آفتاب

تقویت مرزهای مجازی ایران، آذربایجان و روسیه در همکاری سایبری جدید

تقویت مرزهای مجازی ایران، آذربایجان و روسیه در همکاری سایبری جدید

پتانسیل سایبری ایران تقویت‌کننده همکاری‌های امنیتی با آذربایجان و روسیه در فضای مجازی خواهد شد.

ایران به‌عنوان یکی از کشورهای درجه‌یک در دفاع سایبری در منطقه دارای تجربیات خوبی درزمینهٔ امنیت اطلاعات است که می‌تواند موجب تقویت مرزهای مجازی با کشورهای دوست مانند آذربایجان و روسیه شود.

حملات سایبری غرب علیه تأسیسات اتمی ایران در سال‌های قبل، موجب شد تا ایران استراتژی دفاع سایبری خود را تقویت کرده و دست به سرمایه گذاری‌های عمده در این زمینه بزند.

وجود تأسیسات نفتی در دو کشور آذربایجان و ایران، وجود دشمن مشترک سایبری ایران و روسیه، و درنهایت قوی‌تر شدن ابرساختارهای فناورانه ایران برای توسعه مرزهای مجازی با کشورهای دوست می‌تواند نقاط مشترک برای همکاری‌های جدید در بخش امنیت اطلاعات تلقی شود.

از طرف دیگر ایران به‌عنوان یکی از بزرگترین قربانیان حملات سایبری نیز در جهان با ویروس استاکس نت شناخته می‌شود که به اشتراک‌گذاری تجربیات مختلف در این زمینه می‌تواند راهگشای همکاری با کشورهای دوست باشد. هرچند ایران پیش‌ازاین با روسیه همکاری‌های سایبری مشترکی را تجربه کرده‌اند؛ اما وارد شدن کشور آذربایجان به دایره قدرت‌های سایبری درفضای مجازی فصل جدیدی را پیش روی ایران قرار می‌دهد که تجاری‌سازی تجربیات می‌تواند زمینه درآمدزایی برای کشور و افزایش پتانسیل همکاری‌های سایبری میان این کشورها را نیز بالا ببرد.

در بخش آموزش مهارت‌های سایبری نیز ایران می‌تواند تجربیات خود را در اختیار کشور آذربایجان قرار دهد و از سوی دیگر با برگزاری کنفرانس‌های مشترک آکادمیک با روسیه، دانش سایبری خود را افزایش دهد.

تبادل گواهینامه‌های امنیتی، ایجاد سرورهای مشترک مانیتورینگ برای ردیابی حملات سایبری، ساخت و توسعه نرم‌افزارهای امنیتی و درنهایت بومی‌سازی امنیت سایبری پس از کسب تجربیات موفق از این کشورها، می‌تواند بخشی از استراتژی همکاری‌های سایبری در آینده باشد.

اسرائیل و آمریکا با تشکیل واحد سایبری مشترک و مخفی عملیات حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران با استاکس نت را انجام دادند و امروز نزدیک شدن عربستان به اسرائیل می‌تواند هشداردهنده باشد و کشور را وادار به تقویت بنیه دفاع سایبری خود، بیش‌ازپیش کند تا مانع از حملات آتی دشمنان مشترکمان گردد. پیش‌بینی تهدیدات آینده می‌تواند نقاط مشترک همکاری با کشورهای دوست را فراهم کند.

ماه گذشته وزیر ارتباطات در دیدار با سفیر رومانی از همکاری دو کشور در بخش آی سی تی خبر داد و سفیر رومانی، تئودورسکو با اشاره به پیشرفت‌های بخش خصوصی رومانی در حوزه ICT اظهار داشت: دولت تلاش دارد از این ظرفیت بهره برده و آمادگی داریم روابط بخش خصوصی دو کشور ارتقا یابد.

رومانی در بخش سایبری تجربیات خوبی دارد و ایران می‌تواند بازوی خوب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را با همکاری مردان آی تی رومانی تشکیل داده و با گره زدن این تجربیات با روسیه آن را توسعه بخشد.

ایران امنیت فضای سایبری را در بخش جرائم سایبری نیز در سطح بین‌المللی دنبال کرده است و دیدار اخیر وزیر کشورمان با وزیر امور دیجیتال لهستان و تأکید بر گسترش همکاری درزمینهٔ مقابله با جرائم سایبری در این راستا تعبیر می‌شود.

درنهایت چین به‌عنوان ابرقدرت سایبری می‌تواند تارگت اصلی همکاری‌های سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان شود و تشکیل یک واحد سایبری با چین می‌تواند قدرت‌های مدعی سایبری در غرب را به چالش بکشد.

ازآنجایی‌که غرب و به‌خصوص آمریکا چین را به‌عنوان ابرقدرت سایبری می‌شناسد، توسعه همکاری با چین برای تقویت بنیه دفاع سایبری و تشکیل ارتش سایبری مشترک، به دلیل وجود سخت‌افزار نظامی روسی-چینی در زیرساخت‌های این کشورها؛ می‌تواند راهگشا باشد.

 

5656

کد N1380388

وبگردی