آفتاب

گسیل فرهنگی در جامعه ایران وجود دارد/ چرا ایرانی ها به محیط زیست خود آسیب می‌زنند؟

گسیل فرهنگی در جامعه ایران وجود دارد/ چرا ایرانی ها به محیط زیست خود آسیب می‌زنند؟

برنامه گفتگو های پردیسان که از تیر ماه سال گذشته آغاز شده بود به گفته مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست سعی بر این داشت تا با نگاه متفاوتی محیط زیست ایران را شرح دهد، امروز چهاردهمین برنامه پردیسان مهمان ویژه ای داشت؛ مرتضی فرهادی.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ محمد درویش خبر خوشی در زمینه محیط زیست داد و گفت که تعداد «ان جی او» های محیط زیستی کشور از شهریور 1392 تاکنون تقریبا دو برابر شده است و به 821 نفر رسیده است، درویش این روند را "کم نظیر" خواند.

اما او  در رابطه وضعیت محیط زیست اخبار بدی هم داد و گفت: ما سیلی کاهنده را در محیط زیست در حال تجربه کردن هستیم، آخرین گزارش اچ پی آی نشان می دهد که رتبه ما باز هم سقوط کرده و در 2016 به 84 رسیده ایم وقتی که این گزارش 2006 شروع شد که بر اساس کیفیت جانواری و گیاهی یک کشور بود رتبه ایران 67 بود.

او ادامه داد: هرچند نسبت به بسیاری از کشور های اطراف وضعیت بهتری داریم اما روند کاهنده است و همه پژوهشگران باید نقش خود را مشخص کنند تا ببینیم چرا به این نقطه رسیده ایم.

گسل فرهنگی در جامعه ایران وجود دارد

درویش گفت: مردم ما به اندازه نیاز درگیر محیط زیست نشده اند برای همین سراغ استاد جامعه شناسی مرتضی فرهادی رفتیم.

در ادامه نشست مرتضی فرهادی در رابطه با شرایط جامعه گفت: یک گسیل فرهنگی در جامعه و روابط شخصی ما به وجود آمده است که می توان آن را روابط روشن فکر ها، طبیعت دوستان و ... هم دید، چند روشن فکر داریم هم دیگر را نمی شناسند و یا اگر نمی شناسند سعی می کنند کار یکدیگر را تخریب کنند. بر اساس حرف باستان شناس ها جامعه ما 200 سال است که به زمین خورده اما کی می خواهیم بلند شویم؟

او در رابطه با اینکه راه حل دوباره بلند شدن چه چیزی است گفت: باید حدود 2 میلیون سال را فیلم برداری کنیم تا ببینیم چه بلایی سر ما آمده است، همه چیز دلیل دارد علم هم کارش پیدا کردن این دلیل و ارائه راه حل است.

او سپس انتقادی کرد و گفت: چگونه است که در این کشور می خواهیم کار مشارکتی انجام دهیم اما حاضر نیستیم کار پیش‌بینی ها را مطالعه کنیم. چرا ما ایرانی ها به جایی رسیدیم که علاقه داریم هزاران بار یک اسید را کشف کنیم و قبل از تفکر عمل می کنیم؟

برکت

فرهادی گفت که موضوع صحبت او در مورد ری آوری فرهنگ یارگیری و تبعات آن بر روی توسعه پایدار است.

او سپس با بیان این که حرف هایش را از موضوع را از اهمیت کلمه برکت شروع می کند عنوان کرد: برکت از اصطلاح های فرهنگ ایران است. در قران 32 کلمه هم ریشه برکت استفاده شده است.

فرهادی همچنین به کاربد کلمه برکت در علوم مختلف هم اشاهر کرد.

فرهنگ یاریگری در ایران

او در ادامه با اشاره به اینکه جامعه شناس ها می گویند تمدن در سرزمین های پر آب به وجود می آید، سوالی را ایجاد کرد: چگونه سرزمین ما در جایی خشک به وجود آمد؟

فرهادی خودش در پاسخ به این سوال خود گفت: این معجزه از طریق یاری‌گری رخ داده است.

او سپس گفت: در اینجا متوجه می شویم که دو گروه در جامعه وجود دارد؛ فرهنگی با محوریت یارگیری و فرهنگی با محوریت فردگرایی. از ترکیب این دو نوع 1000 نوع جامعه می توان ترسیم کرد.

اما این جامعه شناس خبر بدی هم داشت: فرهنگ یاری گری آب رفته است. هنوز ما آماده یاری گری داریم برای مثال اتفاقی که در بم افتاد.

قنات نشانه ای از اینکه فرهنگ ایرانی ها کوتاه مدت نیست

فرهادی با انتقاد از افرادی که می گویند فرهنگ ایرانی ها کوتاه مدت است از قنات ها ها مثال زد. او در این رابطه گفت: برای اینکه قنات 100 کیلومتری بسازیم باید برنامه ریزی کنیم.

او سپس به جمله ای از یکی از مهندسان کشور اشاره کرد: کاریز شیر زمین را می دوشد، چاع عمیق خون زمین را می کشد. فرهنگ کاریزی نمایش دهنده فرهنگ ایران است حال فرهنگ این کشور کوتاه مدت بوده یا به تازگی کوتاه مدت شده است؟

47237

کد N1380371

وبگردی