آفتاب

وضعیت تجارت خارجی چین نامطلوب است

وضعیت تجارت خارجی چین نامطلوب است

پکن - ایرنا - گزارش های منتشر شده توسط گمرک چین نشان می دهد که وضعیت تجارت خارجی این کشور هنوز نامطلوب است و به نوعی این بخش از تجارت، درگیر یک چالش جدی شده است.

به گزارش ایرنا، آمارها حاکی است که واردات چین در ماه گذشته میلادی نزدیک به 12 و نیم درصد کاهش داشت و این در شرایطی است که این کشور از چند سال قبل اعلام کرده بود میزان واردات را به شدت افزایش خواهد داد تا توازن تجاری با کشورهای دیگر برقرار شود.
در بخش صادرات که آن هم با چالش مواجه است نزدیک به 4.4 درصد کاهش ثبت شده که این موضوع از دیدگاه نهادهای اقتصادی خبری نامطلوب خوانده شده است.
در ماه ژوئن (خرداد - تیر) امسال گمرک چین اعلام کرد که واردات کشور هشت و نیم درصد کاهش یافته ولی حالا این روند نزولی، سرعت بیشتری گرفته است.
این تحولات در حالی رخ می دهد که نرخ «یوان»، پول ملی چین در حال تضعیف است اما این کاهش ارزشی هم نتوانسته است به بالا رفتن میزان تجارت خارجی این کشور کمک کند.
با این حال ارزش مازاد تجاری چین در ماه جولای به 52 میلیارد دلار رسید که از 48 میلیارد دلار ماه قبل از آن بیشتر بوده است.
رسانه های کشور چین از جمله روزنامه «مردم» ارگان حزب حاکم نوشته است که تقاضا برای کالاها در دنیا کم شده و این موضوع تجارت خارجی را به چالش می کشد.
اما بیشتر ناظران بر این باورند که رکود اقتصادی در ژاپن و حتی اروپا که یک پنجم از صادرات چین مربوط به آنها است و همین طور خروج انگلیس از اروپا اصلی ترین علت های بروز مشکل در بخش صادرات و در مجموع در تجارت خارجی این کشور است.
ارزش صادرات چین از ابتدای سال تا پایان ماه هفتم (جولای) یک هزار و 170 میلیارد دلار و میزان واردات در همین مدت 860 میلیارد دلار بود که در صادرات 7.4 درصد و در واردات 10.30 درصد کاهش داشته است.
چین ماه آینده میلادی میزبان اجلاس سران گروه «جی بیست» در شرق کشور است و در باره تجارت خارجی نیز در آن بحث و تبادل نظر خواهد شد.
آساق**231**1597
کد N1381175

وبگردی