین و دستورالعمل‌های جدید برای مدیریت کارآمد مناطق حفاظت شده لازم است.

به گزارش ایلنا، اولین کارگاه «تدوین طرح کسب و کار مناطق حفاظت شده تالابی ایران» 95 ، با حضور دبیری معاون محیط زیست طبیعی، نمایندگان ادارات کل محیط زیست 14 استان کشور، دفاتر مرتبط سازمان محیط زیست، کارشناسان و  مایکل موزر مشاور ارشد بین المللی طرح حفاظت از تالاب های ایران برگزار شد.
 
 مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران دراین جلسه گفت : با توجه به تدوین برنامه های مدیریت زیست بومی تالاب های کشور و لزوم بکارگیری ابزارهای کار آمد در فرآیند اجرای آنها، تدوین طرح کسب و کار مناطق حفاظت شده تالابی ایران، بعنوان ابزار مکمل برنامه های مدیریت زیست بومی، امری حائز اهمیت می باشد.
 
 وی افزود:  در همین راستا طرح حفاظت از تالاب های ایران با همکاری دفتر زیستگاهها و امور مناطق اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی و در نهایت تدوین برنامه مرتبط با این موضوع برای برخی تالاب های کشور به صورت نمونه نمود. 
 
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست  نیز دراین مراسم ،  ضمن اعلام حمایت از تدوین و اجرای طرح کسب و کار مناطق حفاظت شده تالابی ایران، خاطر نشان ساخت:  که اجرای اینگونه طرح ها، مستلزم تغییر رویکردها در درون سازمان و تصویب قوانین و دستورالعمل‌های جدید می باشد.
 
دبیری همچنین بر فراهم آوردن فضای مشارکتی میان سازمان های دولتی و غیردولتی در راستای حفاظت و مدیریت مناطق حفاظت شده تالابی تاکید کردند.
 
بنابراین گزارش،  مشاور ارشد بین المللی طرح حفاظت از تالاب های ایران ضمن برشمردن برخی تجارب موفق اجرای برنامه های کسب و کار در سطح بین المللی به تاثیر ویژه اجرای اینگونه برنامه ها در حفاظت از مناطق حفاظت شده در کشورهای مختلف جهان اشاره کرد.   
 
  این گزارش می افزاید: در این نشست  ضمن معرفی طرح کسب و کار برای مناطق حفاظت شده تالابی و اشاره به اهداف، مزایا و حوزه فعالیت این طرح توسط دکتر مایکل موزر، شرکت کنندگان به بررسی نقاط ضعف، قوت، چالش ها و فرصت های موجود در مناطق حفاظت شده تالابی ذیل موضوعات مالی، عملیاتی و بازاریابی در قالب گروه های مختلف کاری پرداختند.
 
سلیمانی در پایان افزود: در ادامه نیز اهداف، رویکرد و مراحل تهیه و تدوین طرح کسب و کار، گام های اجرایی تدوین برنامه کسب و کار از کارگاه اول تا کارگاه دوم ارائه و مورد بحث و بررسی قرار گرفت و شرکت کنندگان با ابزارهای مختلفی جهت استفاده در فرایند تدوین طرح کسب و کار از  جمله پایش اثربخشی مدیریت (METT) مناطق حفاظت شده، فرایند حسابداری فعالیت محور (ABC) و نقاط ضعف، قوت، چالش ها و فرصت ها  (SWOT) به عنوان ابزار تهیه و تدوین برنامه های استراتژیک آشنا شدند.
کد N1381971

وبگردی