آفتاب

چین در حال ساخت آشیانه‌ در جزایر مورد مناقشه است

چین در حال ساخت آشیانه‌ در جزایر مورد مناقشه است

تصاویر جدید نشان‌دهنده ساخت آشیانه‌های هواگرد‌های تقویت شده از سوی چین در جزایر مورد مناقشه است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، بر اساس گزارش یک اندیشکده در واشنگتن، تصاویر ماهواره‌ای جدید نشان می‌دهد که چین در حال ساخت آشیانه‌های هواگرد‌های تقویت شده در آب‌های مورد مناقشه دریای جنوب چین است.

مرکز تحقیقات بین المللی و استراتژیک در گزارش خود اعلام کرد که تصاویر به دست آمده در اواخر ماه جولای نشان می‌دهد که چین در حال ساخت آشیانه‌های هواگرد در مناطق «فایری کراس»،‌ «سوبی» و «میسچیف ریفس» در جزایر «اسپرتلی» بوده و این آشیانه‌ها فضای کافی برای هر جنگنده‌ای از نیروی هوایی چین را دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: «به جز حضور کوتاه یک هواپیمای باربری نظامی چینی در اوایل سال جاری میلادی،‌ هیچ شواهدی دال بر استفاده چین از هواگرد‌های نظامی در این مناطق وجود ندارد. البته ساخت سریع آشیانه‌های تقویت شده در این منطقه حاکی از آن است که این وضعیت به زودی تغییر خواهد کرد.»

چین مدعی مالکیت بخش عمده‌ای از دریای چین جنوبی است که سالانه کالایی معادل پنج میلیارد دلار از آن عبور می‌کند. البته کشورهای فیلیپین،‌ ویتنام،‌ مالزی،‌ تایوان و برونئی نیز ادعاهای مشابهی در رابطه با این مناطق دارند.

این تصاویر حدود یک ماه پس از آن انتشار یافته است که یک دادگاه بین‌المللی در لاهه علیه ادعاهای حق مالکیت چین در این مناطق رای داده است. البته چین در مقابل، این احکام را به صراحت رد کرده است.

آمریکا تا کنون از چین و دیگر کشورهای مدعی، خواسته تا مناطق تحت اختیار خود را نظامی نکنند.

چین داشتن چنین نیتی را انکار کرده و در مقابل از آمریکا به دلیل داشتن گشت‌ها و تمرین‌های نظامی در منطقه انتقاد کرده و آن‌ها را عامل تنش دانسته است.

وزارت دفاع چین امروز -سه‌شنبه- در پاسخ به درخواست برای موضع‌گیری و اظهار‌نظر در این رابطه اعلام کرد: «‌چین حاکمیت مطلق و انکار‌ناپذیری در رابطه با جزایر اسپارتلی و آب‌های نزدیک دارد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «چین تا کنون بار‌ها تاکید کرده است که ساخت و سازها در جزایر اسپارتلی چند‌منظوره بوده و به جز موارد مورد نیاز نظامی دفاعی،‌ بیشتر در راستای نیازهای مدنی و شهروندی است.»   

 

کد N1381506

وبگردی